جامع خبر(جامع نیوز):وزیر صمت در آیین افتتاح معاملات آتی مس و گواهی سپرده مس و میلگرد با بیان اینکه برای مدیریت هوشمند و اصلاح بازارها، بورس کالا بهترین مسیر است زیرا معاملات خارج از بورس قابل ضابطه گذاری نیست، گفت: یکی از اقدامات وزارت صمت این بود که برای بیش از ۳۰ کالا سهمیه‌بندی اعمال […]

جامع خبر(جامع نیوز):وزیر صمت در آیین افتتاح معاملات آتی مس و گواهی سپرده مس و میلگرد با بیان اینکه برای مدیریت هوشمند و اصلاح بازارها، بورس کالا بهترین مسیر است زیرا معاملات خارج از بورس قابل ضابطه گذاری نیست، گفت: یکی از اقدامات وزارت صمت این بود که برای بیش از ۳۰ کالا سهمیه‌بندی اعمال شده بود که در مورد ۲۰ کالا این سهمیه‌بندی حذف شد و به سرعت برای ۱۰ مورد کالای باقی مانده نیز سهمیه بندی برداشته می شود که نتیجه آن در کاهش نرخ تورم تولید کننده نمایان می شود.
نرخ تورم تولید کننده از مسیر بورس کالا کاهش می یابد/ پایان عصر سهمیه بندی نزدیک است
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بورس کالای ایران، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح معاملات آتی مس تصریح کرد: در اقتصاد کشور مشکلات ساختاری زیادی داریم که یکی از این مشکلات در حوزه بازارها است، به همین دلیل در وزارت صمت قصد داریم ساختار بازارها را اصلاح کنیم که به نفع تولید کننده و مصرف کننده باشد.

به گفته فاطمی امین یکی از بازارها، بازار کالاهای پایه است که برای مدیریت بازار کالاهای پایه، کانال بورس کالا را انتخاب کردیم زیرا معاملات خارج از بورس کالا قابل ضابطه گذاری نیست، این درحالی است که بورس علاوه بر شفافیت، بستری فراهم می کند که ابزارهای نیازمند بازار، قابل اجرایی شدن باشند.

وی عنوان کرد: منظور از اینکه اقتصاد دستوری نباشد، این است که باید ضوابطی برای کشف قیمت بهینه و تنظیم بازار بگذاریم و ضوابط را اجرایی کنیم که در این خصوص با بورس کالا همکاری بسیار خوبی داشتیم؛ به طوری که بلافاصله بعد از رأی اعتماد مجلس با بورس کالا در مورد سیمان جلسه ای برگزار کردیم و نتایج خوبی را در این خصوص شاهد بودیم.

فاطمی امین عنوان کرد: برای مدیریت بازار کالاهای پایه ۲۵ ابزار طراحی شده است که امروز ۲ ابزار افتتاح شد و دو هفته پیش نیز قرادادهای بلند مدت عملیاتی شد.

به گفته وزیر صمت ابزارهای معاملاتی علاوه بر شفافیت و اعمال تنظیم گری کمک زیادی به صنعت و تامین مواد اولیه می کند، زیرا یکی از نگرانی های واحد تولید این است که مواد اولیه نداشته باشد، ولی با قراردادهای آتی این هزینه ها کاهش می یابد.

وی افزود: یکی از اقدامات وزارت صمت این بود که برای بیش از ۳۰ کالا سهمیه‌بندی اعمال شده بود که در مورد ۲۰ کالا این سهمیه‌بندی حذف شد و به سرعت برای ۱۰ مورد کالای باقی مانده نیز سهمیه بندی برداشته می شود که نتیجه آن در کاهش نرخ تورم تولید کننده نمایان می شود.

فاطمی امین اضافه کرد: این موضوع در مورد بازار ورق های فولادی خود را نشان داد؛ به طوری که در یک روز شاهد معامله ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی با کاهش ۲ هزار تومانی قیمت بودیم و البته نویدبخش کاهش تورم تولید کننده در ماه های آتی است.

وزیر صمت در ادامه به دو خبر خوب در حوزه معدن اشاره کرد و افزود: هفته گذشته مزایده معدن مس جانجا (معدن استان سیستان و بلوچستان) برگزارشد که یکی از شروط مزایده این بود که باید ۴٠ درصد از سهام شرکت به مردم واگذار شود که این بهترین نوع سرمایه گذاری است، زیرا با این کار هم توزیع ثروت انجام شده و هم فرصت های سرمایه گذاری خوب برای مردم فراهم می شود.

وی عنوان کرد: بنابراین در آذر این روش آغاز شد و در دی نیز سه معدن دیگر به همین روش عرضه می شود، بنابراین برای معادن بزرگ یک معدن و معادن کوچک، چندین معدن به صورت یک جا به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود تا صرفه اقتصادی داشته باشد

فاطمی امین تصریح کرد: در لایحه بودجه دولت مجاز است واگذاری معادن را از طریق ساز و کار بورس انجام دهد، بنابراین برای معدن از ابزار بازار سرمایه استفاده خواهیم کرد