یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،گفت: تولیدکننده امروز به زحمت مواد اولیه دارد. به گزارش پایگاه خبری جامع خبر ، مجید نامی نایب […]

یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،گفت: تولیدکننده امروز به زحمت مواد اولیه دارد.

به گزارش پایگاه خبری جامع خبر ، مجید نامی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ونساجی ایران وریاست هفتمین نمایشگاه پوشاک ایران در نشستی خبری با اشاره به اینکه پوشاک همواره جزو کالاهایی است که بیشترین آمار قاچاق در سال های گذشته به آن اختصاص داده است، اظهارداشت: مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۹۶ بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شد، در حالی که واردات قانونی آن در همین سال تنها ۶۰ میلیون دلار بوده است.

مجید نامی اظهار داشت: اگرچه در دو سال گذشته تحریم ها کل صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داد، اما علاقه مندی به رشد و توسعه این صنعت رو به افزایش است؛ البته باید به این نکته هم توجه کرد که با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک در کشور هم رخ داده است.

وی تصریح کرد: با وجود ۲۰ هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند، همچنین حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور، هیچ انحصاری در صنعت پوشاک شاهد نیستیم.اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

نقدینگی درک مزمن صنعت پوشاک

همچنین مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه از حدود دو سال پیش تاکنون تولیدکنندگان پوشاک فریاد زدند که با کمبود مواد اولیه و نقدینگی به عنوان مشکلات اصلی ترین موضوع روبه رو هستند، اظهاراداشت: هیچ کس به این موضوع توجه نکرد و حتی یک اقدام هم در این رابطه انجام نشد.

وی با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،افزود: امروز ما در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی نیازمند تصمیم های کارآمد و مؤثر هستیم

افزایش اشتغال ۳ برابری صنعت پوشاک، با حمایت دولت

افتخاری تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن است که تجربه نشان می دهد تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست می‌دهند. امروز صنعت پوشاک بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم در اختیار دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی به ارائه تخفیفات ۷۰ درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی، در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می کند.

افتخاری در ادامه صحبت های خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، گفت: در دوم فرودین امسال وزرای اقتصادی دولت با برگزاری جلسه ای از شناسایی ۳۴۱ محور برای حل مشکلات تولید در کشور صحبت کردند اما امروز باید توضیح دهند کدام یک از این محورها در بخش پوشاک اجرا شد؟ جالب اینجاست مسئولین سندهای راهبردی را هم برای صنعت پوشاک تدوین کردند اما فقط در حد چاپ بوده و در عمل خبری از اجرای برنامه ها نیست.
درپایان گفتنی است هفتمین نمایشگاه پوشاک ایران ۱۸لغایت ۲۱ آذرماه درتهران برگزار می گردد.