جامع خبر(جامع نیوز):بخشی‌نگری تامین اجتماعی را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. بعضی از قوانین تامین اجتماعی نیازمند بازنگری و تغییر می‌باشد. به گزارش روابط عمومی تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ؛ قاسم محمد طهرانی، فرماندار استان تهران که در نشستی با حضور دکتر سعید حسینی، مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ و دکتر بختیار ملکی، […]

جامع خبر(جامع نیوز):بخشی‌نگری تامین اجتماعی را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. بعضی از قوانین تامین اجتماعی نیازمند بازنگری و تغییر می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ؛ قاسم محمد طهرانی، فرماندار استان تهران که در نشستی با حضور دکتر سعید حسینی، مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ و دکتر بختیار ملکی، مدیر کل تامین اجتماعی شرق تهران بزرگ سخن می‌گفت، با ذکر مطلب بالا افزود: ۲۵ تیر ماه، روز تامین اجتماعی را به جامعه کارکنان، بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان تبریک می‌گویم و از تلاش مسئولان و کارکنان این سازمان مردمی در شرایط خاص اقتصادی تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی با توجه به گستردگی، توانمندی و استعدادهایی که دارد می‌تواند هم در بخش سلامت و رفاهی و هم در بخش اقتصادی و کارآفرینی نقش موثری داشته باشد، تصریح نمود: امروز سازمان تامین اجتماعی، سازمان مردمی و مهمی است که هم از لحاظ شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیر می‌پذیرد و هم می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد. توجه به دغدغه‌های بازنشستگان، مبارزه با فساد، اصلاح قوانینی که منابع سازمان را به مخاطره می‌اندازد که همان حق‌الناس است باید مورد توجه قرار گیرد.
در این دیدار مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که ماموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق‌بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد  (به صورت اختیاری) است که می‌بایست بر اساس محاسبات بیمه‌ای اداره شود.
حسینی افزود: بیمه فراگیر خانواده ایرانی بر اساس فلسفه سازمان تامین اجتماعی “بیمه همگانی” مبنی بر تحت پوشش قرار دادن آحاد مردم عزیز کشورمان و حفظ کرامت اقشار مختلف مردم از جمله زنان خانه‌دار و دانشجویان به اجرا درآمده است.
وی در خصوص بیمه زنان خانه‌دار گفت: بیمه زنان خانه‌دار فرصتی است برای آن دسته از زنان خانه‌داری که در جایی مشغول به کار نیستند، اما با پرداخت حق بیمه می‌توانند در دوران میانسالی و کهنسالی از مزایای بازنشستگی و دریافت مستمری برخوردار شوند.
مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ افزود: در صورت احراز شرایط، مستمری آنها به فرزندانشان هم تعلق می‌‍‌گیرد و علاوه بر زنان متاهل، دختران نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گیرند.
وی در خصوص بیمه دانشجویان گفت: بیمه تامین اجتماعی دانشجویان یکی از بیمه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی می‌باشد که مورد استقبال دانشجویان نیز قرار گرفته است. بیمه تامین اجتماعی دانشجویان تنها در زمان اشتغال به تحصیل و زمان انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه قابل استفاده است و سوابق بیمه‌ای ناشی از این نوع بیمه پس از اتمام تحصیلات و آغاز به کار فرد، با سوابق بیمه‌ای زمان اشتغال فرد تجمیع خواهد شد. دانشجویان در حال تحصیل برای برخورداری از خدمات تامین اجتماعی باید قرارداد بیمه دانشجویی منعقد و حق بیمه ماهیانه خود را در موعد زمانی مقرر پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: طی ماه‌های اخیر بیش از ۱۹ هزار نفر از زنان خانه‌دار و دانشجویان تحت پوشش این اداره کل قرار گرفتند.
حسینی گفت: اصول و مبانی بیمه‌گری این سازمان به نحوی تنظیم شده است که بین اهداف آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد. از یک سو رونق فعالیت‌های تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه اجتماعی و تقویت منابع مالی این سازمان شده و از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای کارگران به افزایش اطمینان‌خاطر، ایجاد امنیت روحی، سلامت جسمی و در نهایت منجر به ارتقای بهره‌وری نیروی کار می‌شود.
وی تاکید کرد: عواملی که بر فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور تاثیر می‌گذارد، بر منابع و مصارف سازمان نیز اثرگذار است و اصلاح قوانین فرابخشی در پاره‌ای از امور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در حال حاضر در اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ بر مبنای سه ماهه اول سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۷۰ نفر به جرگه بازنشستگان می‌پیوندند.
مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با اشاره به عملکرد این اداره کل گفت: در سطح اداره کل غرب تهران بزرگ یک میلیون و ۳۸۶ هزار نفر بیمه‌شده اصلی که با خانواده تحت پوشش بیش از ۳ میلیون نفر می‌باشند. تعداد مستمری‌بگیران اصلی این اداره کل بیش از ۳۴۷ هزار نفر می‌باشد که با خانواده‌‍‌های تحت پوشش (مستمری‌بگیران اصلی و تبعی) بیش از ۵۸۸ هزار نفر است. کارگاه‌های فعال و نیمه‌فعال این اداره کل ۱۹۰ هزار کارگاه می‌باشد که از این تعداد بیش از ۷۷ هزار کارگاه فعال می‌باشد.
دکتر بختیار ملکی، مدیر کل تامین اجتماعی شرق تهران بزرگ گفت: تامین اجتماعی به منزله حمایتی است که جامعه در قبال پریشانی‌های اجتماعی و اقتصادی پدیدآمده به واسطه قطع یا کاهش شدید درآمد افراد بر اثر بیکاری، بیماری، بارداری، ازکارافتادگی، سالمندی، فوت و … به وجود آمده و طی سال‌ها فعالیت خود توانسته، چتر حمایتی خود را در سراسر کشور بگستراند و با توجه به جدیدترین آمارها از تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان به طور متوسط در کل کشور از هر ۲ نفر ایرانی یک نفر به نوعی از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌باشد.
وی افزود: در سطح اداره کل شرق تهران بزرگ ۱ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۱۵۵ بیمه‌شده، ۳۶۵ هزار و ۶۲۱ مستمری‌بگیر، ۹۷ هزار و ۸۳۶ کارفرمای صنفی، ۹۷ هزار و ۸۳۶ کارگاه‌ها فعال و ۱۳۹ هزار و ۷۴۴ کارگاه‌ها نیمه‌فعال می‌‌باشد.
مدیر کل تامین اجتماعی شرق تهران بزرگ تصریح نمود: منابع تامین اجتماعی حق‌الناس و متعلق به کارگران است و باید با سوء‌استفاده‌کنندگان از قوانین برخورد شود.