شرکت پتروشیمی نوری، قدرتمندترین و پرسودترین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان، باوجود تحریم‌ها توانسته تولید پایدار بالای ظرفیت اسمی در پایان تیر امسال را به ۱۰۶ درصد ظرفیت اسمی برساند.  برنامه‌ریزی‌های موفق و تعیین اهداف برای چشم‌انداز آتی شرکت سبب دستیابی به موفقیت‌های این مجتمع شده است و همچنان این اقدامات را در جهت بهینه در […]

شرکت پتروشیمی نوری، قدرتمندترین و پرسودترین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان، باوجود تحریم‌ها توانسته تولید پایدار بالای ظرفیت اسمی در پایان تیر امسال را به ۱۰۶ درصد ظرفیت اسمی برساند.

 برنامه‌ریزی‌های موفق و تعیین اهداف برای چشم‌انداز آتی شرکت سبب دستیابی به موفقیت‌های این مجتمع شده است و همچنان این اقدامات را در جهت بهینه در دستور کار دارد. بر همین مبنا اجرای طرح بازیابی و به صفر رساندن سوختن گاز‌های ارسالی به مشعل، افزایش ظرفیت واحد‌های ۲۰۰ و۱۰۰ و دیجیتالی کردن فرآیند کنترل انرژی از دیگر برنامه‌های پتروشیمی نوری در سال ۱۴۰۱ است.
پتروشیمی نوری پس از تقسیم سود ۱۴۰۰ تومانی در مجمع سالانه ۱۴۰۰ مسیر اصلاح را در پیش گرفت که ما را بر آن داشت تا گزارشی درباره موفقیت‌های این شرکت و سهم بسیار ارزنده و ارزشمند بازار سرمایه ایران تهیه نماییم. سهم نوری در مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ با ورود به ناحیه RSI 30 که یک نقطه بسیار تحریک برانگیز برای خرید از نظر تکنیکالیست هاست فرصت خوبی برای خرید فراهم نمود و دیروز ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ هم با تحرک سهم و مثبت شدن مهر تاییدی بر این امر نهاد.
از جمله دستاوردهای مجتمع پتروشیمی نوری که در گزارش مجمع عمومی این شرکت به آن پرداخته شد، ثبت دستیابی به مقدار تولید ۴ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۳۰۴ تن محصول در سال گذشته بود که علیرغم تعطیلی ۴۵ روزه به دلیل تعمیرات اضطراری، ۳ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی مجتمع بوده است.
میانگین تولید مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی کشور طبق گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۸۵ درصد است. این در حالی است که تولید شرکت پتروشیمی نوری با ۱۰۳ درصد ظرفیت اسمی در سال گذشته ۱۸ درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده است. تولید پایدار بالای ظرفیت اسمی در پایان تیر امسال به ۱۰۶ درصد ظرفیت اسمی می‌رسد.
بازدهی ۷۲ درصدی پتروشیمی نسبت به سایر بازارها، سود عملیاتی ۴۹۱ میلیون دلاری و سودخالص ۵۴۸ میلیون دلاری این مجتمع در سال گذشته نشان از اهداف بلندمدت در زمینه سودآوری، تولید و به خصوص در جایگاه مهم مسئولیت‌های اجتماعی این مجتمع دارد.
بر همین اساس و با اشاره به سخنان تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری، این شرکت باوجود تحریم‌های ظالمانه هیچگونه مشکلی در تأمین قطعات، مواد شیمیایی و کاتالیست ندارد، به طوری که در سال گذشته ۲۹۰ قطعه پیچیده، کاتالیست و مواد شیمیایی در این مجتمع تولید شده که ۱۲۱ درصد پیشرفت نسبت به برنامه از پیش تعیین شده است.
شرکت پتروشیمی نوری در سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه از محل سود انباشته داشته. افزایش سرمایه نوری ۱۴۰۰ به میزان ۲۰۰% بوده که سرمایه این شرکت از ۳ هزار میلیارد ‌ریال به ۹ هزار میلیارد ریال از محل سودانباشته افزایش یافت.‌
طبق آمار منتشره پتروشیمی نوری در بین شرکت‌های فعال در زمینه تولید مواد آروماتیک در کشور، با حجم فروش معادل مبلغ ۷۵۲٫۳۷۶٫۲۴۵ میلیون ریال در رده اول قرار دارد.
سه طرح و ابرپروژه‌ای که به گفته مدیرعامل پتروشیمی نوری قرار است در سال جاری احداث و به بهره‌برداری برسد، عبارتند از: «اوره- آمونیاک هنگام»، که بخش آمونیاک این پروژه قرار است در نیمه اول ۱۴۰۱راه اندازی و بخش اوره نیز بلافاصله پس از آن به خط تولید برسد.
پروژه بعدی شیرین سازی برش سنگین(‌Heavy End‌) است که در حدود ۳۴ درصد پیشرفت داشته، پروژه  Heavy End از این حیث مهم است که با اجرای آن می توانیم به گازوییل شیرین که از وجه محیط زیستی بسیار سلامت و کم آسیب است دست پیدا کنیم. گازوییلی که در این واحد تولید می شود دارای استانداردهایی در اندازه های یورو ۵ و یورو ۶ است، این گازوییل همچنین می تواند در آینده خوراک واحد «ال. ای. بی» شود.
پروژه سوم پتروشیمی نوری که این طرح نیز از حیث محیط زیستی بسیار حایز اهمیت است، پروژه «زیرو فلرینگ» می باشد، بهره برداری از این پروژه به پتروشیمی نوری این امکان را می دهد که فلر حاصل از عملیات تولید را به صفر برساند و در همان حال، گازهایی که همراه با فلر می سوزد را به گاز ال. پی. جی، گاز شیرین و کود سولفات آمونیوم تبدیل کند. این پروژه همچنین برای نخستین بار در منطقه عسلویه اجرا می شود.
تقی صانعی در این باره می‌گوید: «پیش بینی ها حاکی از این است که در سال ۱۴۰۱ تولید محصولات پتروشیمی می بایست به ۱۰۰ میلیون تن در سال برسد و در سال ۱۴۰۶ این مقدار به ۱۳۳ میلیون تن افزایش یابد، تحقق این برنامه چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه لازم خواهد داشت؛ این در حالی است که موانع بسیاری پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی قرار دارد؛ دشواری سرمایه گذاری به دلیل فقدان ثبات و عدم وجود قوانین حمایتی یکی از جدی ترینِ این موانع است.»

نماد نوری در صنعت محصولات شیمیایی فعال است و در بورس ثبت نماد شده است. نوری جزو شرکت های خیلی بزرگ بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه ۷ گروه خودش و در رتبه ۲۳ کل بازار قرار دارد.
با توجه به مطالب گفته شده و آن چه که از تحلیل تکنیکال سهم نوری مشاهده می‌شود، طی معاملات امروز، به اندازه ۱٫۲۲ برابر حجم مبنا، سهام بین خریداران و فروشندگان مبادله شده است. حجم معاملات امروز ۰٫۲۵ برابر بیشتر از میانگین حجم پنج روزه بوده است.
نسبت P/E نوری برابر با عدد ۶٫۳۳ است که نسبت به بسیاری از نمادها، فوق العاده است و سهامداران می‌توانند نسبت به دریافت سود نقدی بیشتر در پایان سال مالی اطمینان بیشتری داشته باشند. نسبت P/B نوری برابر با عدد ۷٫۲۳ است که نسبت به بسیاری از نمادها، خوب و دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است.
نسبت قیمت به فروش شرکت یا P/S نماد نوری عدد ۱٫۲۲ را نشان می‌دهد که یک نسبت بسیار خوب و جالب توجه است. حقوقی طی سه روز تا صد روز معاملاتی گذشته در حال خرید و حمایت از سهم بوده است.
به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از رصد بورس، شرکت پتروشیمی نوری، در تیرماه ۱۳۸۶ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری حدود ۸ هزار میلیارد ریال راه‌اندازی شد. این مجتمع زیرمجموعه هلدینگ بزرگ خلیج فارس است که با ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن در سال به‌عنوان چهارمین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان شناخته می‌شود و مفتخر به دریافت گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت صنایع نفت،گاز و پتروشیمی (ISO/TS 29001)، سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (MS-HSE)، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (ISO 45001)، سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه (ISO/IEC 17025)، سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001)، سیستم مدیریت انرژی ISO 9001))، سیستم مدیریت صلاحیت و توسعه کارکنان (ISO 50001)، سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان (ISO 10004) و سیستم مدیریت رسیدگی به شکایت مشتریان (ISO 10002) گردید.