جامع خبر(جامع نیوز):نخستین رویداد نشست های گفتگومحور «کوپ تد» با حضور معاونین وزیر کار و کشور و نیز سخنرانی مدیرعامل بیمه تعاون برگزار شد.    به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن بازدید از نخستین رویداد نشست های گفتگو محور «کوپ تد» که با […]

جامع خبر(جامع نیوز):نخستین رویداد نشست های گفتگومحور «کوپ تد» با حضور معاونین وزیر کار و کشور و نیز سخنرانی مدیرعامل بیمه تعاون برگزار شد.

 

 به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن بازدید از نخستین رویداد نشست های گفتگو محور «کوپ تد» که با محوریت «تعاون؛ مردمی سازی اقتصاد» در محل برج میلاد برگزار شده بود، پای سخن افراد دعوت شده نشست و در خاتمه مطرح ساخت: «امیدوارم با تعاونی ها، فعالیت های غیرت مند تری را شاهد باشیم».

بیمه تعاون در مسیر رشد و تعالی
یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در این رویداد با موضوع «چطور یک تعاونی می تواند موفق باشد؟» سخن گفت و مطرح کرد: بنا دارم در این خصوص که چگونه یک شرکت تعاونی موفق شده تا به مسیر رشد باز گردد توضیح دهم.
مظلومی ادامه داد: سال ۱۳۹۶، شرکت بیمه تعاون در وضعیتی بود که به خاطر اتفاقاتی که برایش رخ داده بود، در شرف انحلال قرار داشت و بیمه مرکزی سه سناریو را برای آن در نظر گرفته بود: یکی انحلال؛ دیگری تعلیق فعالیت ها تا اطلاع ثانوی و سوم، ادغام در یکی از شرکت های بیمه.
با توجه به اینکه، این شرکت به عنوان تنها شرکت بیمه ای در بخش تعاون فعالیت داشت، هر سه سناریو، اتفاق ناخوشایندی را در این بخش رقم می زند و گویای مواردی بود که چندان مناسب پنداشته نمی شد.
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه توضیح داد: ما آمدیم و شروع کردیم به فعالیت و حتی به خاطر نبود امکانات مکفی، مجبور بودیم در نمازخانه شرکت حضور پیدا کرده و جلساتی را برگزار کنیم؛ البته روند برگزاری جلسات کماکان برقرار است و اینک محل مناسب تری برای آن در نظر گرفته شده است.
مظلومی اضافه کرد: من معتقد هستم که به جای اینکه تصمیم هایی گرفته شود و به دیگران برای انجام ابلاغ شود، مطلوب است تا با خود مجریان جلساتی برگزار شود و آنها ساختاری که گمان می کنند برای انجام کار بهتر است را پیشنهاد کنند.
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه بیان داشت: از سال ۱۳۹۷ نیز به دنبال اخذ استانداردهایی رفتیم تا حداقل اصول را رعایت کرده و مبتنی بر آن در مسیر تعالی حرکت کنیم و نظام ISO نیز در شرکت توسط خود همکاران راه اندازی شد تا اثر بخشی مطلوب تری داشته باشد.
مظلومی در ادامه گفت: ما هم اکنون با استفاده از اتصال نظام پاداش به عملکرد، توانستیم پاسخگویی مان را هم تقویت کرده و به بالای ۹۰ درصد برسانیم؛ همچنین از تمام افرادی که از ما خدمت گرفتند، نظرسنجی می کنیم و فعالیت خود را نیز مورد ارزیابی قرار می دهیم.
وی اضافه کرد: از دیگر سو از سال ۱۳۹۹، مدل تعالی سازمانی را در شرکت پیاده سازی کرده ایم و معتقدیم برای موفق بودن، باید نیازهای تمام ذی نفعان را مرتفع کنیم؛ بر این اساس، ما همراه با «مشتریان، سهامداران، شرکای تجاری، جامعه و کارکنان» هستیم.
مظلومی به سایر فعالیت های شرکت نیز اشاره کرد و گفت: در راستای مسئولیت اجتماعی نیز تیم کاراته را راه اندازی کردیم و در یک نوبت، بانوان توانستند به قهرمانی لیگ دست پیدا کنند.
او در ادامه به آماری از شرکت اشاره کرد و بیان داشت: ما هم اکنون در شرکت ۳۲۰ کارمند در ۲۸ شعبه داریم و تعداد اعضای شبکه فروشمان نیز به ۱۷۰۰ نفر رسیده است؛ همچنین در حال حاضر ۲۸۷۰۰ نفر بیمه گذار از خدمات بیمه تعاون بهره مند می شوند.
مدیرعامل بیمه تعاون در پایان بیان داشت: همچنین موفق شدیم تا به عنوان اولین شرکت تعاونی سهامی عام در بازار فرابورس حضور پیدا کرده و در ادامه نیز در نظر داریم که بیمه ای متمایز و نوآور در محصولات باشیم و هدف اصلی مان سود نیست؛ بلکه آرامش خاطر مشتریان است.
یک منظومه هدفمند
احمد نظری، مدیرعامل و عضو هیأت موسس هیأت تعاونی ایرانیان «تسفا» از دیگر سخنرانان رویداد بود که اظهار داشت: ۱) عدم شناخت از بخش تعاون در مواردی نظیر «وجود انواع تعاونی ها، مزایا و معایب نوع شرکت های تعاونی و مقررات متفاوت تعاونی ها»، ۲) تغییر دیدگاه نسبت به تعاونی ها، ۳) جلب اعتماد، ۴) حل تعارضات موجود از جمله مواردی بود که بر آن شدیم تا این مجموعه را راه اندازی کنیم.
او در ادامه بیان داشت که رسالت و مأموریت مجموعه تحت مدیریت خود نیز ۱) افزایش بازده سرمایه اعضا ۲) تأمین نیاز کالا و خدمات ۳) تداوم کار و تولید اعضا ۴) بازاریابی بین المللی و تمرکز صادرات ۵) استفاده از مشاوران و ۶) ایجاد اتحاد و همدلی در افزایش قدرت چانه زنی بوده است.
نظری همچنین مواردی چون ۱) برنامه ریزی با در نظر گرفتن شاخص هایی نظیر «اولویت بندی نیازها، بودجه بندی، جلب مشارکت و نظر اعضا و ثبات در مدیریت» ۲) مدیریت صحیح سهام و سرمایه با در نظر گرفتن شاخص هایی نظیر «افزایش سرمایه به طور منظم و پیوسته، افزایش سهام فقط به اعضای صنف، افزایش سرمایه از محل سود و آورده نقدی و تقسیم سود در حد قانونی» ۳) توجه به سرمایه های انسانی با شاخص هایی نظیر «رعایت اصل سهامداری کارکنان، مشارکت کارمندان در سود سازمان، ارائه آموزش های ضمن خدمت» و ۴) پایبندی به چارچوب اخلاقی سازمان با شاخص هایی نظیر «شفافیت و انضباط مالی، توجه به ذی نفعان، صداقت و سلامت، احترام متقابل» را از عوامل موفقیت مجموعه تحت مدیریت خود دانست.
نقش تعاونی های سهام عدالت در توسعه
داریوش پاک بین، دیگر ارائه کننده این نشست بود که با عنوان «بخش تعاونی و نقش تعاونی های سهام عدالت در توسعه اقتصاد مردمی جمهوری اسلامی ایران» به سخنرانی پرداخت.
او در این سخنرانی راهکارهای عملی توسعه بخش تعاونی را ذکر کرد و اظهار داشت: با «کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت های اقتصادی (ششمین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴) از محل حضور در مدیریت ۴۹ بنگاه واگذار شده، باعث ارتقاء کارایی بنگاه های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری (سومین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴) شده و با درآمدهای حاصل از آن شرکت ها، در هر استان به طور مستقیم با ایجاد پروژه های مختلف تولیدی و صنعتی و …، علاوه بر گسترش مالکیت در سطح عمومی مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی (دومین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴)، و افزایش سهم بخش های خصوص و تعاونی در اقتصاد ملی (پنجمین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴)، باعث افزایش سطح عمومی اشتغال (هفتمین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴) و تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوارها (هشتمین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴) شوند.
وی افزود: ماحصل فعالیت شرکت های سرمایه گذاری استانی و تعاونی های شهرستانی اگر از سوی دولت و دستگاه های نظارتی با نگاه اعتماد به بخش تعاونی در جهت تقویت اقتصاد صورت گیرد، باعث شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی (اولین هدف سیاست های کلی اصل ۴۴) و افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی (چهارمین هدف سیاست های کلی اصلی ۴۴) می شود.

گفتنی است در این رویداد، محسن کوشش تبار، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور و نیز جمعی از مدیران کشوری حضور داشتند.