جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام اینکه امروز توانستیم عنوان “ابربدهکار بانکی” را از روی تامین اجتماعی برداریم و حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی‌مان به بانک رفاه را از طریق تهاتر تسویه کرده و از فهرست بدهکاران به بانک خارج شویم گفت: از آن سو ما حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام اینکه امروز توانستیم عنوان “ابربدهکار بانکی” را از روی تامین اجتماعی برداریم و حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی‌مان به بانک رفاه را از طریق تهاتر تسویه کرده و از فهرست بدهکاران به بانک خارج شویم گفت: از آن سو ما حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان طلب داریم و امید است نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند.

 

میرهاشم موسوی در نشستی خبری که به مناسبت آغاز هفته تامین اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه تامین اجتماعی یک سازمان اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده است گفت: بیش از ۱۸ خدمت کلان در حوزه بیمه‌ای و درمان ارائه می‌شود. بیش از ۱۴۰ هزار پرسنل در تامین اجتماعی به مردم ارائه خدمت کرده و بیش از ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و بزرگترین نهاد عمومی بیمه‌ای به شمار می‌رود.

وی افزود: امروز مفتخریم که از ۷۰ درصد افراد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور، ۵۳ درصد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات درمانی هستیم و ۳۸۸ مرکز درمانی و ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد به ارائه خدمات درمانی مشغول هستند اظهار کرد: در ایام کرونا به حدود ۳۰۰ هزار نفر مبتلای به کرونا، خدمات درمانی ارائه شد که باید از زحمات کادر درمان قدردانی کرد

موسوی ادامه داد: امسال سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی رهبری ابلاغ شد و امیدواریم بتوانیم امسال با تمرکز راهبردی روی این سیاست‌ها بخشی از چالش‌ها را با فرصتی که فراهم شده پاسخ دهیم. امسال را فرصت غلبه بر چالش‌های سازمان می‌دانیم.

بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های تامین‌اجتماعی “پیش از موعد” است

وی درباره اقدامات انجام شده در ۹ ماه گذشته و در دوره مدیریتی جدید گفت: وقتی صندوق را ۹ ماه قبل تحویل گرفتیم با ناپایداری منابع و کسری نقدینگی، استقراض و انباشت بدهی از بانک‌ها مواجه بودیم. همچنین نسخه الکترونیک به اجرا درآمده بود که مشکلاتی به همراه داشت. با هزینه‌های ناشی از برخی رویه‌های تقنینی و تحمیلی در بعد مصارف تحت عنوان بازنشستگی پیش از موعد روبه رو بودیم. بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما پیش از موعد بوده و ضریب پشتیبانی را به ۴.۲ رسانده بود که نشان می‌داد خروجی و مصارف بر منابع و درآمد پیش، گرفته است.

توسعه پوشش بیمه‌ای از دانشجویان تا زنان خانه‌دار؛ راهبردی برای ایجاد تحول و غلبه بر چالش‌ها در تامین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: همچنین در سال گذشته و در زمان تحویل سازمان در دولت جدید، درآمد شستا حدود شش درصد کل منابع ما را شامل شد و حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. در چنین شرایطی نیازمند تحول و فراهم آوری فرصت هایی برای غلبه بر چالش و تمرکز بر حل مشکلات بودیم. در نهایت به هشت راهبرد اصلی رسیدیم که از جمله آنها می‌توان به توسعه پوشش بیمه‌ای برای آحاد جامعه اشاره کرد که دو طرح تحولی بیمه فراگیر خانواده ایرانی و دوم بیمه دانشجویان به اجرا در آمده و تداوم دارد.

موسوی افزود: در یک سال گذشته حدود یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند که حدود ۷۰۰ هزار نفر پس از فعالیت دولت سیزدهم اتفاق افتاده است. همچنین ۱۸۰ هزار زن خانه دار تحت پوشش ما درآمده اند. هدفگذاری امسال ما یک میلیون بیمه شده جدید دیگر خواهد بود و امید است تا پایان سال تحقق یابد.

۴۷ قلم داروی بیماران خاص تحت پوشش بیمه رفت

وی با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی و بیمه‌ای را نیز دنبال می‌کنیم گفت: در بخش بیمه‌ای بنا را بر توسعه خدمات غیرحضوری گذاشته‌ایم و ۱۲ خدمت جدید به طرح ۳۰۷۰ افزوده شده است و اکنون ۴۲ خدمت غیرحضوری ارائه می‌شود. در بخش درمان اتفاقات خوبی افتاد و امسال ۱۹ پروژه درمانی در مناطق کمتر برخوردار و محروم در هفته تامین اجتماعی افتتاح می‌شود. تعدادی از پروژه ها نیز کلنگ‌زنی می شوند. توسعه پوشش بیمه‌ای بیماران خاص اخیرا انجام شده است و ۴۷ قلم داروی آنها تحت پوشش رفت. خدمات درمان ناباروری نیز ارائه می‌شود و علاوه بر مراکز دولتی در مراکز غیردولتی نیز این خدمات تحت پوشش رفته‌اند.

افزایش مبلغ وام قرض الحسنه بازنشستگان از ۷ به ۱۲ میلیون تومان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: وام قرض الحسنه به بازنشستگان از دیگر خدمات بود که مبلغ آن از ۷ به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته و در برنامه داریم که امسال به ۵۰۰ هزار نفر اعطا شود. سفرهای سیاحتی و زیارتی نیز آغاز شده است و هدفگذاری ما اعزام ۱۰۰ هزار بازنشسته به سفر زیارتی مشهد مقدس است.

موسوی از افزایش نرخ بازدهی دارایی‌ها و سرمایه‌های تامین اجتماعی نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان نام برد و عنوان کرد: در سال گذشته فروش تجمیعی ما در شستا ۷۲ درصد افزایش یافته و به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده و سود تجمیعی ما به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و نشان می‌دهد اقدامات خوبی آغازشده ولی ما به این ارقام بسنده نمی‌کنیم و برنامه‌های توسعه‌ای خوبی طراحی شده و مسیر رشد در حوزه سرمایه‌گذاری ادامه خواهد یافت

مبارزه با فساد در تامین‌اجتماعی؛ بررسی ۱۰۰ پرونده حقوقی و ارجاع ۲۰ پرونده به مراجع قضایی 

وی به مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌ها اشاره کرد و گفت: مواجهه جدی در فضای سلبی و ایجابی با این موضوع صورت گرفته است. سامانه‌های خوبی در شستا در این راستا فعال شده‌اند. حداقل حدود ۱۰۰ پرونده حقوقی را بررسی کردیم که ۲۰ پرونده به مراجع قضایی مربوط ارجاع شده است. انتصابات نیز جزو اولویت‌ها بوده است که کارگزاران خوب اقدامات مدنظر را برای توسعه تامین اجتماعی فراهم کنند.

افزایش حقوق‌ها مطابق قانون بوده؛ هر تغییری طبق قانون انجام شود، اجرایش می‌کنیم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره گلایه‌هایی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی بگیر تامین اجتماعی گفت: آنچه انجام دادیم مطابق قانون بوده است و تصمیم دولت بر اساس اختیارات قانونی صورت گرفته و به ما ابلاغ شده است و باید بر اساس قانون این اقدام را انجام می دادیم. اگر از این پس نیز تغییری طبق قانون انجام شود ما آماده اجرا هستیم. ما مکلف به اجرای قانون بودیم، هستیم و خواهیم بود.

زیرپای هر نهادی که برای شفافیت و تحقیق و تفحص از شستا به ما کمک کند، فرش قرمز پهن می‌کنیم 

موسوی درباره تصویب تحقیق و تفحص از شستا گفت: ما از تحقیق و تفحص استقبال کردیم و برای هر نهادی که بتواند در راستای شفافیت به ما کمک کند  فرش قرمز پهن می‌کنیم تا بتوانند در این مسئولیت بزرگ به ما یاری رسانند. البته تا کنون مراجعه‌ای به ما نداشته‌اند و منتظریم هر زمان زمینه اقدام و عمل فراهم شود در کنار آنها هستیم.

مقدمات تسویه ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین‌اجتماعی در حال انجام

وی درباره آخرین وضعیت رد دیون دولت به تامین اجتماعی گفت: سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه و سهام به تامین اجتماعی واگذار شد. در دولت های قبلی بخشی از سهام واگذار شده به ما زیان ده بودند، دقت کردیم که این تجربه تلخ دوباره تکرار نشود. شرکت‌های خوبی را در سال گذشته تحویل گرفتیم. امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای تسویه دیون دولت پیش بینی شده است که در هفته‌های گذشته کارهای مقدماتی آن انجام شده است. عزم دولت و وزارت اقتصاد بر این است که شرکت‌هایی با وضعیت مطلوب و دارای قدرت نقدشوندگی بالا و مخصوصا شرکت‌های بورسی به تامین اجتماعی واگذار شود.

تامین‌اجتماعی دیگر ابر بدهکار بانکی نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: خبر خوش اینکه با این همکاری خوب صورت گرفته، امروز توانستیم عنوان ” ابربدهکار بانکی” را از روی تامین اجتماعی برداریم و حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی مان به بانک رفاه را از طریق تهاتر تسویه کرده و از فهرست بدهکاران به بانک خارج شدیم.

بدهی ۴۰ هزار میلیاردی کارفرمایان به تامین‌اجتماعی

موسوی ادامه داد: از آن سو ما حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان طلب داریم و امید است نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند.

وی درباره تمهیدات تامین اجتماعی برای ساماندهی ارز دارو اظهار کرد: وظیفه ما در بخش بیمه‌ای جبران این مابه التفاوت است، بنایی بر افزایش قیمت دارو نیست، بلکه اصلاح روش پرداخت است و قرار است مابه التفاوت افزایش دارو را دولت تقبل کند. این مابه التفاوت به شکل اتوماتیک اعمال خواهد شد و مردم هزینه بیشتری پرداخت نخواهند کرد.

درباره رقم قطعی بدهی دولت باید به توافق برسیم

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره رقم مطالبات تامین اجتماعی از دولت گفت:  از دولت طبق حسابرسی سال ۹۹ حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبه داریم که البته درباره رقم قطعی آن باید طی جلساتی به توافق برسیم.

پرداخت معوقه فروردین ماه بازنشستگان با حقوق این ماه

موسوی درباره زمان پرداخت معوقات بازنشستگان نیز گفت: معوقه فروردین ماه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق این ماه پرداخت می‌شود و معوقه اردیبهشت ماه نیز با حقوق ماه آینده تسویه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۰۲ مدیر ستادی و استانی تا کنون ۷۲ مدیر را جایگزین و ۳۰ مدیر را تثبیت کرده ایم و میانگین سنی ۶.۸ سال کاهش یافته است گفت: ۹۰ درصد انتصابات از درون سازمان بوده است و در حوزه بیمه‌ای حتی یک نفر را از بیرون منصوب نکرده ایم. در شرکت‌های تابعه شستا نیز تا کنون حدود ۱۵۰ مدیر جایگزین شده‌اند. مبنا و معیار ما عمل کردن بر منطق حرفه‌ای و تخصصی بوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، دبیرخانه دائمی را تشکیل دادیم و موارد لازم برای وزارت رفاه ارسال شده است گفت: به وزارت رفاه شش ماه برای آماده سازی برنامه اقدام و عمل فرصت داده شده بود و این کار در حال انجام است.

دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های تامین اجتماعی و شستا تشکیل شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده‌های حقوقی شستا گفت: چند نمونه را ذکر می کنم. به عنوان مثال یکی از  زیرمجموعه‌های شستا از سهام واگذارشده، شرکتی را به قیمت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون به خانواده‌ای در دولت قبلی واگذار کرده است که ۸۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت و مابقی اقساطی بوده است. سال ۹۴ یا ۹۵ این اتفاق افتاده و تاکنون پرداخت مابقی این مبلغ به انحای مختلف انجام نشده است. علت واگذاری مشخص نیست، چرایی عدم پرداخت هم محل سوال است. اخیرا آنها حاضر شده‌اند بدهی را بپردازند که مبلغ به روز شده آن، ۶۰ میلیارد تومان است که با روش‌های مختلف از دو سه جایگاه رسمی به ما نامه زده‌اند که این فرد هیچ دارایی ندارد. درحالی که ما مطلع شدیم که اموال به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت دیگری فروخته شده است و ما که مطلع شدیم جلوی معامله را گرفته‌ایم.

موسوی ادامه داد: همچنین داد و سند ربوی تحت عنوان خرید لوازم ورزشی انجام شده و حدود ۴۰ میلیارد تومان است. برای احقاق حقوق مردم اقدام کرده‌ایم و باید از قوه قضائیه قدردانی کنیم، البته فکر می‌کنم باید دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های تامین اجتماعی و شستا تشکیل شود. مواردی بوده است که اصلا پیگیری نشده‌اند. به عنوان مثال ۹۰۰ میلیارد تومان ارزش معامله‌ای است که از سال ۲۰۱۰ همینطور معطل باقی مانده و کسی پیگیری نکرده است. وقتی شبکه حقوقی فشل باشد و شبکه نظارتی، سکوت کند همین می‌شود. در حوزه ایران سازه، نزدیک به ۳۶۰ ملک به قیمت غیرواقعی به افراد غیر ذی حق واگذار شده است. اینها اتفاقات تلخی است و امیدواریم با همکاری که حاصل می‌شود همه این اموال به تاراج رفته و دست درازی شده را به صاحبان حق بازگردانیم