جامع خبر(جامع نیوز): شروع امسال و همزمان با شیوع بیماری کرونا، فرصتی بی بدیل برای محک زدن خدمات الکترونیک در همه بخش های کشور پدید آمد. نظام بانکداری از یک سو، فروشندگان محصولات خرد از سوی دیگر و البته بیمه گران، در آزمون «فروش الکترونیک» شرکت کردند و نمره این ارزیابی را باید از مصرف […]

جامع خبر(جامع نیوز): شروع امسال و همزمان با شیوع بیماری کرونا، فرصتی بی بدیل برای محک زدن خدمات الکترونیک در همه بخش های کشور پدید آمد. نظام بانکداری از یک سو، فروشندگان محصولات خرد از سوی دیگر و البته بیمه گران، در آزمون «فروش الکترونیک» شرکت کردند و نمره این ارزیابی را باید از مصرف کنندگان نهایی بگیرند.

به گزارش جامع خبربه نقل از خرد و کلان، رییس کل بیمه مرکزی در واپسین روزهای سال گذشته «از صدور حداکثری بیمه نامه ها به صورت آنلاین و برخط، به عنوان یکی از عملکردهای ویژه برای کنترل ویروس کرونا یاد کرد» و گفته بود که در حال حاضر نیازی برای مراجعه حضوری بیمه گزاران به شرکت های بیمه ای نیست. کمی بعدتر هم اعلام شد که «نیازی به حضور فیزیکی شبکه فروش صنعت بیمه در دفاتر نیست» و با این روش، مردم هم به خرید بیمه نامه الکترونیکی تشویق شدند؛ موضوع البته به همین سادگی نبود. مراجعات مکرر بیمه گزاران و از جمله به خبرنگاران به سایت های شرکت بیمه نشان می داد که خرید اینترنتی بیمه نامه، نه تنها در برخی موارد اصولا امکان پذیر نیست و یا با محدودیت های بسیاری همراه است، بلکه در مواردی، اساسا بیمه نامه ای صادر نمی شود و آنچه در سایت شرکت ها مقدور است، تنها امکان درج مشخصات و استعلام قیمت است، چون نهایتا بیمه نامه را نماینده و یا شعبه شرکت صادر می کند. این موضوع در استارت آپ های بیمه ای نیز نمود فراوانی دارد. پیش از این در گزارشی با عنوان «روایت یک تجربه از فاجعه خرید اینترنتی بیمه» به این موضوع پرداخته شد. با این حال رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات سندیکای بیمه گران ایران معتقد است که فروش الکترونیکی بیمه نامه اگرچه با محدودیت هایی رو به روست، اما در حال حاضر شرایط نامطلوبی هم ندارد. سید مجید بختیاری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با بیان این که شرکت های بیمه اکنون تقریبا از یک زیرساخت مشابه و قابل قبول در حوزه فناوری اطلاعات برخوردارند، گفت: برخی شرکت ها برای خود سامانه های فروش الکترونیک طراحی کرده اند و از سوی دیگر استارت آپ ها و شتاب دهنده هایی نیز وجود دارد که امکان خرید بیمه نامه را برای عموم مردم فراهم کرده اند. وی با بیان این که تمرکز بیمه مرکزی برای فروش آنلاین بیمه نامه در ایام کرونا، بیشتر بر روی بیمه نامه شخص ثالث بود، اظهار کرد: بیمه نامه شخص ثالث، اجباری و حساس است، اما به نظر من این حساسیت باید روی بیمه نامه آتش سوزی و امثال آن هم باشد. مدیرعامل بیمه رازی در پاسخ به این انتقاد که چرا فروش بیمه نامه به صورت الکترونیکی، اما تحویل آن به ضورت حضوری است، گفت: بحث تحویل بیمه نامه کمی پیچیده و درگیر روندهای اداری است که باید اصلاح شود، اما در مجموع می توانم بگویم که فرایند فروش الکترونیکی بیمه نامه به سمت بلوغ می رود و مشکل اساسی در این زمینه وجود ندارد. رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات سندیکای بیمه گران ایران با اذعان به این که «نمی توان به فرایند فروش الکترونیکی بیمه نامه، نمره خیلی عالی داد»، افزود: بیمه گران در این حوزه متمرکز شده اند و اخبار خوبی در این زمینه در راه است. خبرنگار ما از مدیرعامل بیمه رازی پرسید که اکنون فروش الکترونیکی، چه سهمی از کل فروش بیمه گران را تشکیل می دهد و این پاسخ را دریافت کرد: سهم زیادی نیست. رشته هایی که حجم قابل توجهی از پرتفوی اصلی صنعت بیمه را تشکیل می دهند، بیشتر در حوزه اموال هستند و فروش الکترونیکی در آنها اساسا موضوعیت ندارد. سایر بیمه نامه ها مانند بیمه نامه حوادث، بیمه مسافرتی و بیمه نامه آتش سوزی بدون نیاز به بازدید نیز اصولا سهم چندانی در پرتفوی شرکت ها ندارند، در حالی که عمده فروش الکترونیکی بیمه نامه در این بخش دوم است. بختیاری با بیان این که فروش الکترونیکی به شکل کنونی تا حد قابل قبولی می تواند دغدغه خرید بیمه نامه برای مردم را برطرف کند، اظهار کرد: البته در حال حاضر ما فروش الکترونیکی را به عنوان یک کانال فروش جدی نمی توانیم در نظر بگیریم، گرچه برای توسعه آن برنامه های خیلی خوبی داریم