جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل تأمین سرمایه امین از انتشار اوراق مرابحه ارزی بعد از گذشت بیش یک دهه از آخرین انتشار این اوراق، این بار برای گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و در آینده نزدیک خبر داد. به نقل از ستاد خبری سومین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، سلمان خادم المله، در نشست […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل تأمین سرمایه امین از انتشار اوراق مرابحه ارزی بعد از گذشت بیش یک دهه از آخرین انتشار این اوراق، این بار برای گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و در آینده نزدیک خبر داد.

به نقل از ستاد خبری سومین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، سلمان خادم المله، در نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و توسعه ابزارهای مالی به‌منظور جذب سرمایه‌گذار که با حضور علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد، به موضوع تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مرابحه ارزی پرداخت.
وی با بیان اینکه اوراق مرابحه، اوراق بهاداری است که جهت تأمین مالی منابع لازم برای خرید دارایی‌های ثابت یا مواد اولیه، مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: انتشار این اوراق بر اساس مصوبه شورای عالی بورس اگر بصورت ارزی باشد، باید با موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد نوع ارز، مواعد پرداخت و مدت اوراق باشد.
خادم المله با بیان اینکه نوع ارز مبنا می‌تواند یورو، درهم، یوان و…باشد، گفت: مدت این اوراق ۴ ساله و موعدهای پرداخت سود هر سه ماه، شش ماه یا سالانه است. با توجه به اینکه شرکت‌های متقاضی تأمین مالی ارزی، دارای درآمدها و مصارف ارزی هستند، لذا بازپرداخت اصل و فرع اوراق از محل ۳۰ درصد سهم ارز شرکت صادرات کننده و شرکت‌های گروه صورت گرفته و لذا موجب تقاضای مازاد در بازار ارز نمی‌شود و پرداخت اصل و سود اوراق نیز در مواعد مقرر از طریق بازار متشکل ارزی به حساب ارزی خریداران خواهد بود و بازارگردان اوراق، با تأیید بانک مرکزی و شامل یک یا کنسرسیومی از بانک‌های کشور که دارای تراز ارزی مثبت و کفایت سرمایه لازم باشند، انتخاب می‌شود.
مدیرعامل تأمین سرمایه امین با بیان اینکه اولین تجربه انتشار اوراق بهادار ارزی مربوط به سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ است که دولت طی دو مرحله جمعاً مبلغ ۶۲۵ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی با سررسید ۵ ساله و نرخ کوپن ثابت ۸٫۷۵ درصد آن را منتشر کرد، اظهار داشت: این اوراق از طرف موسسه رتبه بندی فیچ رتبه اعتباری +B دریافت کرده بود و انتشار این اوراق به صورت موفق و با استقبال بالای سرمایه گذاران مواجه شد.
وی دومین تجربه اوراق ارزی کشور را در آذر ماه ۱۳۸۱ توسط دولت به مبلغ ۳۷۵ میلیون یورو و با سررسید شش ساله و نرخ کوپن ۷٫۷۵ درصد با رتبه اعتباری +B عنوان کرد و گفت: این اوراق هم با با استقبال خریداران منتشر شد، اما آخرین تجربه مربوط به سال ۱۳۸۹ است که براساس قانون بودجه آن سال، شرکت نفت و گاز پارس در راستای تکمیل فازهای ۱۵ تا ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی با مجوز بانک مرکزی، ویژه سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور اقدام به انتشارمبلغ ۱ میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی کرد. سود سالانه اوراق علی الحساب ۸ درصد و مقاطع پرداخت هر شش ماه یکبار بود. در نهایت تسویه اوراق در زمان سررسید به دلیل مشکالت و نوسانات ارزی ناشی از تحریم‌ها به صورت ریالی انجام شد که سبب نارضایتی گسترده سرمایه‌گذاران شد.
خادم المله در ادامه، جمع آوری وجوه ارزی الزم برای اجرای طرح توسعه تأمین مالی طی دوره نسبتاً بلند مدت (تا ۵ سال)،ثابت بودن نرخ سود اوراق و تسویه اصل در سررسید، امکان استفاده از منابع ارزی شرکت‌های گروه جهت خرید اوراق و قابل قبول بودن هزینه تأمین مالی از منظر مالیاتی را از مزایای انتشار اوراق مرابحه ارزی از منظر متقاضی تأمین مالی عنوان کرد.
به گفته مدیرعامل تأمین سرمایه امین، همچنین دریافت سود ارزی مناسب، تعلیق تعهدات ارزی خریدار برای فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما مادامی که اوراق توسط وی نگهداری شوند، برخورداری از معافیت مالیاتی سود اوراق، حفظ قدرت خرید با سرمایه گذاری در دارایی (اوراق) ارزی و وجود مجوز بانک مرکزی در انتشار اوراق برای امکان انجام معامالت ثانویه و… از مزایای انتشار این اورراق برای سرمایه‌گذار است.
وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با محمد مخبر در سال گذشته برای انتشار این اوراق ارزی به میزان ۶۰ میلیون یورو برای ستاد اجرایی فرمان امام و وقفه افتادن در عملی شد این مهم، گفت: از شش ماه گذشته مذاکراتی با آقای مهندس ربیعی مدیرعامل وقت هلدینگ خلیج فارس برای انتشار اوراق ارزی بر اساس نیاز این هلدینگ آغاز شد و از سوی دیگر مذاکرات خوبی با آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این باره انجام شده است.
به گفته خادم المله کارهای مقدماتی انجام شده و انتشار این اوراق که منوط به مجوز بانک مرکزی است، ساختاری شبیه به مرابحه‌ای دارد که در بازار به صورت ریالی منتشر می‌شود و ارکان آن ناشر، پذیره نویس، بازارگردان و نهاد متوسط است.
وی خاطر نشان کرد: این اوراق ارزی به میزان یک میلیارد یورو، چهار ساله و با نرخ سود سالانه حداکثر ۸ درصد از سوی بانی اوراق یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، خواهد بود