جامع خبر(جامع نیوز):با اعلام نتیجه ارزیابی عملکرد مناطق از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار ( اصلاح الگوی مصرف انرژی و منابع در ساختمانهای تحت پوشش مناطق ) شهرداری منطقه ۱۸ رتبه عالی را کسب کرد. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۸- در آخرین ارزیابی عملکرد مناطق در خصوص مصرف انرژی در […]

جامع خبر(جامع نیوز):با اعلام نتیجه ارزیابی عملکرد مناطق از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار ( اصلاح الگوی مصرف انرژی و منابع در ساختمانهای تحت پوشش مناطق ) شهرداری منطقه ۱۸ رتبه عالی را کسب کرد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۸- در آخرین ارزیابی عملکرد مناطق در خصوص مصرف انرژی در چهار ماه دوم سال جاری که از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار اعلام گردید، منطقه ۱۸ با کسب نمره عالی در ردیف مناطق ممتاز در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی قرار گرفت. محبوب تیزپاز نیاری مشاور شهردار و رییس کارگروه انرژی منطقه ۱۸گفت : بحث مصرف انرژی بحث مهمی است و باید مردم به آن توجه داشته باشند، متاسفانه چون در این کشور هزینه انرژی بسیار پایین است مردم به اهمیت آن توجهی ندارند، در احیای این فرهنگ باید دست به دست هم بدهیم و این فرهنگ را بسازیم .
محبوب تیز پاز نیاری در خصوص این سوال که کنترل مصرف انرژی در ادارات چقدر مهم است گفت: این مسئله بسیار مهم است باید بگویم که با دستور شهردار محترم منطقه و با توجه به اهمیت موضوع کارگروه انرژی برای اولین بار در بین مناطق شهرداری در سطح مدیران ارشد منطقه تشکیل شده. در این کارگروه،کارشناسانی دارای معلومات خوب در حوزه انرژی و نیز برخی اساتید دانشگاهی حضور دارند و هر دو هفته یکبار جلسه تشکیل می شود.
رییس کارگروه انرژی منطقه ۱۸در خصوص کنترل مصرف انرژی در ادارات بیان کرد: با دسته بندی و تقسیم بندی عمده مصرف انرژی که با اولویت بندی برق،گاز مصرفی و آب می باشد و با برنامه زمانبدی کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت، مصرف انرژی را مدیریت کرده ایم و مهمترین هدف ما فرهنگ سازی مصرف است که ابتدا از پرسنل منطقه شروع کردیم که با تکرار و پیگیری و گوشزد های پی در پی سعی بر این داشتیم که به این اقناع ذهنی نزدیک شویم که پرسنل در مدیریت بهینه مصرف انرژی کوشا باشند.
محبوب تیز پاز نیاری در خصوص آموزش های لازم در این زمینه اعلام کرد: قصد داریم با همکاری سازمان ساتبا به عنوان مرجع تخصصی، آموزش های تخصصی به تعدادی از پرسنل داده بشود که در بخش ممیزی ساختمان ها در نحوه مدیریت انرژی بتوانیم استفاده کنیم و باید بگویم عمده کار ما فرهنگ سازی عمومی در زمینه درست استفاده کردن انرژی است، که ابتدا همکاران و در مرحله بعد برای عموم مردم می باشد.
وی در خصوص ساختمان های اداری منطقه ۱۸ گفت: در منطقه تعداد زیادی ساختمان وجود دارد که نیازمند آن است که ممیزی بشود و قراردادی نیز برای ممیزی ساختمان های منطقه بسته شده است تا به لحاظ نوع مصالح مصرفی به کار رفته بخصوص در جداره ها، بام و تاسیسات حرارتی، بازشوها و تاسیسات الکتریکی مورد بررسی قرار بگیرد.

از مهمترین موضوعات مطرح در مدیریت انرژی، سه موضوع ذیل برای ما اهمیت بیشتری دارد
۱- مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی
۲- تولید انرژی های تجدید پذیر
۳- فرهنگ سازی و آگاه سازی ( پرسنل و شهروندان منطقه)
که شهرداری منطقه ۱۸ برای هرکدام برنامه های جداگانه ای دارد.
در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی تلاش شده است از تجارت موفق ادارات و دیگر ساختمانها، روند موجود را بهتر کرده و هرسال شاهد بهتر شدن رده مصرف انرژی ساختمانها باشیم و با جمع آوری اطلاعات و داده های ساختمانها و بروز نگهداشتی آنها بکمک تکنیک های ممیزی انرژی، مسلما به این هدف نزدیک تر خواهیم شد.
رییس کار گروه انرژی با اشاره به انجام ممیزی انرژی در ۱۶ ساختمان اداری در سال ۱۴۰۰ انجام اقداماتی مثل دوجداره کردن پنجره ها، استفاده از لامپ های COB.SMD.LED به جای لامپهای قدیمی و سنسوردار کردن بعضی از چراغها در مشاعات و راهروها و بکارگیری کلید دو پل و سه پل به جای کلیدهای تکپل و تاکید بر استفاده نور طبیعی در طول روز را در موفقیت منطقه در مدیریت مصرف انرژی در بین مناطق شهرداری تهران در چهار ماه گذشته موثر دانست.
در حوزه تولید انرژی ها تجدیدپذیر که اولویت بعدی ماست، در حال برنامه ریزی برای اجرای تکلیف جدید شهردار محترم تهران برای تولید حداقل ۲% از انرژی برق مصرفی ساختمانهای شهرداری مناطق از طریق انرژیهای تجدید پذیر هستیم. احداث نیروگاههای خورشیدی و بادی در پشت بام ساختمانها یا عرصه های مربوط به شهرداری در دست مطالعه است.
در حوزه آگاه سازی و فرهنگ سازی، تاکید اصلی شهردار محترم در بحث مدیریت انرژی بر همت پرسنل و خود جوش بودن اقدامات روز مره آنها برای کنترل مصرف انرژی است. برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل فنی و سازمان دهی کمیته انرژی و تشکیل واحد مدیریت انرژی از اقدامات اساسی است.
تمام این اقدامات علاوه بر کاهش هزینه های انرژی در راستای کاهش دی اکسید کربن و دیگر گازهای آلوده کننده هوای شهر تهران است.
باتوجه به اینکه جهت باد غالب در شهر تهران از غرب و جنوب غرب است و غالب باد ها از روی مناطق ۲۲،۲۱ و ۱۸ می گذرد لازم است شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای شهر توجه ویژه ای به این نکته داشته باشند و با حمایت از پروژه های مربوط به کاهش مصرف انرژی در منطقه و تامین بودجه های لازم گامهای عملی تاثیر گذار در این حوزه برداشته شود.