جامع خبر(جامع نیوز): لوریس چکناواریان معتقد است که “ارکستر فیلارمونیک شهر تهران” اگر به درستی حمایت شود، خدمت بزرگی به فرهنگ ایران است. به گزارش روابط عمومی برج میلاد، “لوریس چکناواریان” آهنگساز و رهبر ارکستر در اجرای شنبه ۱۲ مرداد ماه “ارکستر فیلارمونیک شهر تهران” به عنوان رهبر مهمان در برج میلاد حضور خواهد داشت […]
جامع خبر(جامع نیوز): لوریس چکناواریان معتقد است که “ارکستر فیلارمونیک شهر تهران” اگر به درستی حمایت شود، خدمت بزرگی به فرهنگ ایران است.
به گزارش روابط عمومی برج میلاد، “لوریس چکناواریان” آهنگساز و رهبر ارکستر در اجرای شنبه ۱۲ مرداد ماه “ارکستر فیلارمونیک شهر تهران” به عنوان رهبر مهمان در برج میلاد حضور خواهد داشت
.
چکناواریان درباره اجرای پیش رو میگوید: «در این اجرا من رهبر مهمان هستم و قطعهی «سوئیت عاشقانه» را رهبری میکنم. این قطعه از ساختههای خودم است و آن را ۲۵ سال پیش نوشتهام
.
»
وی ادامه میدهد: «سوئیت عاشقانه را در دو نسخه نوشتهام که یکی آواز دارد و دیگری بدون آواز است. در اجرای پیش رو نسخه بدون آواز را اجرا میکنیم، همچنین آرش امینی رهبری ارکستر را برعهده دارد و تمرینها از امروز شنبه(۵ مرداد ماه) شروع شده است. من هم تمرینهایم با ارکستر برای اجرای “سوئیت عاشقانه”، را از روز دوشنبه شروع خواهم کرد
.
»
چکناواریان میگوید: «به جز سوئیت عاشقانه که اثر من است، فوگ بزرگ باخ هم توسط ارکستر فیلارمونیک شهر تهران اجرا میشود که اثر بسیار مهمی است. دیگر آثار هم از آهنگسازان ایرانی انتخاب شدهاند
.
آثار این آهنگسازان ایرانی در میان آثار موسیقی کلاسیک قرار میگیرند و از کیفیت بالایی برخوردارند. موسیقی کلاسیک متعلق به هیچ ملتی نیست و یک علم است. آثار این نوع موسیقی به صورت کاملا علمی نوشته میشوند
.
ما در ایران آهنگسازانی مانند باغچهبان، حنانه، دهلوی و برخی دیگر را داریم که آثار مهمی در عرصه موسیقی کلاسیک نوشتهاند
.
»
او درباره کیفیت ارکستر فیلارمونیک شهر تهران تاکید میکند: «تا جایی که میدانم بهترین نوازندگان برای تشکیل این ارکستر جمع شدهاند و حتما ارکستر خوبی خواهد بود
.
»
چکناواریان درباره لزوم تولد ارکستر فیلارمونیک شهر تهران، میگوید: «شهرهای بزرگ دنیا مانند، لندن، وین، مسکو و نیویورک ارکسترهای با کیفیتی دارند که از سوی شهرداری این شهرها حمایت میشوند. چه خوب است که تهران هم ارکستر خودش را داشته باشد و شهرداری تهران و برج میلاد که اکنون نماد این شهر است، آن را حمایت کند
.
»
وی با اشاره به ضعفهای کشورمان در زمینه آموزش موسیقی کلاسیک تاکید میکند: «بعد از جنگ جهانی دوم کشورهایی مانند کره، ژاپن و چین از چندصد نفر از استادان موسیقی کلاسیک دعوت کردند که به کشورشان بیایند تا پروژه آموزش نوازندگان را شروع کنند. الان و پس از پنجاه سال این کشورها بهترین ارکستر سمفونیکها را دارند. ما در زمینه آموزش نوازندگان مشکل داریم. باید استادان برجسته خارجی را دعوت کنیم تا نوازندگانمان را تربیت کنند
.
»
چکناواریان میگوید: «نوازندگان ایرانی بسیار با ذوق هستند، اما حمایت کافی ندارند. نوازنده باید در یک ارکستر اجرا کند و با همان اجرا هم زندگیش تامین باشد. اما نوازندگان ما در طول روز از این ارکستر به ارکستر دیگر میروند
.
»
وی ادامه میدهد: «به برج میلاد و شهرداری تهران تبریک میگویم که چنین ارکستری را تشکیل دادهاند. امیدوارم “ارکستر فیلارمونیک شهر تهران” پیش از هر چیز کیفیت را مد نظر قرار دهد تا نوازندگان بتوانند رشد کنند و به درجه عالی برسند. این ارکستر میتواند با حمایتهای برج میلاد و شهرداری تهران به بهترین ارکستر منطقه تبدیل شود. اگر این ارکستر به خوبی حمایت شود، خدمت بزرگی به فرهنگ ایران کردهاند.»