جامع خبر(جامع نیوز):یک کارشناس نوشت: راه اندازی یک بازار متشکل برای طلا همچون بازار گواهی سپرده کالایی، امری زمان بر و هزینه بر است؛ چراکه باید بتواند اعتماد گروه‌های ذی نفع و فعالان بازار را جلب نماید و ایجاد چنین بازارهایی به سهولت صورت نمی‌گیرد. طی روزهای گذشته آنچه که از مصاحبه‌های صورت گرفته و […]

جامع خبر(جامع نیوز):یک کارشناس نوشت: راه اندازی یک بازار متشکل برای طلا همچون بازار گواهی سپرده کالایی، امری زمان بر و هزینه بر است؛ چراکه باید بتواند اعتماد گروه‌های ذی نفع و فعالان بازار را جلب نماید و ایجاد چنین بازارهایی به سهولت صورت نمی‌گیرد.

طی روزهای گذشته آنچه که از مصاحبه‌های صورت گرفته و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها برمی‎آید، این است که اتحادیه طلا و جواهر و نیز بانک مرکزی، معاملات گواهی سپرده کالایی سکه‎ طلا را عامل افزایش قیمت بر شمرده‌اند که لازم است نکاتی در مورد سیاست‌های اخذ شده و اقدامات بانک مرکزی در مورد بازار سکه ذکر کنیم.

نخست آنکه بازار قراردادهای آتی سکه‌ی طلا در بورس کالا در شهریور ۱۳۹۷ با اتهام پیشرو بودن در قیمت‌گذاری سکه ی طلا و ارایه سیگنال افزایشی به بازار با فشار بانک مرکزی متوقف و تعطیل شد که در آن زمان قیمت سکه در بازار حدود ۴ میلیون تومان بوده است.

اکنون در ابتدای سال ۹۹ و با گذشت حدود یکسال و نیم قیمت سکه در بازار بیش از ۷ میلیون تومان است. بنابراین توقف معاملات آتی سکه طلا نیز مانع رشد قیمت آن نشده و به نوعی پاک کردن صورت مساله بوده است.