جامع خبر(جامع نیوز):بیمه رازی که به عنوان یکی از بازیگران اصلی کنسرسیوم انرژی صنعت بیمه شناخته می‌شود در ۹ ماهه نخست سال جاری رشد ۱۹۸ درصدی ارزش بیمه نامه‌های انرژی را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ثبت رسانده است. به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه رازی، صنعت پتروشیمی یکی […]

جامع خبر(جامع نیوز):بیمه رازی که به عنوان یکی از بازیگران اصلی کنسرسیوم انرژی صنعت بیمه شناخته می‌شود در ۹ ماهه نخست سال جاری رشد ۱۹۸ درصدی ارزش بیمه نامه‌های انرژی را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ثبت رسانده است.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه رازی، صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد.

ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد و به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی باز می‌گردد. صنعت شیمیایی از جمله صنایع مطرح در چند دهه گذشته به شمار می‌آید که توجه خاص کشورها به این صنعت موجب رونق و فراگیری آن در جهان شده است و در حال حاضر این صنعت پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود. ایران نیز به ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و با دارا بودن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می‌کند و امیدوار است تا پایان دهه جاری ۱۴ درصد از بازار جهانی پتروشیمی را در دست بگیرد و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را به ۲۳ میلیون تن در سال افزایش دهد.

صنایع پتروشیمی در واقع بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند. از اوایل سده بیستم نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه، برای تهیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان، اهمیت حیاتی و روز افزونی یافت. صنعت پتروشیمی تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و … محسوب می‌شود.

یکی از مهمترین ویژگی‌های صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین معنی که با تغییرات شیمیایی و فیزیکی برروی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

از ویژگی‌های دیگر این صنعت، تنوع محصولات آن و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی آن است که از نظر اشتغال‌زایی و کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی، نقش بسیار مؤثری در اقتصاد کشور دارد.

حال با این تفاسیر شرکت‌های بیمه می‌توانند این صنعت را چه در زمان ساخت یا نصب و چه در زمان بهره‌برداری تحت پوشش بیمه‌نامه‌های انرژی قرار دهند که بیمه رازی از این قاعده مستثنی نیست و در سال جاری با تغییر رویکرد خود در ارائه خدمات متنوع و به‌روز نسبت به رقبا به صنایع زیرساختی کشور همچون انرژی، حمل و نقل و … سهم قابل توجهی در سهم بازار بیمه‌های انرژی و حمل و نقل داشته باشد.

بیمه رازی در سال‌ گذشته به کنسرسیوم انرژی صنعت بیمه پیوسته و نقش قابل توجهی را در این کنسرسیوم ایفا کرده است، بیمه رازی به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی به طور مستقیم و غیرمسنقیم در ارائه خدمات بیمه‌ای و حمایت از زیرساخت‌های کشور بسیاری از پتروشیمی‌های بزرگ کشور و شرکت‌های عرضه کننده محصولات شیمیایی را زیر چتر حمایت خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش بیمه رازی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به امروز در صدور بیمه‌نامه انرژی رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده که بررسی آمار حکایت از رشد بیش از ۶۱ درصد در تعداد و رشد بیش از ۱۹۸ درصدی در ارزش ریالی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ دارد.