جامع خبر(جامع نیوز):بحث مواد اولیه و مهمتر از آن یارانه شکر و رقابت ناسالم از مهمترین معضلات صنعت قند و شکر ایران است. امید عرب، مدیرعامل شرکت قند پارسی شکرانه با برند قندانه در گفت‌و‌گویی با ما ضمن اشاره به سخنان فوق به سؤالات ما اینگونه پاسخ داد: در رابطه با نوع محصول تولیدی شرکت […]

جامع خبر(جامع نیوز):بحث مواد اولیه و مهمتر از آن یارانه شکر و رقابت ناسالم از مهمترین معضلات صنعت قند و شکر ایران است.

امید عرب، مدیرعامل شرکت قند پارسی شکرانه با برند قندانه در گفت‌و‌گویی با ما ضمن اشاره به سخنان فوق به سؤالات ما اینگونه پاسخ داد:

در رابطه با نوع محصول تولیدی شرکت توضیح بفرمایید.

در مجموعه ما، محصولات فانتزی و گیاهی تولید می‌شود‌ و حدود ۱۲ سال است که در این زمینه فعالیت داریم. محصولات ما به کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران عرضه می‌شود.

متأسفانه امسال شاهد افزایش قیمت‌های بی‌رویه مواد اولیه و ۳برابر شدن آن بودیم و همچنین در رابطه با صادرات از آنجا که شکر را به صورت آزاد تهیه می‌کنیم، به راحتی انجام نمی‌شود. مشکلات بسیار مهم‌تر در رابطه با قیمت‌گذاری و دونرخی شدن و ارزش افزوده است که باعث شده است تا تقریباً ۴ ماه محصولات ما کم شود، اما با این که سال سختی داشتیم، توانستیم با موفقیت آن را پشت سر بگذاریم. امیدواریم که تا پایان سال جاری، شاهد اتفاقات خوبی در صنعت است

بحث مواد اولیه و مهمتر از آن یارانه شکر و رقابت ناسالم از مهمترین معضلات صنعت است؛ متأسفانه استفاده از رانت‌ و عرضه شکربا دو نرخ، بزرگترین خیانت به صنعت قند و شکر کشور محسوب می‌شود؛ اگر قند و شکر کاملاً آزادسازی می‌شد و قیمت‌گذاری هم توسط خود تولیدکننده انجام می‌گرفت قطعاً بهترین‌ها برای صنعت رقم می‌خورد.

به‌نظر من راه نجات بحران موجود، آزادسازی قیمت‌ها است چون خود بازار و میزان عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین خواهد کرد.

شما تولیدکننده قندهای گیاهی هستید، کمی بیشتر در این رابطه توضیح دهید؟

ما از گیاه زعفران و دارچین، بدون استفاده ازهیچ اسانس و طعم‌دهنده غیرطبیعی در تولیدات قند خود استفاده می‌کنیم. در ابتدا قیمت‌ تولیدات ما بالا بود اما هم‌اکنون کاهش یافته است. در واقع تولیدات ما سلامت‌محور بوده و رژیمی نیستند و عبارتند از: شکرهای قهوه‌ای و نبات سنتی که روی قندهای گیاهی از نظر طعم و… چندین سال به صورت تخصصی کار می‌کنیم و قصد داریم تا جای امکان، گلوکز را در آن کاهش داده و سلامت محصول را افزایش دهیم.

آیا محصولاتتان از بازار صادراتی خوبی برخوردار است؟

بله، صددرصد؛ محصولات زعفران و هل ما در کشورهای حاشیه خلیج از مشتری‌پسندی بسیاری برخوردار است و در همین نمایشگاه «اگروفود» تقریباً ۸۰-۷۰ شرکت به ما مراجعه کردند؛ اما متأسفانه به‌دلیل مشکلات موجود در کشور، تکلیف ما برای صادرات مشخص نیست.

چه دورنمایی را برای صنعت غذای کشور متصور هستید؟
خوشبختانه صنایع غذایی کشور بسیار رشد کرده است و هم‌اکنون در زمینه بسته‌بندی و کیفیت محصولات، شاهد رشد بسیار خوبی بوده‌ایم و اگر یکسری از دست‌اندازهای موجود در صنعت که بیشتر باعث آن خود دولت است برداشته شود، مطمئناً صنعت غذای ایران از برترین‌های دنیا به‌شمار می‌رود