جامع خبر(جامع نیوز):آمارهای جدید معاملات بورس کالا نشان می‌دهد قراردادهای اختیار معامله و صندوق‌های کالایی در پی استقبال بالای سرمایه گذاران، رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده اند. در این میان حجم قراردادهای اختیار معامله برای نخستین بار از زمان راه اندازی تاکنون در یک بازه سه ماهه از مرز ۴۴۰ هزار قرارداد گذشت تا […]

جامع خبر(جامع نیوز):آمارهای جدید معاملات بورس کالا نشان می‌دهد قراردادهای اختیار معامله و صندوق‌های کالایی در پی استقبال بالای سرمایه گذاران، رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده اند. در این میان حجم قراردادهای اختیار معامله برای نخستین بار از زمان راه اندازی تاکنون در یک بازه سه ماهه از مرز ۴۴۰ هزار قرارداد گذشت تا رکوردی تاریخی در این معاملات به ثبت برسد.

به نقل از کالاخبر ، همزمان با استقبال سرمایه گذاران از معاملات آپشن (قراردادهای اختیار معامله)، حجم این معاملات برای نخستین بار در یک دوره تقریبا سه ماهه از ۴۴۰ هزار قرارداد عبور کرد؛ این رکورد از ابتدای سال جاری تا ۲۳ خرداد ماه به ثبت رسیده که از ابتدای راه اندازی این قراردادها (دی ۱۳۹۵) تاکنون این حجم استقبال بالا از قراردادهای آپشن سابقه نداشته است.

رزش قراردادهای اختیار معامله هم نسبت به دوره های مشابه سال های گذشته (با احتساب قیمت های اعمال) ۱۸۶۵ میلیارد تومان و ارزش معامله ۸۱ میلیارد تومان برآورد شده است.
صندوق های کالایی هم رکورد زدند

علاوه بر این، در مدت یاد شده در بخش صندوق های سرمایه گذاری کالایی شاهد ثبت معامله یک میلیارد و ۶۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۴۹۴ قرارداد بودیم که ۸۶۱ میلیون قرارداد در حوزه صندوق های طلا و ۲۰۲ میلیون قرارداد در بخش صندوق های کشاورزی (زعفران) گزارش شده است.

ارزش این معاملات نیز از ۲۸۴۲ میلیارد تومان عبور کرد که صندوق های طلا سهم ۲۵۲۷ میلیارد تومانی و صندوق های کشاورزی سهم ۳۱۴ میلیارد تومانی را از آن خود کردند. این اعداد از ابتدای راه اندازی ابزار مذکور در بورس کالا که به خرداد ۱۳۹۶ باز می گردد بی سابقه بوده و برای نخستین بار به ثبت رسیده است. از جمله صندوق های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی فعال در این دوره صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا و گروه زعفران سحرخیز بودند.

همچنین صندوق های طلای فعال در دوره مذکور صندوق سرمایه گذاری پشتوانه سکه طلا کهربا، زر، زرفام آشنا، زرین آگاه، لوتوس، کیان، مفید بودند.
ارزش ۳ هزار میلیارد تومانی قراردادهای آتی

داده کاوی های آماری بورس کالا نشان می‌دهد در طول دوره اول فروردین تا ۲۳ خرداد امسال، ۵۸۸ هزار و ۷۱۱ قرارداد آتی بر پایه سه دارایی صندوق طلا، زعفران و نقره منعقد شده که ارزشی معادل ۳۰۲۶ میلیارد تومان داشت.