جامع خبر(جامع نیوز) ،نشست هم اندیشی «راه اندازی قراردادهای آتی نقره» امروز در بورس کالای ایران با حضور کارگزاران برگزار شد تا علاوه بر اعلام جزییات این قرارداد، مقدمات کار در جهت آموزش های لازم به مشتریان به خصوص از سوی کارگزاران تبیین شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در این […]

جامع خبر(جامع نیوز) ،نشست هم اندیشی «راه اندازی قراردادهای آتی نقره» امروز در بورس کالای ایران با حضور کارگزاران برگزار شد تا علاوه بر اعلام جزییات این قرارداد، مقدمات کار در جهت آموزش های لازم به مشتریان به خصوص از سوی کارگزاران تبیین شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در این نشست به چند برنامه توسعه ای بورس کالا در حوزه بازار مشتقه و مالی نیز اشاره کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه قرارداد آتی نقره در آستانه راه اندازی در بورس کالای ایران قرار دارد، گفت: نقره در کشور در سه حوزه صنعتی، آزمایشگاهی و صنایع دستی مصرف دارد که عمده آن در صنایع دستی و آزمایشگاهی است. بررسی ها نشان می دهد مصرف سالانه نقره در کشور حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن است.

ناصرپور ادامه داد: از آنجا که شمش نقره به صورت استاندارد در ایران ضرب نمی شود لذا نقره به صورت ساچمه به قراردادهای آتی بورس کالا می آید و اندازه هر قرارداد آتی نقره نیز ۱۰۰ گرم است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا اظهار داشت: درخصوص مبنای قیمت بازار آتی نقره، خوشبختانه این محصول قیمت جهانی دارد و لذا دغدغه ای درباره کشف قیمت آن وجود ندارد.

به گفته ناصرپور، با توجه به زمانبر بودن راه اندازی معاملات گواهی سپرده نقره، این محصول فعلا به صورت معاملات قرارداد آتی راه اندازی می شود که استاندارد کالا به صورت ساچمه مطابق استاندارد ۹۹۹ است؛ همزمان نیز موضوع راه اندازی گواهی سپرده نقره پیگیری می شود.

وی به جزییات دیگر قرارداد آتی نقره اشاره کرد و افزود: برای تحویل قراردادهای آتی، خزانه یکی از بانک ها در نظر گرفته می شود که این موضوع به همراه کلیه موارد مربوطه از سوی بورس کالا اعلام می شود.

او گفت: سررسید قرارداد آتی نقره در ابتدا به صورت کوتاه مدت یک تا یک و نیم ماه خواهد بود تا به مرور و پس از رسیدن موعد تحویل سررسید اول و آشنایی کامل سرمایه گذاران با نحوه تسویه معاملات، مدت قراردادها نیز مانند سایر معاملات آتی فعال، عادی می شود. همچنین حد نوسان قیمت نیز مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل در نظر گرفته شده و سقف موقعیت های باز هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی ۵۰۰ موقعیت در هر کد معاملاتی است.

موضوع مهم در روند تسویه قرارداد آتی نقره

ناصرپور در جمع کارگزاران فعال بورس کالا به موضوع مهمی اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم در معاملات قرارداد آتی نقره که علیرغم امکان قانونی آن در بورس، برای نخستین بار اجرایی می شود در نظر گرفتن قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا است که انتظار ما این است این موضوع از سوی کارگزاران به مشتریان انتقال پیدا کند؛ می توان گفت اصلی ترین تفاوت قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای فعال در همین موضوع تسویه است.

اعلام برنامه های آتی بورس کالا

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در ادامه به سایر برنامه های بورس کالای ایران در توسعه بازار مشتقه و مالی اشاره کرد و گفت: بورس کالا چندین اقدام توسعه ای در دست اجرا دارد که امیدواریم به زودی با اخذ مجوزهای لازم، قرارداد آتی بر روی واحدهای سرمایه گذاری صندوق های طلا نیز در بورس کالا راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: همچنین بر روی شمش طلا نیز راه اندازی معاملات گواهی سپرده را در برنامه داریم و در این خصوص با دو بانک مذاکرات نهایی به منظور آماده سازی خزانه های شمش طلا انجام شده است. معاملات گواهی سپرده شمش طلا با برند طلای زرشوران و شمش طلا که دارای عیار ۹۹۹ است آغاز می شود.

ناصرپور افزود: موضوعی که در مورد توسعه معاملات آتی، آپشن، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی برای ما، صنعت کارگزاری و در نهایت برای بازار سرمایه اهمیت دارد این است که یک فضای امن و جذاب برای معامله گران و سرمایه گذاران بر پایه دارایی مانند طلا ایجاد شود که همواره مساعدت و حمایت های سازمان بورس در این حوزه ها همراه بورس کالا بوده است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به مصوبه مهم اخیر سازمان امور مالیاتی در خصوص رفع ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی گفت: تاکنون به دلیل ابهام مالیاتی در معاملات گواهی سپرده کالایی تنها روی محصولات کشاورزی و سکه طلا که معاف از مالیات بودند اقدام توسعه ای انجام شد که با رفع این ابهام، اقدامات و برنامه ریزی برای ورود سایر محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی به این حوزه نیز آغاز شده است.

به گفته ناصرپور، با گشایشی که در حوزه مالیات گواهی سپرده کالایی اتفاق افتاد، راه اندازی گواهی سپرده قیر در اولویت قرار دارد و به زودی این بازار و در ادامه قرارداد آتی قیر نیز عملیاتی خواهد شد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان با بیان اینکه بورس کالا آمادگی کامل به منظور برگزاری دوره های آموزشی حضوری و آنلاین را دارد، گفت: دوره های آموزشی بورس کالا به منظور آشنایی فعالان بازارها به طور مرتب برگزار می شود اما موضوع مهم نزدیکی و ارتباط مستمر کارگزاران با مشتریان و سرمایه گذاران است که امیدواریم کارگزاری ها نیز با اطلاع رسانی دقیق و آموزش های لازم، شرایط را برای ورود دارایی های جدید به بازار مشتقه و مالی بورس کالا فراهم آورند.

گفتنی است در پایان این نشست کارگزاران به بحث و تبادل نظر با مدیران و کارشناسان بورس کالا در خصوص معاملات آتی نقره و توسعه سایر بازارهای بورس کالا پرداختند