جامع خبر(جامع نیوز):رئیس هیات مدیره گفتمان صلح برای همه، گفت: انتظار می رود از نجابت، خصوصا وقار و نجابت زنان کُرد، شجاعت، سخاوت، مهمان نوازی، مرزداری و ایثار مردمان این دیار در دفاع از کیان ملت و مهین بیشتر بگویند. محمدرئوف قادری در ابتدای آیین تجلیل و نقد و بررسی سریال “نون خ” ضمن تشکر […]

جامع خبر(جامع نیوز):رئیس هیات مدیره گفتمان صلح برای همه، گفت: انتظار می رود از نجابت، خصوصا وقار و نجابت زنان کُرد، شجاعت، سخاوت، مهمان نوازی، مرزداری و ایثار مردمان این دیار در دفاع از کیان ملت و مهین بیشتر بگویند.

محمدرئوف قادری در ابتدای آیین تجلیل و نقد و بررسی سریال “نون خ” ضمن تشکر از زحمات عوامل سریال “نون خ” در به تصویر کشیدن زیباییهای فرهنگ یکی از اقوام اصیل ایرانی، خواستار ادامه سلسله وار این سریال ارزشمند و توجه بیشتر به همه ابعاد فرهنگی کُردها شد. متن سخنرانی رئیس هیات مدیره ”مرکز گفتمان صلح برای همه” به شرح ذیل می باشد:

به نام خدا

گرامی می دارم حضور شما سروران گرامی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، فرهیختگان حوزه هنر و هنرمندان تئاتر، سینما و سریال، مدیران، تهیه کنندگان، مجریان و بالاخص هنرمندان و بازیگران سریال «نون خ»،
– هرجا سخن از هنر و زیبایی است توجه آدمی به آن جلب می شود، هنر یکی از عناصر مؤثر در زندگی انسان است و همواره به عنوان انعکاسی از توانایی های فکری و اجرایی دست بشر منعکس شده و با زندگی انسان ها و انسانیت گره خورده است.
فرهنگ هر جامعه ای بیانگر هویت آن جامعه است و اگر با ابزار هنر آمیخته شود تأثیرگذاری بیشتر و نفوذ بهتری دربین مردم خواهد داشت.
آمیختگی هنر و فرهنگ کُردستان یعنی (مناطق کُرد نشین) در دامن تمدن ایرانی از مباحث بسیار مهمی است که بدون فهم آن، فرهنگ ایرانی توصیف ناپذیر و ناشناخته می شود.
نقش هنر “البته هنر متعهد” در بیان کردن و به تصویر کشیدن فرهنگ و تمدن هر جامعه ای در قالب نقاشی، صنایع دستی، آثار خطی و نوشتاری، تئاتر، سریال، فیلم چه به صورت جدی و چه به صورت طنز، نقشی بسیار تأثیرگذار در جامعه داشته و معمولاً، فرهنگ و تمدنی ماندگار و جاودانه می شود که دارای افرادی هنرمند، فعال و خلاق باشد و آثار ارزشمند فرهنگی را از خود به جای بگذارد.
هنر متعهد در به تصویر کشیدن تمدن جامعه و آثار ارزشمند آن، خیانت نمی کند، دروغ نمی گوید، تقلب نمی کند و برای معرفی و اشتهار خود، فرهنگ آن جامعه را لگدمال نخواهد کرد، بلکه با خلق آثاری ماندگار و جاودانه به غنای فرهنگی و آثار تمدنی آن می افزاید.
امروز بنام “مرکز بین المللی گفتمان صلح برای همه” در محضر شما فرهیختگان و نام آوران ایرانی و کُرد و در یک کلام اربابان هنر گرد هم آمده ایم تا پاس بداریم تلاش جمعی از هنرمندان و دست اندرکاران سریال « نون خ» را که با خلق اثری ماندگار مدتی هر چند کوتاه مهمان مردم ایران بودند و ضمن تابو شکنی توانستند بخشی از آثار فرهنگی یکی از اقوام ایرانی و پتانسیل های گردشگری بخشی از مناطق کردنشین ایران یعنی کرمانشاه را به تصویر بکشند،
هرچند خلق این اثر خالی از اشکال و نقد نمی باشد، اما انصاف اقتضا می کند که به پاس تلاش شبانه روزی این عزیزان به آنان خسته نباشید و دست مریزاد بگوییم و از آنان بخواهیم در تداوم این زنجیره و سلسله سریال «نون خ» همچنان مهمان مردم ایران باشند و در معرفی فرهنگ و تمدن مردمان و دیار همیشه زیبای کُردستان بر عزم و اراده خود استوار باشند. و در ادامه این راه انتظار داریم از نجابت، خصوصا وقار و نجابت زنان کُرد، شجاعت، سخاوت، مهمان نوازی، مرزداری و ایثار مردمان این دیار در دفاع از کیان ملت و مهین بیشتر بگویند تا همگان باورشان شود که هیچکس از کُردها ایرانی تر نیست.
”زندگی زیباست ای زیباپسند” ”که‌زیبااندیشان‌به‌زیبایی‌رسند”

«محمدرئوف قادری»
”رئیس هیات مدیره مرکز گفتمان صلح برای همه”