محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که جزو قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است صراحتا عنوان می کند که اگر کالایی به بورس کالا ورود کند امکان هیچگونه دخالت شامل قیمت گذاری، سهمیه بندی، منع صادراتی و … در مورد آن وجود ندارد. […]

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که جزو قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است صراحتا عنوان می کند که اگر کالایی به بورس کالا ورود کند امکان هیچگونه دخالت شامل قیمت گذاری، سهمیه بندی، منع صادراتی و … در مورد آن وجود ندارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به «کالاخبر» اظهار کرد: بنابراین موضوع کاملا روشن است و برای کالایی هایی که در بورس کالا عرضه می شوند امکان قیمت گذرای دستوری وجود ندارد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: مسئولین وزارت صمت در حوزه تنظیم بازار کالاها صراحتا اعلام داشتند که هدف شان عرضه در بورس کالاست. وزارت صمت مکانیزم عرضه و تقاضا را قبول دارد و تلاش می کند از این بستر خوب برای شفاف سازی و روان شدن تجارت و افزایش کارایی معاملات استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان بورس برای یکسان سازی دیدگاه سیاست گذاران اقدامی انجام داده تا مکانیزم بازار پذیرفته شود؟ گفت: بورس کالا نشان داده که می تواند شرایط را مدیریت کند برای نمونه زمانی که به دلیل قطع برق قیمت سیمان در کشور به شدت افزایش یافت این بورس کالا بود که توانست با ساماندهی و نظام بخشی همان میزان تولید را به نحو درستی در کشور توزیع کند. بنابراین مکانیزم بورس کالا اثبات شده است و تمام کسانی که بدون غرض ورزی به این موضوع نگاه کنند خواهند دید که بهترین مکانیزم برای عرضه و تقاضا بورس کالاست و راهی جز این وجود ندارد.

دهقان دهنوی اظهار داشت: مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا اتفاق می افتد لذا افزایش یا کاهش قیمت کالاها در بورس بستگی به روندهای عرضه و تقاضا دارد و قیمت در بازار بر مبنای همین روندها کشف می شود و هیچکس نمی تواند شخصا درخصوص تعیین قیمت اقدام کند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد سیمان کشور در حال حاضر در بورس کالا عرضه می شود، گفت: صحبت پیرامون قیمت گذاری دستوری مبنایی ندارد. صنعت سیمان سالیان سال است که با قیمت گذاری دستوری به شدت تحت فشار قرار داشت و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این حوزه توجیه اقتصادی را نداشتند اما این روند را تغییر دادیم و عرضه در بورس را مطرح کردیم و معتقدیم از این اتفاق شرکت های سیمانی و سهامداران آنها و مصرف کنندگان نهایی منتفع خواهند شد. بازگشت رو به عقب امکان پذیر نیست و جای نگرانی از این جهت وجود ندارد چراکه کالا وارد بورس شده و طبق قانون امکان خروج آن وجود ندارد.