جامع خبر(جامع نیوز):مدیر عامل شرکت آلومینای ایران گفت: معدن تاش، مشکل قانونی و زیست محیطی ندارد و سازمان های ذیربط، وجود آلودگی در این معدن را تایید نکرده اند.    به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، تورج زارع در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب و با اشاره به اینکه معدن تاش، جزو […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیر عامل شرکت آلومینای ایران گفت: معدن تاش، مشکل قانونی و زیست محیطی ندارد و سازمان های ذیربط، وجود آلودگی در این معدن را تایید نکرده اند.

 

 به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، تورج زارع در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب و با اشاره به اینکه معدن تاش، جزو بهترین معادن باکیفیت بوکسیت کشور است، گفت: با اکتشافات انجام شده توسط مجتمع آلومینای ایران حدود یک میلیون تن استخراج داشته ایم.
وی ادامه داد: پژوهشگران دانشگاه های شیراز و شاهرود روی موضوع آلودگی زیست محیطی این معدن، بررسی های کارشناسی انجام داده اند و هیچ آزمایشی که نشان دهنده وحود آلودگی زیست محیطی باشد، وجود ندارد. مساله وجود آلودگی، حتی در سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی تایید نشد.
مدیر عامل شرکت آلومینای ایران تاکید کرد: با این وجود، متاسفانه یکسری سخنان عوامانه و غیرکارشناسی، سبب تعطیلی آن شده است. امیدواریم مسئولان به قانون عمل و پروانه بهره برداری را صادر کنند.
وی افزود: این در حالی است که اکنون به دلیل کیفیت پایین معادن بوکسیت موجود، ناچار به واردات بوکسیت و خروج ارز هستیم.

افتتاح یک طرح دانش بنیان در دهه فجر
زارع با بیان اینکه مجتمع آلومینای ایران با مشارکت ۵۲ شرکت دانش بنیان و نیز تیم تحقیقاتی این شرکت، اقدام به بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز و از جمله طرح هیدرات های ویژه کرده است، گفت: پیشرفت این طرح اکنون ۸۲ درصد است و تا پایان امسال راه اندازی می شود. این محصول انحصاری تنها در ۴ کشور تولید می شود.
وی ادامه داد: طرح مذکور را در مقیاس نیمه صنعتی تولید کردیم. این محصول ۴ برابر ارزش افزوده نسبت به آلومینا دارد. براساس برنامه تولید ۳۵۰۰ تن تولید و در دهه فجر افتتاح می شود.

برنامه تامین برق مورد نیاز با احداث نیروگاه
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه به دلیل مشکلات برق در فصل تابستان، طرح احداث نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی با حمایت مالی ایمیدرو در نیمه دوم امسال اجرایی می شود، گفت: میزان سرمایه گذاری آن، ۲ هزار میلیارد تومان است.

افزایش ۳۳ میلیون تن به ذخایر قطعی بوکسیت کشور
زارع با بیان اینکه مجتمع آلومینای ایران طی ۶ سال اخیر برنامه وسیعی در حوزه اکتشاف اجرایی کرد، گفت: میزان ذخایر موجود تا سال ۹۵ حدود ۷ میلیون تن بود اما با اکتشافات انجام شده طی سال های اخیر، ۳۳ میلیون تن به ذخایر قطعی موجود اضافه شده و به ۴۰ میلیون تن رسیده است.
وی ادامه داد: سال گذشته، برای توسعه اکتشافات، ۲ دستگاه ژئو ۹۰۰ تمام مکانیکی خریداری کردیم. اکنون، عمق اکتشافات این شرکت، حدود ۲۵۰ متر است و در ۵ معدن در استان های خراسان شمالی، کرمان، یزد، سمنان و کهکیلویه و بویر احمد در۳۰ بلوک و با مشارکت ۱۳ پیمانکار فعالیت اکتشافی و استخراجی داریم. افزون بر این، بنا داریم طرح اکتشاف حوزه زاگرس را تا سال آینده کامل کنیم.

اتمام فاز نخست مطالعات استفاده از بوکسیت کم عیار
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اینکه با توجه به نیاز کشور به بوکسیت، طرح استفاده از بوکسیت کم عیار را در دستور کار قرار دادیم، گفت: فاز نخست مطالعه این طرح، توسط چینی ها انجام شد که نتایج آن، حاکی از چشم انداز مثبت است. امیدواریم فاز دوم آن (پایلوت) با نتایج مطلوبی برسد.

افتتاح طرح پرعیارسازی تا پایان امسال
زارع با اشاره به نیاز این شرکت به مصرف سالانه ۹۰۰ هزار تن بوکسیت خاطرنشان کرد: طرح پرعیارسازی به واسطه سنگین، به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریال از سال گذشته آغاز شده و امسال به بهره برداری می رسد.

امکان صادرات ۴۰ درصد شمش تولیدی
مدیرعامل شرکت الومینای ایران با بیان اینکه تا پایان امسال، حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید خواهیم داشت، گفت: با توجه به نیاز موجود کشور، حدود ۴۰ درصد آلومینیوم تولیدی، قابلیت صادراتی خواهد داشت. شرکت آلومینای ایران نیز ۱۵ تا ۲۰ هزار تن امکان صادراتی دارد.
وی ادامه داد: برنامه تولید آلومینای امسال، ۲۵۰ هزار تن است و تا پایان مرداد. ۱۶۶ هزار تن هیدرات آلومینیوم معادل ۹۷ هزار تن آلومینا تولید شد. برنامه افزایش ۱۵ هزار تن تولید تا پایان امسال نسبت به سال گذشته است.

اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی
زارع با اشاره به اینکه در این مجتمع در مجموع (کارخانه های آلومینا، آلومینیوم، پیمانکاری و ۵ معدن) حدود ۴۰۰۰ نفر به طور مستقیم به کار مشغولند، گفت: این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی، اقدامات مختلفی از جمله فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری و نگه داشت آب را انجام می دهد. به گفته وی، برای این بخش حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه می شود.
وی افزود: همچنین این شرکت در فعالیت های ورزشی، تامین تجهیزات بیمارستانی در دوران کرونا و اقدامات عام المنفعه اقدام کرده ایم. در بخش راه سازی نیز به عنوان یک اقدام مفید برای شرکت و مردم منطقه، اقدام شده است.

کاهش تولید ۱۰۰۰ تن شمش به دلیل کمبود برق
مدیر عامل مجتمع آلومینای ایران با بیان اینکه به دلیل چالش برق -که از اواخر خرداد شروع شد و هنوز هم وجود دارد- نتوانستیم از ظرفیت کامل برق استفاده کنیم، گفت: این مساله موجب شد نتوانیم تولید را به برنامه مورد نظر برسانیم و حدود ۱۰۰۰ تن در تولید شمش آلومینیوم کاهش داشتیم.
وی ادامه داد: تا پایان مرداد، ۱۵ هزار تن تولید داشتیم. امیدواریم در نیمه دوم سال، این کاهش جبران شود و به برنامه تولید ۲۵۰ هزار تن آلومینا و ۳۸ هزار تن شمش دست یابیم. البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶۰۰ تن افزایش داشته ایم.

افتتاح رسمی طرح توسعه واحد سود و تبخیر
مدیر عامل شرکت آلومینای ایران در مراسم افتتاح طرح توسعه واحد سود و تبخیر که با حضور استاندار خراسان شمالی انجام شد، گفت: این طرح جدید به مدت ۲ سال با دانش و قطعات بومی اجرا و ساخته شد. مدت بهره برداری از این طرح، ۲۰ سال است.
وی افزود: ظرفیت تولید سالانه سود غلیظ این طرح، ۴۷۳۰۰ متر مکعب خواهد بود. نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه ۸ نفر است.
زارع اذعان کرد: مجموع سرمایه ثابت این طرح، ۹۸٫۴ میلیارد تومان، جمع هزینه های تولید سالانه ۳۳٫۵ میلیارد تومان و جمع فروش ۱۱۷٫۲میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل ۱۸ درصد، ۳٫۷ سال است.