جامع خبر(جامع نیوز):تحولات اتفاق افتاده از جمله افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصدی،کاهش تعداد و کارایی شعب از طریق ادغام شعب کوچک‌تر با شعب بزرگ‌تر و سودده، کاهش تعداد کارکنان و کاهش مطالبات غیرجاری، کاهش هزینه تأمین منابع و بهبود ترکیب دارایی‌ها و همچنین ساختار صورت‌های مالی، منجر به شناسایی سود خالص «وبصادر» از سه […]

جامع خبر(جامع نیوز):تحولات اتفاق افتاده از جمله افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصدی،کاهش تعداد و کارایی شعب از طریق ادغام شعب کوچک‌تر با شعب بزرگ‌تر و سودده، کاهش تعداد کارکنان و کاهش مطالبات غیرجاری، کاهش هزینه تأمین منابع و بهبود ترکیب دارایی‌ها و همچنین ساختار صورت‌های مالی، منجر به شناسایی سود خالص «وبصادر» از سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران به نقل پایگاه خبری تحلیلی «بورس امروز»، بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور و همچنین بورس اوراق بهادار تهران همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده است. تحولات اتفاق افتاده از جمله افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصدی این بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، در اسفندماه ۱۳۹۷ که موجب خروج این بانک از مشمولیت ماده ۱۴۱ شد، کاهش تعداد و کارایی شعب از طریق ادغام شعب کوچک‌تر با شعب بزرگ‌تر و سودده، کاهش تعداد کارکنان و کاهش مطالبات غیرجاری، بهبود ترکیب دارایی‌ها و ساختار صورت‌های مالی، منجر به شناسایی سود خالص از سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ شد.

بر اساس گزارشات فعالیت ماهانه، مجموع منابع در اختیار بانک مشتمل بر انواع سپرده در اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه در سال قبل بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲ میلیون و ۲۱۳ هزار میلیارد ریال رسید که ۲۶ درصد آن از طریق سپرده‌های کم هزینه (انواع سپرده‌های قرض‌الحسنه) تأمین شده است. افزایش درصد جذب منابع کم هزینه در سال ۱۳۹۸ معادل ۲ درصد بوده که منجر به کاهش بهای پول برای بانک می‌شود. با توجه به رشد نقدینگی کشور که در سالهای آتی نیز ادامه خواهد داشت، عملکرد بانک صادرات از منظر جذب منابع و همچنین سیاست‌های انبساطی اعمالی از جمله کاهش نسبت مالکانه بانک‌ها، انتظار افزایش شدید در منابع بانک‌ها و افزایش سودآوری آن‌ها برای سال ۱۳۹۹ معقول مینماید.

هزینه تأمین منابع از محل سپرده‌ها در اسفند ماه ۱۳۹۸ با کاهش ۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۰ درصد رسیده و از این رو می‌توان گفت عملکرد بانک در این خصوص بهبود یافته است. مجموع تسهیلات اعطایی در اسفندماه ۱۳۹۸ اعم از عقود مشارکتی و مبادله‌ای بیش از یک میلیون و ۳۵۵ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد که این میزان کمتر از رشد منابع بانک بوده و نشان دهنده کاهش نرخ مصارف به منابع است. مجموع درآمد بانک از محل تسهیلات اعطایی در اسفندماه ۱۳۹۸ از ۱۴۲ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که حکایت از رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. کاهش بیشتر نرخ سپرده (هزینه) نسبت به کاهش نرخ تسهیلات (درآمد) منجر به بهبود وضعیت درآمدهای مشاع در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن شده است.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، سود خالص بهار، تابستان و پاییز سال ۱۳۹۸ به ترتیب معادل ۱۴۲ میلیارد ریال، ۳۸۵ میلیارد ریال و ۳۴۹ میلیارد ریال است. سود خالص دوره ۹ ماهه به ازای هر سهم معادل ۵ ریال اعلام شده است.

سرمایه‌گذاری‌های بانک صادرات ایران از وضعیت مطلوب و پتانسیل خوبی برای شناسایی سود برخوردار است که در این میان می‌توان به سرمایه‌گذاری در شرکتهای پتروشیمی داراب، پتروشیمی فسا، پتروشیمی جهرم، کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی گلستان و گروه مالی سپهر صادرات اشاره کرد.

در نهایت افزایش تقاضا برای سهام بانک صادرات ایران در چند ماه گذشته و رسیدن به بیشترین قیمت سهام، باعث شده توجه همه فعالان به سهام این شرکت جذب شود، شرکتی که به دلیل وجود دارایی‌های ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است.

نرخ میانگین جذب پول و منابع بانکی در بانک صادرات از ۱۰٫۶ درصد در سال ۹۶ به ۹ درصد در سال ۹۷ و ۷٫۸۵ درصد در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ کاهش داشته و در دو سال اخیر، هر سال بیش از یک درصد کمتر شده است و به دنبال افزایش سهم سپرده های کم هزینه و رشد درآمد تسهیلات، نرخ جذب منابع در بانک صادرات کاهش یافته و به سودآوری بانک در سال ۹۸ کمک کرده و همان طور که مدیرعامل آن گفته بود سال ۹۸ برای بانک صادرات سال جهش بزرگ بوده است.

همچنین بانک صادرات به ازای هر ۱۰ هزار تومان تراکنش خرید در دی‌ماه ۹۸، معادل ۷۳ ریال کارمزد پرداخت کرده که نه تنها کمتر از میانگین ۱۰۶ ریال میانگین همه بانک ها محسوب شده و می تواند فرصت ویژه ای برای گسترش خدمات بانکداری الکترونیک و تراکنش ها در بانک صادرات باشد، بلکه این رقم از عدد ۸۲ ریال میانگین کارمزد تراکنش خرید آبان ۹۸ ماه نیز کمتر است و نشان می دهد که کارمزد و هزینه های تراکنش خرید در بانک صادرات در سه ماه منتهی به پایان دی ماه ۹ ریال معادل ۱۱ درصد کاهش یافته و نشانه تحقق برنامه های بانک صادرات ایران در کاهش هزینه‌ها و بهبود درآمد های غیر مشاع است.