جامع خبر(جامع نیوز):مفهوم مسئولیت اجتماعی آنچنان مهم و راهبردی است که امروزه به عنوان یک اصل بی بدیل برای توسعه پایدار اقتصادی پذیرفته شده است. به گزارش پایگاه خبری جامع خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ مجید طلیمی دبیرشورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی […]

جامع خبر(جامع نیوز):مفهوم مسئولیت اجتماعی آنچنان مهم و راهبردی است که امروزه به عنوان یک اصل بی بدیل برای توسعه پایدار اقتصادی پذیرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری جامع خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ مجید طلیمی دبیرشورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با بیان این مطلب گفت : بر اساس اهداف سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، همه کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند به اهداف و شاخص‌های توسعه‌ پایدار در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابند.
مجید طلیمی اظهار داشت: سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف توسعه‌ پایدار، ۱۷ هدف کلان را تعیین و تصویب کرده است که در این میان اهداف زندگی سالم، در دسترس بودن آب سالم، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، مبارزه با تغییرات اقلیم، استفاده پایدار از اقیانوس‌ها و دریاها، ارتقای اکوسیستم و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار به منزله اسناد بالادستی ملی و یا بین‌المللی حوزه‌ محیط زیست مطرح می‌شوند. بر این اساس، مسئولیت اجتماعی، استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ را با رعایت دستورالعمل‌های ویژه خود دارد که خود شامل ۷ شاخص پاسخگویی، شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری، اخلاق حرفه‌ای ، احترام به حقوق ذینفعان، احترام به قانون، احترام به هنجارهای بین‌المللی و احترام به حقوق بشر می‌شود.
رئیس مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه گفت : مسئولیت اجتماعی به طور عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی در برمی‌گیرد و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می‌دهد. روح این نوع مسئولیت مبتنی بر اخلاق بوده و در کنار نفع اقتصادی، به منافع ذینفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد.
وی عنوان کرد: از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب‌و‌کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها باید به نحو احسن صورت پذیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند.
بر این اساس ، وظیفه اصلی نهادینه‌سازی وجدان حرفه‌ای و رفتاری و باور به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران، تصمیم‌گیران و سیاستگذاران است و سپس باید کارشناسان، صاحبان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کنند.
دبیر شورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر نهادینه شدن فرهنگ فقه بازار و آموزه های دین اسلام توسط سازمان بسیج اصناف در میان فعالان اقتصادی ، اصناف و بازاریان و تعمیق باور در بین واحد های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی که در تولید کالا و خدمت نقش دارند، در دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار هر روز پررنگ‌تر می‌شود.
مجید طلیمی خاطرنشان کرد: رسیدن به جامعه آرمانی اسلامی مستلزم عمل جهاد گونه مبتنی بر علم و دانش است و تأکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) بر تقویت اقتصادِ مستقلِّ کشور مبتنی‌ بر “تولید انبوه” و باکیفیّت ، توزیع عدالت‌ محور ، مصرف به ‌اندازه ، بی ‌‌اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال های اخیر بارها از جانب معظم له تکرار و بر آن تأکید شده است و به همین دلیل می توان گفت که مسئولیت اجتماعی مهم ترین راهبرد توسعه پایدار اقتصادی است.
وی پیش از این هم گفته اتحادیه ها و انجمن های صنفی به ویژه اتحادیه های اقتصادی بازوان دولت در مدیریت هوشمند بازار و تحقق آرمان های اقتصادی هستند و باید به مسئئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
دبیر شورای عالی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور می گوید: وظیفه این اتحادیه طبق قانون تعریف شده است و هر گونه حرکت خارج از این محدوده ؛ غیراقتصادی ، غیرقانونی و غیر علمی است و باید مواظب باشند رانت خواری و دلالی و فساد اقتصادی ترویج نشود.
طلیمی گفته است اتاق اصناف از بزرگترین تشکل های اقتصادی است که باید برای رونق کسب و کار ، افزایش و مدیریت اشتغال زایی ، تنظیم بازار و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کند.
طلیمی گفت : درجهت ارزش های اصلیِ انقلاب و شعارهای انقلاب و اصول بنیادین انقلاب، ملّت ایران توانسته است اصول بنیادین و شعارهای اصلی انقلاب ( استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، اعتماد به نفس ملّی و خود‌باوری ملّی، عدالت، و برتر و بالاتر از همه‌ اینها تحقّق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور) را به همان استحکامِ اوّل، تا امروز حفظ کند و در دوره جنگ اقتصادی دشمن هم مسئولان اتحادیه ها وظیفه دارند برای حفظ منافع ملی تلاش کنند.اتحادیه ها باید به آرمان های اقتصادی ملی متعهد باشند