زال خانی مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در اولین رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اولترا فیلتر و غشاهای اسمز معکوس مصرفی شرکت ها گفت: فجر از شرکت های فناور و خلاق در این زمینه حمایت کرده و فعالیت در این زمینه قطعا سوداور خواهد بود. به گزارش روابط عمومی شرکت فجر انرژی […]

زال خانی مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در اولین رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اولترا فیلتر و غشاهای اسمز معکوس مصرفی شرکت ها گفت: فجر از شرکت های فناور و خلاق در این زمینه حمایت کرده و فعالیت در این زمینه قطعا سوداور خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس، صبح امروز ( دوشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۰) اولین رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اولترا فیلتر و غشاهای اسمز معکوس مصرفی شرکت های فجر انرژی خلیج فارس و دماوند انرژی عسلویه در پارک علم و فناوری وزارت نفت برگزار شد.
علی زال خانی مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: از مدیریت پارک علم و فناوری بابت ایجاد فرصتی برای تامین مهمترین نیاز سازمان خود و به اشتراک گذاشتن آن با تولیدکنندگان، سازندگان و شرکت های دانش بنیان تشکر میکنم.
وی با اشاره به اینکه این رویداد در ادامه و مکمل نمایشگاه حمایت از ساخت داخل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده، افزود: ما باید بدانیم که چرا غشا فیلتر های اسمز معکوس دغدغه و نیاز اساسی برای شرکت کنندگان در این رویداد است. موضوع ما در این همرسانی آب نبوده اما با توجه به اطلاعات چالش جهانی این حوزه می تواند به شناخت اهمیت فرآیند اسمزمعکوس کمک بسزایی کند.
مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در ادامه با تاکید بر ترسناک بودن وضعیت آب در جهان، به تشریح این موضوع پرداخت و اطلاعاتی در زمینه بحران ها آبی و راه حل های پیش رو برای مقابله با این بحران ها را ارائه کرد؛ وی همچنین معایب و محاسن تصفیه به روش اسمز معکوس را تشریح کرده و به دلایل استفاده از آن اشاره کرد.
زال خانی در ادامه به اهمیت غشا در فرایند اسمز معکوس پرداخت و آن را قلب این فرآیند خواند و بیان کرد: ظرفیت تصفیه آب واحد با روش اسمز معکوس در شرکت فجر انرژی خلیج فارس بیش از ۱۲ هزار متر مکعب بر ساعت است .
مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس در پایان خاطرنشان کرد: ورود به بخش تامین غشاهای اسمز معکوس از همه جوانب ارزشمند بوده و علاوه بر منافع مادی و مالی می تواند ابر چالش آب را کاهش دهد.
بر اساس طراحی‌های اولیه واحد تصفیه آب شرکت فجر انرژِی خلیج فارس، ۲۵ درصد از آب دریافتی دور ریز شود اما با توجه به اهمیت بازیابی این منبع حیاتی از دیدگاه اقتصادی، محیط زیستی، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی، مدیران و مهندسان فجر سیستم بازیافت آب دور ریز اسمز معکوس را طراحی کردند تا بیش از ۷۸ درصد از آب دورریز را مجددا به چرخه تولید برگرداننده بطوریکه راندمان نهایی واحدهای تصفیه آب به بیش از ۹۳ درصد رسیده تا در نهایت آب دور ریز به حداقل مقدار ممکن یعنی کمتر ۷ درصد میرسد.
میزان صرفه جویی آب خام ناشی از اجرای این طرح در شرکت فجر انرژی خلیج فارس از سال اسفند ۱۳۹۴ تا کنون بالغ بر ۴۴ میلیون متر مکعب می باشد.
طرح بازیافت آب دورریز اسمزمعکوس در اصل فرآیندی است تا آب دور ریز را مجددا به چرخه برگرداننده تا با این روش در مصرف آب صرفه جویی شود. پیش از طراحی این سیستم در شرکت فجر انرژی خلیج فارس ظرفیت دریافت آب خام از رودخانه کارون ۱۵ هزار متر مکعب بر ساعت بوده که بنا به نیاز منطقه و در سرویس قرار داشتنِ واحدهای تصفیه آب، ۱۰ میلیون متر مکعب در سال ( طبق معیارهای استاندارد) دورریز میشده است.
در ادامه رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اولترا فیلتر و غشاهای اسمز معکوس مصرفی شرکت ها نشست هایی تخصصی برای تببین و تشریح نیاز های فناوری با حضور مدیران برگزار شده تا در پایان شرکت های داخلی بتوانند غشا مورد نیاز شرکت ها را تامین کنند.
این رویداد در راستای آشنایی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان غشای اسمز معکوس بوده و با هدف تسهیل و توانمند سازی شرکت های ایرانی به میزبانی پارک علم و فناوری وزارت نفت برگزار شده است. این سومین رویداد پارک علم و فناوری بوده که در این زمینه برگزار شده است