جامع خبر(جامع نیوز):اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان بر همکاری هماهنگ صاحبان کسب‌وکار و تولیدکنندگان دانش استوار است. به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، حسن فروزان فر رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران بابیان این مطلب افزود: برای اینکه یک طرح تحقیقاتی، تجاری‌سازی شود علاوه بر افراد علمی و محقق بادانش روز […]

جامع خبر(جامع نیوز):اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان بر همکاری هماهنگ صاحبان کسب‌وکار و تولیدکنندگان دانش استوار است.
به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، حسن فروزان فر رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران بابیان این مطلب افزود: برای اینکه یک طرح تحقیقاتی، تجاری‌سازی شود علاوه بر افراد علمی و محقق بادانش روز نیازمند افرادی آشنا به اصول کسب‌وکار، عرضه و تقاضا و مدیریت مالی هستیم. تولیدکنندگان دانشی که اطلاعات به روز دارند از بازار داخل و خارج باخبر هستند. می‌دانند کدام حوزه دانش می‌تواند ارزش‌افزوده لازم در بخش واقعی تولید یا ارائه خدمت ایجاد کند.
او با بیان اینکه نمی‌توان با خرید دانش مزیت رقابتی ایجاد کرد، گفت: در روزگاری که سرعت گردش اطلاعات و تولید دانش به‌قدری زیاد است که دیگر روش‌های قدیمی مانند خرید تکنولوژی و دانش و مهندسی معکوس فایده‌ای ندارد. زیرا آنکه تولیدکننده اصلی دانش نیست و صرفا آن را خریداری کرده نمی‌تواند بهره لازم در ارائه کالا در بازار را ببرد. یا نمی‌تواند به قیمت اصلی کالا را بفروشد یا باید به‌عنوان نماینده عمل کند و بخشی از درآمد را به دارنده اصلی دانش پرداخت کند. برنده این بازی صاحب آن دانش است.
او در مقابل با تاکید بر اینکه عدم توجه به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، سرخوردگی محققان و صاحبان علم در پی خواهد داشت، خاطرنشان ساخت: تحریک محیط‌های دانشگاهی پرهزینه، متفرق و حتی عامل سرخوردگی است. افرادی بدون اینکه از مشکلات تجاری‌سازی مطلع باشند بر اساس نگاهی که در حوزه تحصیلی دارند، پس از سال‌ها تلاش و تحقیق علمی روی یک طرح به کالا و محصولی می‌رسند و وقتی وارد بازار می‌شوند یا بازار نیازی به آن محصول ندارد یا تولید آن محصول صرفه اقتصادی ندارد و از همه بدتر اینکه کالایی با دانش بالاتر در بازار موجود است یا دیگر روی آن شاخه کار نمی‌شوند و مسیر توسعه آن محصول تغییر کرده و تمرکز روی حوزه دیگری رفته است.
فروزانفر با بیان این مطلب گفت: طی سال‌ها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برجسته‌ای تربیت کردیم که اکنون در بهترین شرکت‌های دنیا فعالیت می‌کنند علت ناتوانی در جذب این افراد این نیست که دولت از دانشگاه‌ها به‌اندازه کافی حمایت نکرده است بلکه به این دلیل است که صنعت پیشرویی نداشتیم تا پروژه‌هایی را از دانشگاه‌ها بخواهد تا این چرخه شکل بگیرد و افراد در آن شکوفا شوند.
او افزود: اکنون به تولیدکننده دانش پول تزریق می‌کنیم ولی بازار آمادگی خرید این دانش باقیمت مناسب را ندارد و ابتدا یک دانشگاهی ناخرسند بوده که بعد یک شرکت تاسیس می‌کند و بعد از پنج سال یک شرکت دار شکست‌خورده مایوس و مقروض می‌شود.
فروزانفر با ابراز تاسف از اینکه عمده درآمد کشور از محل فروش سرمایه ملی است گفت: عامل پایداری و رقابت‌پذیری اقتصاد دیگر منابع نفتی، زیرزمینی و موقعیت جغرافیایی نیست این‌ها مولفه هایی هستند که کشور را تا به امروز رسانده است. از این به بعد رقابت اصلی برای پایداری میان نفراتی است که در داخل اقتصاد دارای توانمندی تولید ارزش‌افزوده هستند. بنگاه‌های اقتصادی توانایی تولید ارزش پیدا کردند و مجموعه دولت تصمیم گرفته برنامه‌های حمایتی خود را بر شکل‌گیری و پیشرفت این نوع از کسب‌وکارها متمرکز کند.
رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در وهله نخست انتظار داریم با مشاوره بخش خصوصی مسیر توسعه اقتصاددانش بنیان در کشور هموار شود و به جای تمرکز برافزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش‌ها بر رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز شود و سپس ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان به بخش خصوصی هر صنعت واگذار شود.