به گزارش جامع خبر(جامع نیوز)از خبرخودرو، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و تامین‌کنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور گفت: رکود حاکم بر بازار تایر وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای شرکت‌های تایرساز به عنوان یکی از بازوهای اقتصادی کشور و از جمله صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو رقم زده به طوری که […]

به گزارش جامع خبر(جامع نیوز)از خبرخودرو، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و تامین‌کنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور گفت: رکود حاکم بر بازار تایر وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای شرکت‌های تایرساز به عنوان یکی از بازوهای اقتصادی کشور و از جمله صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو رقم زده به طوری که احیای دوباره صنعت و بازار تایر در شرایط کنونی منوط به صادرات خواهد بود.

عبدالله شهریوری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص استراتژی فعالان صنعت تایر و انجمن صنفی بر تغییر روش‌های عرضه و فروش و همچنین نظارت بر عاملان فروش اظهار داشت: با توجه به شرایط بازار و افزایش هزینه‌های تولید، استفاده از روش‌های تشویقی نظیر ارائه تسهیلات و فروش مدت‌دار کارخانجات به نمایندگی‌ها در جهت حمایت از مصرف‌کننده نهایی یکی از راهکارها است که بنابر اطلاع انجمن برخی از کارخانجات تولید تایر در این راستا اقدامات خوبی را آغاز کرده‌اند.

وی همچنین با توجه به دپوی تایر در انبارها و رکود بازار این محصول، در خصوص برنامه‌های صنعت تایر برای ورود به حوزه فروش آنلاین و فضای مجازی با توجه به گستردگی این نوع شبکه‌های فروش کالا در داخل و خارج از کشور گفت: قطعا ورود به حوزه فروش آنلاین و فضای مجازی امری اجتناب‌ناپذیر در دنیای کنونی است، اما این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های بسیاری است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و تامین‌کنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشورافزود: ارسال محصولات از این طریق با توجه به گستردگی کشور، تعدد مشتریان نهایی و همچنین وجود نقاط دور افتاده برای کارخانجات مشکلاتی را ایجاد می‌کند، با این وجود اقداماتی در این جهت از سوی برخی شرکت‌ها آغاز شده و سایر کارخانجات نیز ناگزیرند، در نهایت در این حوزه فعالیت وسیع داشته باشند. همچنین می‌توان با همکاری فروشگاه‌های معتبر آنلاین به صورت گسترده در این حوزه فعالیت کرد، البته می‌بایست موانعی مانند ثبت در سامانه تجارت نیز مرتفع گردد.

شهریوری در خصوص ورود تایرسازان به بازارهای بین‌المللی گفت: این امر به صادرات و صدور مجوزهای مربوطه نیازمند است که مدت‌ها است، انجمن و شرکت‌های تولیدکننده خواستار آن هستند و قطعا صادرات می‌تواند شرایط فعلی حاکم بر بازار را تغییر دهد.

وی در خصوص عوامل اثرگذار بر انباشت تایر در انبارهای تولیدکنندگان و عوامل فروش تصریح کرد: انباشت تایر دلایل متعددی دارد که افزایش قیمت تمام شده به دلیل رشد بهای مواد اولیه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله آنهاست. کارخانجات هم اکنون مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و مواد اولیه داخلی نیز بر اساس نرخ ارز آزاد از بورس خریداری می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و تامین‌کنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشوردر ادامه گفت: بسیاری نیز در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات و لغو تحریم‌ها هستند و شاید با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ انواع کالاها نیز تغییر کند که امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

شهریوری در خصوص برنامه انجمن در جهت ساماندهی وضعیت تولید انواع تایر به طوری که برخی از تایرهای انباشته مربوط به خودروهایی است که از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند، تاکید کرد: سایزهایی از تایر که متعلق به خودروهای از رده خارج هستند، این خودروها فقط از چرخه تولید خارج شده‌اند نه از چرخه مصرف و همچنان تقاضا در بازار برای این سایزها وجود دارد به طوری که در صورت توقف تولید، شاید نیاز به واردات ضرورت پیدا کند. اکنون به میزان ۵ تا ۱۰ درصد از تولید این سایزها به علت کاهش مصرف داخلی کاسته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در شرایط کنونی، اجازه فروش خارج از سامانه به منظور سهولت امر فروش و همچنین ایجاد فضای رقابتی با صدور مجوز صادرات تایرهای مازاد بر مصرف کشور است.