جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: قانون‌گذاران در مقاطع مختلف پرداخت حق‌بیمه برخی اقشار را تحت حمایت دولت قرار داده‌اند و این قوانین تعهدات دولت را نسبت به تأمین اجتماعی شکل داده است. دولت‌ها از تامین اجتماعی پولی قرض نگرفته‌اند. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در نشست […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: قانون‌گذاران در مقاطع مختلف پرداخت حق‌بیمه برخی اقشار را تحت حمایت دولت قرار داده‌اند و این قوانین تعهدات دولت را نسبت به تأمین اجتماعی شکل داده است. دولت‌ها از تامین اجتماعی پولی قرض نگرفته‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌ها ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: در سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های اخیر اقداماتی برای بهبود و ارتقاء خدمات به جامعه تحت پوشش انجام شده است و خبرنگاران بهترین افراد برای انعکاس خواسته‌ها و مطالبات مردم به مدیران هستند و همچنین می‌توانند گزارش اقدامات انجام شده را نیز به آگاهی مردم برسانند.

وی اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک را یکی از اقدامات مهم و ماندگار سازمان تأمین اجتماعی توصیف کرد و گفت: اجرای این برنامه اختیاری و یا سلیقه‌ای نبوده بلکه سازمان تأمین اجتماعی براساس الزام قانونی و در راستای بهبود خدمت رسانی به مردم نسبت به اجرای این برنامه مهم اقدام کرده است.

سالاری با تأکید بر وجود زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای استقرار نسخه الکترونیک در کشور گفت: نسخه الکترونیک نیازمند انتقال دیتا به صورت محدود در بستر اینترنت است و با توجه به در دسترس بودن اینترنت در تمامی شهرها و حتی روستاهای کشور هیچ مشکلی از نظر زیرساخت فنی در نسخه الکترونیک وجود ندارد. حتی در صورت اختلال در اینترنت نیز راهکارهای فنی موثری برای استفاده از سامانه به صورت آفلاین پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه عزم و اراده بسیار قوی برای انجام این کار در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، گفت: بهانه‌هایی همچون نبود زیر ساخت فنی و مسائل دیگر هرگز مانعی برای پیشبرد این برنامه مهم نبود و به همین دلیل امروز شاهد تکمیل طرح نسخه الکترونیک و استفاده گسترده مراکز درمانی از این سامانه هستیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با یادآوری اقدامات و تمهیدات گسترده‌ای که برای اجرای برنامه نسخه الکترونیک از سال گذشته صورت گرفته است، گفت: از خرداد سال گذشته اولین گام را با حذف تمدید اعتبار دفترچه‌ها شروع کردیم و از اسفند سال گذشته نیز عدم صدور دفترچه‌های جدید را اعلام کردیم. این کار بزرگ طبیعتا با مشکلاتی نیز همراه بود اما مشکلات از آنچه در ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم کمتر بود و کار را به خوبی و بدون مسئله خاصی پی‌گرفتیم.

سالاری اظهار داشت: امروز در همه جای کشور می‌توان از طریق سامانه سازمان تأمین اجتماعی نسخه الکترونیک تولید کرد و همچنین در این سامانه قابلیت اتصال به سایر سامانه‌های مورد استفاده مراکز درمانی نیز از طریق نرم افزارهای واسط پیش‌بینی شده است.

وی اجرای طرح نسخه الکترونیک را زمینه‌ساز اجرای برنامه‌های ابتکاری مختلف برای ارتقاء خدمات به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: بر پایه استفاده از نسخه الکترونیک درمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی برای بیمه شدگان شهرهای فاقد بیمارستان تامین اجتماعی آغاز شده است و برای افراد بالای ۶۵ سال نیز درمان رایگان در تمامی بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور ارائه می‌شود.

سالاری رایگان شدن هزینه درمان بیماران خاص را نیز نتیجه استقرار سامانه نسخه الکترونیک دانست و گفت: برای بیماران صعب العلاج و مزمن در قالب موارد ۱۰۰ درصد هزینه‌ها رایگان شده و در برخی موارد نیز درمان نزدیک به رایگان فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزایش کمک هزینه وسایل کمک پزشکی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: کمک هزینه این وسایل نزدیک به قیمت بازار شد و پرداختی سازمان تأمین اجتماعی در این حوزه حدود ۱۰ برابر شده است.

سالاری عدالت در توسعه خدمات درمانی را از دیگر مسائل حائز اهمیت در سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: توسعه خدمات درمانی به صورت حرفه‌ای و عادلانه انجام شده است و ۶۱ مرکز درمانی در سراسر کشور برای شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار بیمه شده احداث می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۵۷ تخت در یک سال گذشته به ظرفیت خدمت رسانی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اضافه شده است و در ۲۱ بیمارستان سازمان تأمین اجتماعی نیز درمانگاه‌های خارج از ساختمان بیمارستان احداث می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را از دیگر اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: از اوایل اسفند ۹۸ اعلام کردیم که ۱۰۰ درصد مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را تسویه کردیم و بعد از آن مطالباتی که در قالب نسخه الکترونیک ایجاد می‌شود را بدون تاخیر و ماهیانه پرداخت می‌کنیم.

سالاری با بیان اینکه برای اتصال مراکز درمانی به سامانه نسخه الکترونیک انتظار همکاری و تلاش بیشتری داریم، افزود: به منظور اجرای قانون، پرداخت مطالبات مراکز درمانی پس از اتصال به سامانه نسخه الکترونیک انجام می‌شود و البته مطالبات سال ۹۹ سراسر کشور نیز تسویه کامل شده است و مطالباتی که در بستر نسخه الکترونیک ایجاد می‌شود را در پایان هر ماه پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این نشست به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بیمه‌ای و توسعه خدمات غیرحضوری پرداخت و گفت: در بخش بیمه‌ای ۳۰ خدمت پرمراجعه را از مهر سال گذشته غیرحضوری کردیم و به صورت هفتگی یک یا چند خدمت را رونمایی کردیم و در ماههای اخیر نیز فرآیند ارائه خدمات الکترونیکی اصلاح شده است.

سالاری با بیان اینکه خلوت‌تر شدن شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی نسبت به زمان قبل از اجرای طرح ۳۰۷۰ مشهود است، گفت: امیدواریم با غیرحضوری شدن خدمات بیشتر شاهد کاهش هرچه بیشتر مراجعات حضوری باشیم.

وی دریافت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی از دولت را از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در دو سال اخیر برشمرد و گفت: در ۱۸ ماه اخیر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت را وصول کرده‌ایم و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز ظرفیت قانونی برای وصول تا پایان سال وجود دارد.

سالاری تصریح کرد: با منابع دریافت شده تا ۳ سال آینده دغدغه ای برای ایفای تعهدات نداریم و البته باید مدیریت دقیق برای تامین نقدینگی مورد توجه قرار گیرد.

وی شایسته گزینی برای به کارگیری افراد و همچنین ارتقاء شغلی کارکنان را از دیگر مسائل حائز اهمیت برشمرد و افزود: برای تحقق این امر برنامه‌ریزی شد و ساماندهی در جذب نیرو و ارتقاء شغلی کارکنان براساس معیارهای حرفه‌ای و شفاف در دستور کار قرار دارد.

سالاری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ۱۴۰۰ گفت: ما برای تأمین منابع مورد نیاز در حال تلاش و پیگیری هستیم و البته شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز تعهداتی در قبال این سازمان دارد که در صوت ایفای این تعهدات بلافاصله مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان پرداخت می‌شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بیمه تاکسی رانان گفت: پرداخت بخشی از حق بیمه تاکسی‌رانان برعهده دولت است و تفاهمی سال ۹۰ انجام شده که براساس آن لیستی به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شده است که اکنون نیازمند بازنگری است و در حال تنظیم تفاهم نامه جدید هستیم و امیدواریم با همکاری سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرچه زودتر به نتیجه برسیم.