جامع خبر(جامع نیوز):اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پست بانک ایران دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل و اشخاص حقوقی غیر فعال بانک مرکزی ج.ا.ایران را به مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران ابلاغ کرد. به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، مدیریت کل مقررات، […]

جامع خبر(جامع نیوز):اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پست بانک ایران دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل و اشخاص حقوقی غیر فعال بانک مرکزی ج.ا.ایران را به مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران ابلاغ کرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بخشنامه ۰۱/۵۴۷۸۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴را در خصوص دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل و اشخاص حقوقی غیرفعال را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

به موجب ماده (۶۷) آیین نامه اجرایی ماده( ۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف هستند به منظور پایش مستمر ارباب رجوع در فرآیند شناسایی معمول و نیز ارزیابی ریسک برقراری تعاملات کاری با آنها، نسبت به تعیین سطح فعالیت ارباب رجوع اقدام کنند و بر این اساس دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل و اشخاص حقوقی غیر فعال در جلسه ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ هیات عامل بانک مرکزی تصویب شده است.

بر اساس این دستور العمل، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی باید نسبت به تعیین سطع فعالیت مورد انتظار اشخاص حقیقی فاقد شغل یا اشخاص حقوقی غیر فعال اقدام کرده و مراتب را مطابق با رویه ای که بانک مرکزی تعیین می کند به این بانک اعلام کنند. سطح فعالیت تعیین شده نباید از حدود مجاز اعلامی بانک مرکزی برای این اشخاص فراتر رود.

همچنین، البته در مقررات ابلاغی شرایطی در نظر گرفته شده است که به موجب آن، اشخاص حقیقی فاقد شغل در صورت وجود درآمدهای غیر شغلی مستمر مانند دریافت اجاره از املاک و یا سود دریافتی از سپرده های بانکی، بتوانند با ارائه اسناد و مدارک معتبر خدمات بانکی مورد نیاز خود را به نحو مطلوبی مدیریت کنند.

بر اساس این بخشنامه، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی باید سطح فعالیت مورد انتظار هر یک از اشخاص حقیقی فاقد شغل یا حقوقی غیر فعال را به صورت سامانه ای نگهداری نمایند و سطح فعالیت محقق شده آن ها نزد خود را حداکثر پس از ۴٨ ساعت از زمان وقوع هر تراکنش محاسبه کنند. به نحوی که در صورت تخطی سطح فعالیت محقق شده شخص حقیقی فاقد شغل یا شخص حقوقی غیر فعال قبل از سر رسید یک ساله از سطح فعالیت مورد انتظار وی، مراتب به صورت خودکار اعلام شود.

همچنین، علاوه بر پایش سطح فعالیت اشخاص یاد شده، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی باید از طریق اتصال اطلاعات اقتصادی اشخاص به سامانه های عملیاتی خود، از عدم ارائه خدمات بانکی شامل افتتاح حساب سپرده تجاری، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای تسهیلات و قبول انواع تعهدات با موضوعات تجاری به اشخاص حقیقی فاقد شغل و نیز افتتاح حساب سپرده بانکی، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، پرداخت، تسهیلات، قبول انواع تعهدات و دسته چک جدید به اشخاص حقوقی غیر فعال اطمینان حاصل کنند.