به گزارش جامع خبر(جامع نیوز)ازهمشهری آنلاین در جایی که تا یک دهه پیش، ریل‌های راه‌آهن محله را به ۲تکه تقسیم کرده بودند‍؛ اکنون باغ‌راه بزرگی با فضای سبز، نیمکت و زمین بازی ساخته شده است. فاز اول باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) دیروز با حضور شهردار تهران، مدیران شهری و اعضای شورا افتتاح شد. شهردار تهران […]

به گزارش جامع خبر(جامع نیوز)ازهمشهری آنلاین در جایی که تا یک دهه پیش، ریل‌های راه‌آهن محله را به ۲تکه تقسیم کرده بودند‍؛ اکنون باغ‌راه بزرگی با فضای سبز، نیمکت و زمین بازی ساخته شده است. فاز اول باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) دیروز با حضور شهردار تهران، مدیران شهری و اعضای شورا افتتاح شد.

شهردار تهران در این مراسم گفت: «امروز(شنبه) یکی از طولانی‌ترین محورهای شهری را افتتاح کردیم.

از سال۱۳۸۲ این پروژه به صورت رسمی آغاز شد و از سال۱۳۸۶ عملیات عمرانی شکل پیدا کرد و قرار بود از درآمد بارگذاری(ساختمان‌سازی) در این محل هزینه انتقال ریل‌ها تامین شود. زیرا ۶۰۰میلیارد تومان از طرف راه‌آهن هزینه شد.»

پیروز حناچی افزود: «بسیاری از محله‌های این اطراف نظیر فلاح و قلعه‌مرغی تحت تاثیر راه‌آهن شکل پیدا کرده است، ولی نزدیک بودن خانه‌ها به ریل و صدا و لرزش حرکت قطار آزاردهنده بود. این مسیر حتی تا مدت‌ها(بعد از انقلاب) حفاظ هم نداشت و حوادث زیادی روی می‌داد.»

او درباره توافق با راه‌آهن گفت:‌ باید از وزیر راه و شهرسازی و همکاران‌شان در شرکت راه‌آهن تشکر کنیم و همچنین با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت نیرو و آموزش و پرورش هم برای ایجاد فضای عمومی و پارک توافقاتی کرده‌ایم که نتایج آن برای شهروندان قابل مشاهده است.

حناچی گفت: «شهرداری در این دوره نگاه اقتصادی را کنار گذاشت و طرح باغ‌راه را بدون بارگذاری سنگین در کمیسیون ماده۵ تصویب کرد. در مسابقه طراحی این مسیر ۱۲۰شرکت و بیشتر داخلی حضور داشتند و بهترین طرح برای اجرا انتخاب شد. ما تلاش کردیم با این هدفگذاری کیفیت زندگی در این منطقه را ارتقا بدهیم و قدم بعدی بهبود جداره‌ها در این مسیر است.»

شهردار تهران با اشاره به بیمارستان بزرگی که با همکاری خیرین در منطقه۱۸ ساخته می‌شود، گفت: «انشعابی از خط۳ مترو برای اتصال به این بیمارستان طراحی شده است.»

حناچی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها نتیجه تغییر نگرش به شهر است، گفت: «نگاه ما، کالایی نشدن شهر است. اگر همه چیز را با توجه به درآمد می‌دیدیم، در اینجا بزرگ‌ترین ساختمان‌سازی‌ها انجام می‌شد.»

او با اشاره به گلایه‌های برخی از ساکنان محله درباره محدودیت ساخت و ساز گفت:‌«این اعتراض‌ها بجا است ولی در قانون برای ریل راه‌آهن ۳۵متر و در مواردی تا ۱۰۰متر حریم در نظر گرفته شده که ساخت و ساز در آن ممنوع است. در این باره ما درخواست‌هایی به دولت داده‌ایم که این حریم ریل در برخی از مناطق حذف شود یا آسان‌تر با تقاضای مردم برخورد کنیم.»

رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «وقتی قرار شد هزینه جابه‌جایی ریل از زمینی که روی آن ایجاد می‌شود، به دست بیاید، سوءتفاهمی به وجود آمد که ممکن است این زمین مسکونی شود. اما در سال۹۶ تصمیم گرفته شد که از این زمین‌ها برای کسب درآمد استفاده نکنیم و با راه‌آهن هم توافق کردیم.»

محسن هاشمی افزود: «برخی از اهالی اعتراضاتی درباره ساخت و ساز در حریم راه‌آهن دارند که ناشی از مشکل وجود ریل در مناطق مسکونی شهرهاست و باید به آن رسیدگی شود.»

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به توافق‌های انجام شده با راه‌آهن گفت:‌ «در مسیر ۸سوله هواکش داشتیم که ۴مورد آن به فضای ورزشی-فرهنگی تبدیل شد.»

باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از پروژه‌های بزرگ شهری در مناطق۱۷و۱۸ محسوب می‌شود که به طول حدود ۹کیلومتر از میدان شهدای مدافعان حرم(سوزن‌بانی سابق) در منطقه۱۷ آغاز می‌شود و با گذشتن از محلات ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن، آذری و یافت‌آباد در تقاطع محور با بزرگراه آیت‌ الله سعیدی وارد منطقه۱۸ شهر تهران می‌شود.

این مسیر در منطقه۱۸ به موازات ۴۵متری زرند به سمت غرب حرکت کرده و با گذشتن از محلات تولیددارو، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد، امام‌خمینی، فتح و ۱۷شهریور قبل از روددره کن به اتمام می‌رسد.

حدود یک‌دهه پیش شرکت راه‌آهن خطوط ریلی را حدفاصل میدان سوزن‌بانی(شهدای مدافع حرم) و محله امامزاده حسن تا پیش از رودخانه کن، به زیرزمین منتقل کرد اما فضای باقیمانده که بعد از برداشت ریل‌ها ایجاد شده بود به شکل فضای بی‌دفاع شهری درآمد.

برخی از نقاط فضای حاشیه‌ای تونل خطوط ریلی، با انباشت نخاله‌های ساختمانی تبدیل به محل تجمع بزهکاران و معتادان شد. پس از برگزاری «مسابقه بین‌المللی بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران- تبریز» در سال۹۸ و عقد قرارداد با برنده نخست مسابقه، مطالعه دقیق فرایند بازآفرینی این محور در ابعاد مختلف از سال۹۸ شروع شد. عملیات احداث این باغ‌راه به‌صورت رسمی از زمستان سال۹۹ آغاز شد و اکنون در نیمه نخست مردادماه سال۱۴۰۰ فاز نخست پروژه افتتاح شد.

به گفته صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ساخت ۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی با فضای سبز پیرامونی به انضمام اجرای یکی از اصلی‌ترین قطعات باغ‌راه به مساحت ۱۵ هزار متر مربع، ساخت یک سازه خدماتی کوشک با محوطه پیرامونی و فضای سبز در محدوده منطقه۱۸ از مهم‌ترین اقدامات فاز نخست باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) است. در پروژه بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) ۲ مسیر باغ‌راهی در مناطق۱۷و۱۸ وجود دارد. که بخشی از آن در هر دو منطقه شامل فضای سبز، مسیر دوچرخه و پیاده در اختیار اهالی محله‌های اطراف قرار گرفت.