جامع خبر(جامع نیوز):نایب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی داخلی ایران گفت: بسته ویژه کنترل وضعیت بازار خودرو، می تواند باعث توزیع عادلانه خودرو، حذف دلالان و کاهش قیمت ها شود؛ اگر این بسته ماه های پیش تدوین و ابلاغ شده بود، مردم با قیمت های نجومی خودرو روبرو نمی شدند. به گزارش سایپانیوز، سید اسماعیل […]

جامع خبر(جامع نیوز):نایب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی داخلی ایران گفت: بسته ویژه کنترل وضعیت بازار خودرو، می تواند باعث توزیع عادلانه خودرو، حذف دلالان و کاهش قیمت ها شود؛ اگر این بسته ماه های پیش تدوین و ابلاغ شده بود، مردم با قیمت های نجومی خودرو روبرو نمی شدند.
به گزارش سایپانیوز، سید اسماعیل یزدان پناه درباره بسته ویژه کنترل بازار خودرو که بر اساس ۴ محور افزایش تولید، تامین به موقع، کنترل و تکمیل سامانه های نظارتی است، افزود: تمهیدات جدیدی که برای کنترل بازار خودرو اتخاذ شده است می تواند آرامش را به بازار خودرو برگرداند، اما این بسته زمانی اثرگذارتر خواهد شد که خودروسازان و قطعه سازان با سرعت بیشتری به سمت افزایش تولید حرکت کنند.

وی ادامه داد: طی این مدت بازار خودرو با بهم ریختگی زیادی روبرو شد که علت اصلی آن حضور دلالان و واسطه ها در بازار خودرو بود؛ اما این را هم باید قبول کرد که بخشی از التهاب بازار خودرو به خاطر نقدینگی مردم بود.

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی داخلی ایران تصریح کرد: از آنجا که سرمایه های مردمی سرگردان است و آنها نمی دانند که برای حفظ ارزش پول خود چه کاری انجام دهند، سراغ بورس و خودرو رفته اند، به همین دلیل با وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش خرید در تمام کالاها، شاهد این بودیم که صف های طویل برای خرید خودرو شکل گرفت و همین امر سبب شد تا توازن عرضه و تقاضا بهم بریزد.

وی گفت: زمانی که عرضه و تقاضا برای خرید خودرو هماهنگ نباشد، رشد قیمت اتفاق می افتد و در نهایت مردم متضرر می شوند.

یزدان پناه با بیان اینکه بسته ویژه کنترل بازار خودرو گامی مثبت از سوی وزارت صمت است، تاکید کرد: زمانی بازار و صنعت خودرو به شرایطی طبیعی برمی گردد که تمام دستگاه و به خصوص قطعه سازان، مجموعه های دانش بنیان و حتی نهادهای امنیتی در کنار هم قرار بگیرند و سعی کنند کمبود قطعه خودروها را که به خاطر تحریم است را تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم باعث شد که صنعت خودرو آسیب جدی ببیند اما در عین حال فرصتی شد تا این صنعت و صنایع مرتبط به آن به خودباروی برسند که امکان تولید خودرو بدون وابستگی به شرکت و قطعه سازارن خارجی را دارند.

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی داخلی ایران گفت: یکی از اقداماتی که در راستای کنترل بازار می توان انجام داد، این است که جلوی هر گونه رانت گرفته شود، به نظر می رسد با بسته جدید اعلامی جلوی رانت ها و فسادها در بازار خودرو گرفته شود.

وی افزود: خروج از گارانتی بعد از سه ماه از خرید خودرو، نداشتن پلاک جاری و فروش فوق العاده و فروش به روش قرعه کشی مواردی هستند که در تنظیم بازار خودرو کمک قابل توجهی خواهد کرد.