جامع خبر(جامع نیوز):سامسونگ استراتژی جدید زیست‌محیطی خود را در قالب یک برنامه جامع با هدف پیوستن به تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اعلام کرد. این نقشه‌راه شامل تعهداتی برای به صفر رساندن انتشار کربن در تولید محصولات و برنامه‌هایی برای استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری و پژوهش در فناوری‌های […]

جامع خبر(جامع نیوز):سامسونگ استراتژی جدید زیست‌محیطی خود را در قالب یک برنامه جامع با هدف پیوستن به تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اعلام کرد.

این نقشه‌راه شامل تعهداتی برای به صفر رساندن انتشار کربن در تولید محصولات و برنامه‌هایی برای استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری و پژوهش در فناوری‌های جدید برای توسعه محصولات با انرژی کارآمد، افزایش استفاده مجدد از آب و توسعه فناوری جذب کربن است. به صفر رساندن کربن در همه فعالیت‌های بخش محصولات (تا سال ۲۰۳۰) و بخش نیمه‌هادی‌ها (تا سال ۲۰۵۰) اصلی‌ترین هدف این برنامه است.

سامسونگ اخیرا به RE100 پیوسته است که ابتکاری جهانی در تلاش برای به ۱۰۰ درصد رساندن انرژی‌های تجدیدپذیر است. به عنوان بخشی از این تعهد، این شرکت قصد دارد نیازهای برق تمام بازارهای بین‌المللی را که در خارج از کره فعالیت می‌کند، در طی ۵ سال با انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

جونگ‌ هی هان، معاون رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سامسونگ در این باره می‌گوید : « بحران‌های اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های عصر ماست. سامسونگ به منظور مقابله با تهدیداتی که تغییرات اقلیمی به وجود آورده، طرح جامعی را شامل برنامه‌های گسترده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، برقراری شیوه‌های جدید پایداری زیست محیطی و توسعه فناوری‌ها و محصولات نوآورانه سازگار با محیط زیست تهیه کرده است».

با توجه به نیاز برای اتخاذ رویکردهای نوآورانه در حوزه اقتصاد پایدار، سامسونگ تا سال ۲۰۳۰ بیش از هفت تریلیون وون در طرح‌های زیست‌محیطی خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این رقم صرف برنامه‌های صرفه‌جویی در آب، توسعه جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی و کاهش آلاینده‌ها می‌شود و هزینه‌های مربوط به گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در برنمی‌گیرد.

 

به صفر رسیدن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰

برنامه سامسونگ این است که تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را چه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به صفر برساند. با رسیدن به این هدف در سال ۲۰۵۰، سامسونگ انتظار دارد بتواند معادل ۱۷ میلیون تن از تولید دی‌اکسید کربن را کاهش دهد. برای پیشبرد این تلاش‌ها، سامسونگ سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای تاسیسات تصفیه‌ کربن انجام خواهد داد.

هدف تطبیق مصرف برق با انرژی‌های تجدیدپذیر برای جنوب غربی آسیا و ویتنام، سال ۲۰۲۲، برای آمریکای مرکزی و لاتین سال ۲۰۲۵ و برای جنوب شرقی آسیا، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و آفریقا تا سال ۲۰۲۷ است. در ایالات متحده آمریکا، چین و اروپا، که در زمینه توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت داشته‌اند، سامسونگ قصد دارد به سمت توسعه قراردادهای خرید انرژی تجدیدپذیر (PPA) حرکت کند.

 

محصولات بسیار کم‌مصرف

بخشی از تعهد سامسونگ، برای سیاره‌ای سالم‌تر اطمینان از صرفه‌جویی در روند تولید و کم‌مصرف‌تر کردن محصولاتش است و در عین حال تضمین می‌کند که کل چرخه عمر محصول از تامین مواد خام تا دفع و بازیافت، پایدارتر شود. سامسونگ قصد دارد از فناوری‌های جدید کم‌مصرف برای کاهش مصرف انرژی در لوازم الکترونیکی خود استفاده کند. این شرکت، فناوری‌های کم‌مصرف را تا سال ۲۰۳۰ در هفت محصول اصلی شامل گوشی‌های هوشمند، یخچال، ماشین لباسشویی، سیستم‌های تهویه مطبوع، تلویزیون، نمایشگر و کامپیوترهای شخصی اجرا خواهد کرد که در مقایسه با محصولات سال ۲۰۱۹ تا ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

به حداکثر رساندن گردش منابع در کل چرخه عمر محصول

سامسونگ تلاش‌های خود را برای افزایش بهره‌وری محصولات الکترونیکی در کل چرخه عمر آنها، از تامین مواد خام تا پسماند و بازیافت، دوچندان می‌کند تا هر منبعی با کمترین تاثیر ممکن بر محیط‌زیست استفاده شود. سامسونگ، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سیستمی ایجاد کند که در آن مواد معدنی استخراج‌شده از تمام باتری‌های پسماند، قابل استفاده مجدد باشد. همچنین تا سال ۲۰۳۰ این شرکت قصد دارد ۵۰ درصد از پلاستیک مورد استفاده در محصولات خود را از رزین بازیافتی ترکیب کند. این عدد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. تجربه مدل گلکسی Z Fold4 که با ترکیب پلاستیک‌های بازیافتی و تورهای ماهیگیری رها شده در اقیانوس ساخته شده، به زودی به محصولات دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

برای دستیابی به پایداری بیشتر، سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، دامنه سیستم جمع‌آوری پسماند‎های الکترونیکی خود را از ۵۰ کشور به حدود ۱۸۰ کشور گسترش دهد. از این طریق، سامسونگ می‌تواند میزان پسماندهای الکترونیکی جمع‌آوری شده خود در بازه سال‌‎های ۲۰۰۹ تا ۲۰۳۰ را به ۱۰ میلیون تن برساند. چشم‌انداز سامسونگ در این زمینه رسیدن به عدد ۲۵ میلیون تن تا سال ۲۰۵۰ است.

 

حفاظت از آب و اقدامات مرتبط با تصفیه آلاینده‌ها

استراتژی زیست محیطی جدید سامسونگ شامل حداکثر کردن بهره‌وری منابع آبی است. با افزایش ظرفیت تولید نیمه‌هادی در داخل کره، پیش‌بینی می‌شود که نیاز روزانه به برداشت آب از تا سال ۲۰۳۰، دو برابر شود در نتیجه شرکت متعهد شده است که استفاده مجدد از آب را به حداکثر برساند.

سامسونگ قصد دارد استفاده مجدد از آب را با بهبود سیستم تصفیه خود توسعه دهد و تا سال ۲۰۳۰، میزانی برابر با آب مصرفی خود را از طریق پروژه‌های احیای آب مانند بهبود کیفیت و احیای آب‌‎های جاری، جبران کند. به طور همزمان در بخش نیمه‌هادی، هدف سامسونگ استفاده از فناوری‌های جدیدی است که آلاینده‌های هوا و آب در فرایند تولید را حذف و قبل از تخلیه، آن‌ها را تصفیه می‌کند.

سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ گواهینامه صفر شدن میزان پسماند را از سازمان Underwriters Laboratories(UL) برای تمام عملیات‌های جهانی خود دریافت کند.

سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری‌های نوآورانه برای آینده‌ای پایدار

سامسونگ قصد دارد بر توسعه فناوری‌های جذب و استفاده از کربن برای کاهش انتشار آن و فناوری‌های هوای پاک برای کاهش ذرات معلق به عنوان یک چالش اقلیمی در سطح جهانی تمرکز کند.

موسسه فناوری‌های پیشرفته سامسونگ (SAIT) در سپتامبر سال ۲۰۲۱ بخشی را برای تحقیق درباره جذب کربن تاسیس کرد که اولین نهاد از نوع خود در صنعت نیمه‌هادی به شمار می‌رود. ماموریت اصلی این موسسه، توسعه و تجاری‌سازی، فناوری‌های جذب و استفاده از کربن است که ذخیره کربن تخلیه‌ شده از سایت‌های صنعتی نیمه‌هادی و تبدیل آن به یک منبع قابل استفاده را ممکن می‌سازد. فناوری‌های توسعه‌یافته ابتدا و از سال ۲۰۳۰ در خطوط تولید نیمه‌هادی‌ها و سپس برای سایر بخش‌های شرکت اعمال خواهد شد.

این شرکت همچنین فناوری‌های هوای پاک از جمله سیستم‌های فیلتراسیون جدید را برای کاهش ذرات معلق توسعه خواهد داد و قصد دارد از سال ۲۰۳۰، استفاده از آن را در جوامع محلی نیز گسترش دهد.

علاوه بر این سامسونگ قصد دارد استارتاپ‌های حوزه فناوری سبز را شناسایی و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. این شرکت همچنین از طریق مرکز C-Lab و برنامه‌های شتاب‌دهی داخلی، متعهد به پرورش ایده‌ها و حمایت از پروژه‌هایی است که در زمینه مقابله با تغییرات آب‌‌وهوایی و اقلیمی فعالیت می‌کنند.