جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۳۰ و ۳۵ سال سابقه توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش جامع خبراز تسنیم ؛ مصطفی سالاری در نشست خبری خود ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تأمین اجتماعی اظهار کرد: این ایام را به اعضای خانواده سازمان تأمین اجتماعی و […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۳۰ و ۳۵ سال سابقه توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش جامع خبراز تسنیم ؛ مصطفی سالاری در نشست خبری خود ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تأمین اجتماعی اظهار کرد: این ایام را به اعضای خانواده سازمان تأمین اجتماعی و تمامی بیمه‌شدگان تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به جامعه هدف خود بدهیم و ان‌شاءالله از تمام ظرفیتها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی تغییر ساختار کلی این مجموعه است گفت: با تغییرات در ساختار کلی سازمان می‌توانیم یک سازمان پویاتر داشته باشیم و در همین زمینه نیاز است سازمان تأمین اجتماعی از بنگاه‌داری خارج شود و در دنیا نیز صندوق‌هایی مانند تأمین اجتماعی دارای سهام در شرکتهای مختلف هستند و براساس میزان سهام درآمدزایی کسب می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد:‌ براساس الزام قانون برنامه ششم توسعه و تأکید رئیس جمهور و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر مبنای عقل ما باید از بنگاه‌داری خارج شویم و در این مسیر اقداماتی انجام گرفته است و البته این بدین مفهوم نیست که سهام خود را بفروشیم چرا که ما به‌دنبال خرید سهام باکیفیت مناسب در شرکتها و سازمانهای مختلف هستیم و این مسئله می‌تواند سود مناسبی را برای تأمین اجتماعی ایجاد کند.

وی با ابراز اینکه تأمین اجتماعی از قبال درآمد هزینه‌ها در طول ماه اقدام به پرداخت حقوق مستمری و بازنشستگان و همچنین درمان بیمه‌شدگان خود می‌کند، گفت:‌ در سال ۹۸ درآمد سازمان ۱۳۴هزار میلیارد تومان بود که برای سال ۹۹ این رقم به ۱۷۲هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

سالاری افزود: در سال گذشته هر ماه مبلغ ۹۶۰۰ میلیارد تومان هزینه سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با بیمه‌شدگانش پرداخت شده است گفت: این رقم در سال ۹۹ به ۱۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: چنانچه یک روز وضعیت درآمدزایی سازمان تأمین اجتماعی با چالش و مشکل روبه‌رو و در این مسیر وقفه ایجاد شود خسارت قابل‌توجهی را به سازمان تأمین اجتماعی وارد می‌کند، بر همین اساس و طبق برنامه‌ریزی سال ۹۹ به تمام جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی اعم از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این اطمینان را می‌دهیم که هیچ مشکلی برای تأمین منابع و انجام تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری نخواهد بود.

وی در ادامه به عملیاتی شدن مناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بنابر پیگیریهای انجام‌شده و موافقت ریاست جمهور متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مردادماه انجام خواهد شد و منابع آن نیز از محل وصول مطالبات تأمین اجتماعی از دولت با دستور رئیس جمهور پرداخت شده است و بر همین اساس مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام از شرکتهای قابل‌قبول با موافقت هیئت وزیران و دستور رئیس جمهور به سازمان تأمین اجتماعی داده شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه راجع به اعتبار دفاتر درمانی تأمین اجتماعی گفت: یکی از سیاستهای اصلی سازمان تأمین اجتماعی این است که اعتبار این دفاتر را ارتقا دهد و به‌گونه‌ای عمل شود که بیمه‌شدگان با در دست داشتن دفاتر تأمین اجتماعی هیچ مشکلی را برای ارائه خدمات درمانی از مراکز نداشته باشند.

سالاری افزود: بنابر اعلام وزارت بهداشت مبلغ ۱۰هزار میلیارد تومان در مراکز درمانی این وزارتخانه و همچنین در بخش خصوصی نیز مبلغ ۶هزار میلیارد تومان مطالبات درمانی از سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته داشتند که با پیگیری‌های انجام‌شده مطالبات به وزارت بهداشت و بخش خصوصی پرداخت شده است و هم‌اکنون معوقه‌ای در ارتباط با مطالبات وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با این اقدام قطعاً اعتبار دفاتر تأمین اجتماعی در مراکز درمانی ارتقا پیدا خواهد کرد که این مسئله مورد تأیید رئیس جمهور و وزیر رفاه نیز بوده است چرا که آنها بارها تأکید داشتند باید اعتبار دفاتر تأمین اجتماعی ارتقا پیدا کند و هم‌اکنون این امر مهم احیا شده است و حرمت بیمه‌شدگان حفظ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در زمان حاضر اسناد ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت در زمان معین رسیدگی و مطالبات آنها پرداخت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و پرداختها منظم شده است.

وی درباره اجرای طرح تحول دیجیتال در سازمان تأمین اجتماعی گفت: هدف‌گذاری در این طرح ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری است که امسال برنامه گسترده‌ای برای اجرای این طرح در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و بنا داریم تا پایان سال مراجعات را کاهش دهیم که هم‌اکنون میزان مراجعات تا پایان سال را به ۷۵ درصد کاهش دهیم که هم‌اکنون ۴۰ درصد از این آمار با توجه به استعلام اینترنتی و غیرحضوری اعتبار دفاتر تأمین اجتماعی محقق شده است. با تمهیدات انجام‌شده نیاز به حضور فیزیکی بیمه‌شدگان برای تمدید اعتبار دفاتر تأمین اجتماعی وجود ندارد و بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق ۶ روش اقدام به استعلام و اعتبار دفاتر بیمه‌ای خود کنند.

سالاری در ادامه به میزان شکایت بیمه‌شدگان از تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: متأسفانه میزان شکایت بیمه‌شدگان از تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری قابل توجه است و حجم پرونده‌ها افزایش یافته است و همین امر مردم را به دردسر انداخته است که با برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی بنا داریم حدود ۴۰ درصد از این تعداد شکایت را با انصراف تأمین اجتماعی به‌نفع فرد شاکی فیصله بدهیم و در این زمینه توافقاتی با دولت انجام شده است و این اقدام می‌تواند منجر به کاهش مراجعات قضائی باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در خصوص تجمیع تنقیح بخشنامه‌ها و مقررات سازمان تأمین اجتماعی ابراز کرد: در همین زمینه نیز بنا داریم دوهزار بخشنامه را تجمیع کنیم و به حدود ۶۰ بخشنامه کاهش دهیم و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سایت تأمین اجتماعی و یا از طریق کتب مربوطه نسبت به حق و حقوق خود مطلع بشوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از این پس حقوق بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه از یک‌میلیون و ۵۰۸هزار تومان سال قبل با احتساب ۲۶ درصد سنواتی امسال به ۲میلیون و ۷۵۰هزار تومان و همچنین بازنشستگان با ۳۵ سال سابقه کار مبلغ ۳میلیون تومان را در سال جاری به‌عنوان مستمری و حقوق خود دریافت خواهند کرد.

سالاری همچنین در ارتباط با احداث مراکز درمانی جدید از سوی سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: حدود چند سال پیش و بنابر توافقی که با شرکت اروپایی صورت گرفته بود قرار بود مشابه بیمارستان میلاد و چندین پروژه دیگر در کشور احداث شود که با توجه به شرایط این مسئله به تعویق افتاد که در همین زمینه سازمان تأمین اجتماعی بنا دارد با مشارکت بورس املاک و مستغلات و وزارت اقتصاد و دارایی اقداماتی را برای احداث مراکز درمانی جدید در کشور آغاز کند که در همین ارتباط نیز جلساتی را با مسئولین مربوطه برگزار کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به رضایتمندی بیمه‌شدگان از مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی گفت: متولی امر درمان و ارائه خدمات در این حوزه وزارت بهداشت است و در واقع سازمان تأمین اجتماعی نیز در این زمینه اقدام به خرید خدمات از وزارت بهداشت می‌کند که در همین ارتباط سازمان تعهداتی را در مورد پرداخت بموقع مطالبات به مراکز دارد که براساس اسناد و مدارک پزشکی این مطالبات پرداخت می‌شود.

وی همچنین راجع به هزینه درمان بیماران کرونایی در کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه یک‌میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشته شد که البته در ارتباط با اینکه هزینه درمان بیماران کرونایی بیمه‌شده تأمین اجتماعی باید از طریق این سازمان پرداخت شود و یا وزارت بهداشت هنوز مشخص نیست. البته ما معتقدیم باید هزینه بیماران کرونایی چه بیمه‌شده و یا غیربیمه‌شده و حتی غیرایرانی باید به‌صورت متمرکز پرداخت شود که البته در این زمینه در حال رایزنی با وزارت بهداشت هستیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: بنا بر تصمیم‌گیری‌ای که در گذشته انجام شد قرار شد که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مهرماه انجام شود که در ادامه این زمان به اول شهریورماه و با توجه به درخواست کانون بازنشستگان و تأکید وزیر رفاه این برنامه از اول مردادماه عملیاتی خواهد شد.

سالاری همچنین درباره بیمه بیکاری ناشی از کرونا خاطرنشان کرد:‌ تقریباً ماهیانه ۲۱۰ الی ۲۲۰ هزار نفر به‌صورت عادی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که با شیوع کرونا وزارت کار اعلام کرد که افراد متأثر از این بیماری که منجر به بیکاری آنها شده است می‌توانند با مراجعه به سامانه وزارت کار اطلاعات خود را ثبت کنند و متقاضی بیمه بیکاری باشند.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۶۸۰ هزار نفر از این افراد در فروردین ماه اطلاعات خود را ثبت کردند و بنابر تصمیم اخذشده بیمه بیکاری این افراد تا پایان اردیبهشت‌ماه براساس ضوابط و شرایط خاص و البته منابع خاص و خارج از سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است و در واقع بیمه بیکاری این افراد به‌مدت ۸۰ روز پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: بنابر تصمیمات گرفته‌شده از اول خرداد ضوابط و مقررات بیمه بیکاری همانند قبل خواهد بود.

سالاری گفت: بالغ بر ۹۰ درصد از افراد متقاضی بیمه بیکاری ناشی از کرونا مقرری بیمه بیکاری خود را دریافت کردند همچنین از سایر افرادی که هنوز شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند درخواست می‌شود که نسبت به ارائه شماره شبای خود و دریافت مقرری اقدام کنند