جامع خبر(جامع نیوز):برای اولین بار آگهی‌های ملکی در استان فارس نیز مورد بررسی قرار گرفته است. ملک‌رادار از نیمه دوم سال گذشته در بازار املاک استان فارس و به خصوص شهر شیراز حضور یافته و اکنون وضعیت املاک تجاری و مسکونی در این استان را نیز در اختیار مخاطبان قرار داده است. در این گزارش […]

جامع خبر(جامع نیوز):برای اولین بار آگهی‌های ملکی در استان فارس نیز مورد بررسی قرار گرفته است. ملک‌رادار از نیمه دوم سال گذشته در بازار املاک استان فارس و به خصوص شهر شیراز حضور یافته و اکنون وضعیت املاک تجاری و مسکونی در این استان را نیز در اختیار مخاطبان قرار داده است. در این گزارش که دیده می‌شود املاک اداری و تجاری در منطقه ۸ شهر شیراز، از بسیاری از مناطق تهران گران‌تر هستند. همچنین آپارتمان‌های نوساز منطقه ییلاقی صدرا در نزدیکی شیراز از آپارتمان‌های نوساز داخل شهر، گران‌تر هستند.
اما جدا از وضعیت استان فارس، همان‌طور که پیش از این نیز بارها گفته شده بود، رکود شدیدی در بازار مسکن وجود دارد که نمود آن را می‌توان در کاهش کلی تعداد آگهی‌ها مشاهده کرد. آگهی‌ها ملکی در نیمه دوم ۱۴۰۰ در تمامی استان‌های مورد بررسی کمتر از نیمه اول سال گذشته و حتی کمتر از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بوده است. همچنین افزایش قیمت املاک فروشی در نیمه دوم سال گذشته به مراتب کمتر از تورم عمومی بوده و به عنوان مثال قیمت‌های ثبت شده در آگهی‌های فروش املاک تهران از حدود ۴۴ میلیون تومان برای هر متر مربع در فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و در فروردین ۱۴۰۱ به ۴۷ میلیون تومان نرسیده است که باید توجه داشت این ارقام تنها در آگهی‌ها به ثبت رسیده‌اند و آمار معاملات از این کمتر هستند که در همین گزارش بررسی شده‌اند.
در مقابل روند افزایش اجاره‌بها در نیمه دوم سال گذشته ادامه پیدا کرده و همین موضوع سبب شده است اولاً تعداد آگهی‌های اجاره کمتر شود و ثانیاً مهاجرت به سمت حومه شهرهای بزرگ ادامه یابد به گونه‌ای که حومه تهران همچنان بیش از ۱۸ درصد آگهی‌های این استان را در اختیار دارد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ یک سوم کل آگهی‌های استان البرز مربوط به حومه کرج بوده، این در حالی است که در نیمه اول ۱۴۰۰ این نسبت، یک چهارم بود.
نگاهی روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰، بررسی گران‌ترین و ارزان‌ترین محله‌های شهرهای بزرگ، بررسی نسبت اجاره‌بها به قیمت فروش و وضعیت ملک در استان‌های تهران، البرز، خراسان (شمالی، رضوی و جنوبی)، گیلان، مازندران، گلستان و فارس از دیگر بخش‌های این گزارش است.
علاوه بر آنچه ذکر شد، تحلیل بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی وضعیت این بازار در سال جاری در این حاضر آمده است.
ملک‌رادار به عنوان موتور جست‌وجوی آگهی‌های ملکی کشور، به صورت منظم، داده‌های این بازار را پایش کرده و به نتایج این تحلیل را در اختیار فعالان بازار مسکن، تحلیل‌گران اقتصادی، روزنامه‌نگاران و پژوهشگران قرار می‌دهد.