جامع خبر(جامع نیوز):نخستین رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملی‎تک(Melli Tech)، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۵ دی ماه برگزار می‎گردد. لذا از کلیه مخترعین، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکتهای دانش بنیان، استادکاران اتحادیه های صنعتی، و صاحبان فکر و ایده دعوت به عمل می آید تا برای دریافت کارت ورود […]

جامع خبر(جامع نیوز):نخستین رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملی‎تک(Melli Tech)، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۵ دی ماه برگزار می‎گردد. لذا از کلیه مخترعین، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکتهای دانش بنیان، استادکاران اتحادیه های صنعتی، و صاحبان فکر و ایده دعوت به عمل می آید تا برای دریافت کارت ورود به همایش به سامانه پلتفرم نوآوری باز به آدرس oi.tmgic.ir مراجعه کنند و ضمن انتخاب گروه تخصصی خود، از چالشهای مرتبط مطلع شوند.

بر اساس این گزارش؛ شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در راستای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با هدف برقراری ارتباط موثر بین مجموعه صنعت کشور و نخبگان، فناوران و دانشجویان کشور، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی اختراعات، نوآوری‌ها و طرح‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.

این شرکت نخستین بار به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای صنعتی کشور اقدام به راه اندازی پلتفرم «نوآوری باز» (open innovation) کرده است.
در این پلتفرم چالش های فناورانه در شرکت های زیرمجموعه در پنج گروه تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، انرژی، آب و محیط زیست، محصولات و فرآیندهای صنایع غذایی، محصولات و فرآیندهای صنایع شیمیایی و محصولات و فرآیندهای صنایع سیمانی و معدنی شناسایی شده است. بدین منظور گروه توسعه ملی بودجه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در طرح‎‌های منتخب در نظر گرفته است که در قالبهای دریافت حق امتیاز (Licensing)، خرید مالکیت فکری (Patent)، تملک سهام شرکت‌های مشارکت کننده در طرح، ایجاد شرکت جدید و سرمایه گذاری مشترک، تضمین خریداری محصول به تعداد مشخص و تضمین فنی محصول تولیدی قابل ارائه است.
در  همین رابطه، مجتبی عزیزیان مدیرعامل گروه توسعه ملی در نشست خبری نخستین رویداد نوآوری باز اظهار داشت: گروه توسعه ملی در حال تعیین زیرساخت های مدیریتی و پلتفرمی و تجربه ای برای شرکت‌های مختلف تولیدی و صنعتی کشور است که آنها بدون درگیری نیروی انسانی به سمت بهبود عملکرد و ارتقا بروند.
وی با بیان آن که نخستین رویداد نوآوری باز با همراهی دانشگاه شریف برگزاری می‌شود تصریح کرد: برگزاری جشنواره «های کپی» که هم اکنون صنعتی بزرگ و با چرخش مالی بسیار در دنیاست هم با همراهی گروه توسعه ملی برگزار می‌شود.
وی در ادامه از نقش مهم های‌کپی‌ها در صنعت خبر داد و افزود: امروزه در بسیاری از صنایع از جمله پوشاک و صنایع سبک و سنگین از های‌کپی استفاده می‌شود.
عزیزیان گفت: گروه توسعه ملی نخستین بار به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای صنعتی کشور اقدام به راه اندازی پلتفرم «نوآوری باز» (open innovation) کرده است. در این پلتفرم چالش‌های فناورانه در شرکت‌های زیرمجموعه در پنج گروه تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، انرژی، آب و محیط زیست، محصولات و فرآیندهای صنایع غذایی، محصولات و فرآیندهای صنایع شیمیایی و محصولات و فرآیندهای صنایع سیمانی و معدنی شناسایی شده است.
مدیرعامل گروه توسعه ملی تصریح کرد: یکی از اهداف ما در راهبردها این بوده که به جای بنگاه‌داری صرف، بنگاه‌های سودآور ایجاد شده و پس از آن نسبت به واگذاری آنها اقدام کرد.
وی افزود: در سال‌های گذشته تمرکز بیشتر برمباحث مربوط به بنگاه‌داری بوده اما باید کمک شود تا بحث توسعه از طریق تقویت سرمایه‌گذاری و نوآوری شکل بگیرد.

مدیر گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی تصریح کرد: برای تامین مالی نوآوری باید در ابتدا بر ساختار درونی گروه توسعه سرمایه‌گذاری ملی نگاه می‌شد و بررسی صورت می‌گرفت که البته مشکلات زیادی در زمینه تکنولوژی و غیره وجود داشته است.
وی افزود: یک راه ساده این بود که به دنبال مشاوران و شرکت‌های دانش‌ بنیان برویم اما امروزه در دنیا با استفاده از پلتفرم‌های نوآوری باز تلاش می‌شود از توان و ظرفیت تمام افرادی که می‌توان در مسیر حل مشکلات بهره گرفت استفاده شود و ما نیز این مسیر را دنبال کرده‌ایم.
عزیزیان با بیان اینکه در گروه توسعه ملی زیرساخت نوآوری باز تعریف شده است، تصریح کرد: نکته مهم این است که ابتدا مسائل به درستی معرفی شوند تا بتوان را‌ه‌حل‌های آنها به شکل بهینه استفاده شوند.
وی با بیان اینکه در گذشته برای حل مشکلات و ارائه راهکارها از ظرفیت مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شد، عنوان کرد: ما علاوه بر مراکز تحقیقاتی از ظرفیت اصناف، مبدعین و مخترعین هم استفاده می‌شوند و به عقیده من برای حل مشکلات جاری کشور ابتدا باید از ظرفیت مبدعان و مخترعان استفاده کرد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات بحث تولید مستندهای فنی است و به جای بازدید گروه‌ها و اصناف فیلم‌های مستند فنی تهیه شده و در اختیار اصناف، دانشگاهیان، مبدعان و مخترعان قرار می‌گیرد.

طرح ۸۰ چالش در حوزه‌های مختلف در رویداد «ملی تک»
در ادامه مصطفی سراج معاون راهبردی و فناوری گروه توسعه ملی گفت: ۸۰ چالش در حوزه های مختلف از جمله انرژی، محیط زیست،فرآورده‌های سیمانی، موتد بهداشتی و شوینده مطرح شده است که استارت آپ‌ها و شرکت های دانش بنیان با ارائه راهکار و پیشنهاد در صدد رفع آنها اقدام خواهند کرد.
وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری بر روی دانش فنی و ایده های نو قطعا می تواند راهگشا باشد و در این بین علاوه بر حل چالش ها و معضلات، اشتغالزایی ایحاد می شود و فرهنگ استفاده از نیروهای دانش بنیان و دانش وطنی نیز ترویج می‌شود.
دسته بندی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در رویداد«ملی تک»
همچنین در ادامه این نشست، حسام‌الدین علی‌پور مدیر شبکه‌های فناوری دفتر تکنوشریف و مدیر اجرایی رویداد ملی تک درباره چالش عدم وجود حلقه واسط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ کشور گفت: به نظر می‌رسد مسئله به صورت دقیق به شرکت‌های فناورانه گفته نمی‌شود. کل چالش‌ها هشتاد عدد بود که در ابتدا به دانشگاه برای بررسی آمد و با مدیران فنی صحبت‌هایی شد. بعد از این ما کمیته‌های داوری تشکیل دادیم و خود مدیران فنی شرکت‌ها در این کمیته‌ها حاضر شدند.

از آنها پرسیدیم قالب اصلی یک RFD چگونه باید باشد و چه اطلاعاتی از شرکت‌ها نیاز داریم که یک استارتاپ به درک درست از چالش و مسئله برسد و وارد کار شود.
یک سری از موضوعات برای شرکت‌های بزرگ و به تبع آن مدیران فنی جزو بدیهات بود و این موضوع در RFD اولیه کاملا مشهود بود و بسیاری از اطلاعات در آن نبود.
اما در ادامه ما اطلاعات دقیق‌تری اخذ کردیم و جدول‌هایی از هر چالش‌ برای روز سمینار ساماندهی کردیم و امروز به یک نقشه فنی کامل رسیدیم و این جدول هم برای شرکت‌های داوطلب فرستاده می‌شود و هم در سایت قرار می‌گیرد.
علی‌پور در ادامه افزود: ما شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را در دو گروه دسته‌بندی کردیم یکی فراخوان‌های عمومی که به تمام پارک‌های علم و فناوری و اصناف و دیگران ارسال می‌شود و دیگر شرکت‌هایی که بر اساس دیتا بیس دانشگاه شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که در زمینه‌های یادشده کار می‌کنند. لیستی از این شرکت‌ها تهیه شده و به‌عنوان شرکت‌های کاندید از آنها دعوت خواهد شد تا از محصولات یا سرریز دانشی آنها استفاده شود.
وی در آخر درباره چگونگی و زمان برگزار رویداد ملی تک عنوان کرد: رویداد ملی تک در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه قرار است برگزار شود و بعد از آن نیز فرصت ۱۰ روزه به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خواهیم داد تا پروپزال‌های خود را برای ما ارسال کنند و بعد از این پروپزال‌ها در کمیته‌ها داوری مورد بررسی قرار می‌گیرند.