شرکت «ارتباط فردا» با نگاهی به آخرین تحولات دنیا در صنعت مالی و شناخت عمیق فضای بانکی و تجارت الکترونیکی در ایران، محصولاتی را طراحی کرده و توسعه می‌دهد که می‌توانند در فضای زندگی دیجیتال ایرانیان تأثیر قابل توجهی داشته باشند. مدیران ارتباط فردا معتقدند در کنار تلاش برای رشد مجموعه، باید به رشد زیرساخت‌ها […]

شرکت «ارتباط فردا» با نگاهی به آخرین تحولات دنیا در صنعت مالی و شناخت عمیق فضای بانکی و تجارت الکترونیکی در ایران، محصولاتی را طراحی کرده و توسعه می‌دهد که می‌توانند در فضای زندگی دیجیتال ایرانیان تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

مدیران ارتباط فردا معتقدند در کنار تلاش برای رشد مجموعه، باید به رشد زیرساخت‌ها و ایجاد تحول در خدمات مالی کشور نیز کمک کنند، از این‌رو با برنامه‌ریزی برای آینده و دنبال کردن روندهای رو به رشد جهانی، اقداماتی اجرایی و عملیاتی برای کمک به زیرساخت‌های تحول را شروع کرده‌اند.
چشم‌انداز این شرکت، خلق زیست‌بوم یک‌پارچه و فراگیر نوآوری‌های مالی برای آینده‌ای بهتر است. «ارتباط فردا» معمار و خلق‌کننده زیست‌بومی خواهد بود که در آن خدمات نوین مالی و بانکی برای تمام مشتریان از هر قشر و گروهی، با بهترین کیفیت و تجربه‌ای منحصر به‌فرد فراهم باشد و کمک کند آینده‌ای بهتر برای همه رقم بخورد.
هم‌چنین، توسعه و ارائه راه‌کارهای نوآورانه مبتنی بر فناوری در بخش مالی به‌صورت امن، راحت و فراگیر از مأموریت‌های این شرکت است.
از این‌رو، درباره کم و کیف اقدامات نوآورانه و برنامه‌های آتی این شرکت گفت‌و‌گویی را با «مسعود وکیلی‌نیا مدیرعامل شرکت ارتباط فردا» انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

  • جناب آقای وکیلی‌نیا، لطفاً در ابتدا شرکت ارتباط فردا را معرفی کنید.
    شرکت «ارتباط فردا» به‌‌عنوان هلدینگ فناوری بانک آینده در حوزه فناوری‌های نوین مالی از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است که زمینه اصلی فعالیت آن شامل: خدمات پرداخت، خدمات فناورانه، اعتباردهی نوین، شتاب‌دهی استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری می‌شود.
    «ارتباط فردا» یکی از هلدینگ‌های موفق و پیشرو در صنعت بانکی کشور است که با تمرکز بر خدمات نوآورانه، خلق ارزش در صنعت بانکی و مالی کشور و حضور در حوزه‌های نوظهور و فناوری‌های نوین در حال فعالیت است. این شرکت علاوه بر فعالیت در حوزه‌هایی مانند ماشین‌های بانکی(ATM) و پایانه‌های فروش(POS)، تمرکز ویژه‌ای بر ارائه خدمات نوین و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های سرآمد دارد که ماحصل آن حضور بیش از ۱۲ شرکت موفق و سرآمد در حوزه‌های مختلف فینتک، وِلث‌تک (فناوری مدیریت ثروت WealthTech) و… در پرتفوی این هلدینگ است.
  • با توجه به فعالیت‌های چند سال اخیر، چشم‌انداز پیش روی «ارتباط فردا»چیست؟
    یکی از مهم‌ترین اهداف سال آتی، ورود به بازار سرمایه و فرابورس است که با جدیت بالا در سطح هیأت‌مدیره و سهامداران در حال پیگیری ا‌ست و امیدواریم که با توجه به ثبت فرآیند پذیرش در سال ۱۴۰۱، در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ شاهد عرضه عمومی سهام «ارتباط فردا» باشیم. در همین راستا دو شرکت‌ زیرمجموعه ارتباط فردا هم فرآیند آماده‌سازی و بسترسازی برای ورود به بازار سرمایه را شروع کرده‌اند که در نهایت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وارد بازار سرمایه شوند.
    در حوزه‌ عملیاتی، با استراتژی گسترش درآمد، فعالیت در حوزه‌های بانکداری دیجیتال و نئوبانک و هم‌چنین سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های لندو و قسطا، حضور پررنگ خود در بازار لندتک را تثبیت کرده‌ایم.
    در کنار همه این حوزه‌ها، نیم‌نگاهی هم به وِلث‌تک و تکنولوژی‌های حوزه‌ بازار سرمایه داریم و امیدواریم در این زمینه با محوریت اپلیکیشن فانوس و سهامداری ۶۲ درصدی در شرکت سگال به‌عنوان ارائه‌دهنده سامانه معاملات آنلاین و خدمات ارزش افزوده در بازار سرمایه، بتوانیم در سال آینده قدرتمند ظاهر شویم.
  • از دو شرکت زیرمجموعه «ارتباط فردا» که برنامه ورود به بازار سرمایه دارند صحبت کردید، برای کدام شرکت‌ها برنامه دارید؟
    یکی از این شرکت‌ها «همراه‌کارت» است که یکی از خوش‌نام‌ترین و پرکاربردترین اپلیکیشن‌های حوزه‌ پرداخت کشور است و با بیش از ۲۰ میلیون کاربر، سالیانه درآمدی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال دارد.
    برای شرکت دوم هم دو کاندید داریم که در حال بررسی هستیم که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ مشخص خواهد شد.
  • عملکرد امسال شما از لحاظ درآمدی چگونه بوده است؟
    درآمد اصلی ارتباط فردا از فعالیت در حوزه‌ ماشین‌های بانکی، پایانه‌های فروش و ارائه خدمات بر محور کارت‌های بانکی است که بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال درآمد و ۱۰۰۰ میلیارد ریال سود خالص در سال ۱۴۰۱ را به ارمغان آورده است. بر همین اساس، شرکت برای سال آینده هم برنامه رشدی ترسیم کرده که امیدواریم با کمک همکاران توانایی که در «ارتباط فردا» هستند، رشد بالای ۵۰ درصد را در حوزه‌های عملیاتی شاهد باشیم.
  • برای توسعه «همراه‌کارت» چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟
    توسعه‌ سرویس‌های جدید مثل سرویس‌های تجارت الکترونیکی، حوزه‌ لِندتک و BNPL، اولویت‌های اصلی «همراه‌کارت» در سال آینده هستند.
  • در یک سال گذشته برای فینوتک چه اقداماتی صورت گرفته است؟
    فینوتک بزرگ‌ترین و موفق‌ترین پلتفرم نوآوری باز کشور است و استراتژی ما برای توسعه سبد خدمات آن، علاوه بر گسترش خدمات بانکی، توسعه در زمینه خدمات دولت الکترونیکی و تمام خدماتی است که نیاز استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) برای توسعه را مرتفع خواهد کرد.
  • در خصوص فینووا به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتباط فردا، چه چشم‌اندازی در نظر گرفتید؟
    برای فینووا دو محور عمده داریم: یکی گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌های جدید و دیگری تقویت پرتفوی فعلی در راستای تقویت و رشد سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته رخ‌ داده است. در این زمینه، جلسات خوبی با استارتاپ‌ها داشتیم و نکات مد نظر آن‌ها را شنیده‌ایم که حاصل آن، توسعه پرتفوی فینووا خواهد بود.
  • در سال آینده، سرمایه‌گذاری در حوزه B2C مانند «همراه‌کارت» خواهید داشت؟
    تمرکز سال آینده ما روی حوزه بانکداری دیجیتال، نئوبانک و لندتک در شرکت‌های تابعه مانند همراه‌کارت است و تمرکز ویژه بر روی افزایش کیفیت خدمات و تنوع آن داریم و هدف‌گذاری ما هم این است که همراه‌کارت در سه سال آینده تبدیل به بزرگ‌ترین و بهترین اپلیکیشن پرداخت کشور شود.
  • مسئولیت خود را در قبال جامعه چگونه می‌بینید؟
    ما با ارائه سرویس‌های متنوع از طریق ارتباط فردا و شرکت‌های تابعه، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا زیست‌بومی یک‌پارچه و فراگیر در حوزه نوآوری‌های مالی داشته باشیم که زندگی دیجیتال راحت‌تر و امن‌تری را برای مردم و کسب‌ و کارها ایجاد کند.
  • رویکرد شما در زمینه نیروی انسانی چگونه است؟
    نیروی انسانی بزرگ‌ترین دارایی شرکت ارتباط فردا است که در این زمینه تمرکز بر حفظ سرمایه انسانی توانا و جذب نیروهای نخبه در ادامه مسیر است. برای توانمندسازی نیروهای شرکت و جذب نیروهای نخبه برنامه ویژه‌ای داریم.