دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» گفت: سهم درصد بانک از نقدینگی در سال جاری باید به ۳ درصد برسد، هر چند هدف اصلی ما ۵ درصد است؛ تحقق این امر خلوت کردن شعب با خدمات غیرحضوری و سامانه‌های برخط است. به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد»، […]

دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» گفت: سهم درصد بانک از نقدینگی در سال جاری باید به ۳ درصد برسد، هر چند هدف اصلی ما ۵ درصد است؛ تحقق این امر خلوت کردن شعب با خدمات غیرحضوری و سامانه‌های برخط است.

به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد»، مدیرعامل بانک در چهارمین مجمع صف و ستاد بانک که با حضور اعضای هیأت مدیره، معاونان مدیرعامل، رؤسای ادارات کل ستادی و مدیران شعب استانی برگزار شد، به تحلیل عملکرد بانک در سال ۱۴۰۱ پرداخت و مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ را تبیین کرد.
وی اظهار داشت: عمده کارکنان بانک جوان هستند و این موضوع به ما کمک کرده که بتوانیم دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم. جوان بودن کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، نقطه قوت آن است.
شمسی‌نژاد تأکید کرد: همه مدیران و کارکنان بانک زحمت می‌کشند و قدردان زحمات همه آن‌ها هستم. مهم است در فرصتی که داریم بتوانیم به‌خوبی خدمت‌گذار مردم باشیم. حجم زحماتی که کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌کشند و فعالیت‌هایی که در شعب بانک انجام می‌شود، فراتر از تصور بسیاری از مدیران شبکه بانکی است.
وی با اشاره به اینکه افزایش سقف وام قرض‌الحسنه در سال گذشته اتفاق خوبی بود، خاطرنشان ساخت: سال‌ها بود که سقف وام قرض‌الحسنه افزایش اندکی را تجربه می‌کرد. دیدگاه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به این صورت بود که قرض‌الحسنه برای مصارف خرد است و ضرورتی ندارد مبلغ این وام افزایش یابد. معتقد بودند که افزایش چشمگیر سقف وام باعث انحراف وام‌ها و افزایش معوقات می‌شود.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همین رابطه افزود: زمانی که سقف وام قرض‌الحسنه از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، برخی مقامات اقتصادی نگران بودند که بانک از خدمت‌رسانی به اقشار کمتر برخوردار جامعه فاصله بگیرد. در حالی که فعالیت بانک در سال ۱۴۰۱ نشان داد نه تنها چنین نشد که اتفاقاً خدمت‌رسانی به دهک‌های پایین درآمدی بیش از پیش توسعه پیدا کرد.
شمسی‌نژاد تصریح کرد: هدف اصلی ما در سال جاری افزایش بیش از پیش منابع بانک و پرداخت گسترده‌تر وام به پشتوانه افزایش منابع است.
مزد خدمت جای کارمزد ثابت را می‌گیرد
وی خطاب به مدیران بانک گفت: در حال حاضر پروژه مزد خدمت را دنبال می‌کنیم که مورد انتظار نهادهای مختلف حاکمیتی است. این موضوع مستلزم این است که تفکر و نوع نگاه خود را در حوزه مالی و حسابداری تغییر دهیم. سعی ما بر این است که پروژه مزد خدمت را از ماه آتی اجرایی کنیم. این موضوع حتی نحوه بازاریابی ما را نیز دچار تغییر می‌کند. همه باید برای تغییر آماده باشیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: استراتژی میان‌مدت بانک با بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله در سال جاری ابلاغ می‌شود. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بزرگ شده‌ و همه ما باید بزرگ بیندیشیم. اکنون دیگر نمی‌شود با روش‌های سنتی اندیشید و ارائه خدمت کرد. ناگزیریم در برخی بخش‌ها تغییر ساختار دهیم. این تغییر ساختار نیز بر اساس برنامه‌ای است که ابلاغ می‌شود.
شمسی‌نژاد با اشاره به اثربخشی آموزش، گفت: بخش آموزش بسیار جدی است و برای ما اهمیت زیادی دارد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در بعد عملیاتی بسیار خوب پیش رفته، اما لازم است از پوسته‌ای که پیش از این در چارچوب آن فعالیت می‌کرده خارج شود.
وی اظهار داشت: تغییر ساختاری که مد نظر است، لزوماً منوط به افزایش نیرو نیست. اگر نیاز به افزایش نیرو باشد چنین می‌کنیم، اما لزوماً به معنای گسترش ستاد بانک نیست. کما اینکه اگر در بخشی نیرو افزایش یابد، حتماً مسئولیت آن بخش نیز بیشتر خواهد شد.
بانک‌های دیگر از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران الگو می‌گیرند
شمسی‌نژاد با تصریح الگو شدن نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور، گفت: عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌قدری مطلوب بوده که حتی ضعیف‌ترین بانک‌ها از نظر شاخص‌های عملیاتی نیز در حال الگوبرداری از مدل عملکردی آن هستند. کپی کردن یک مدل موفق، اتفاقی عادی است. در سال جدید اداره کل بازاریابی مسئولیت دارد تا مدل‌های جدیدی ارائه کند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ضمن تأکید بر ضرورت توسعه خدمات بانک، اظهار داشت: ۵۰۰ شرکت فعال در بازار سرمایه حضور دارند، باید برای این شرکت‌ها یک برنامه فعال داشته باشیم و خدمات و محصولاتی مناسب با نیاز این شرکت‌ها ارائه کنیم.
وی افزود: باید در رابطه با سامانه‌ها از جمله سامانه طرح مهریار دغدغه داشته باشیم. همه استان‌ها در این سامانه فعال باشند و اطلاعات لازم را وارد کنند. مدیران و معاون‌های استان‌ها باید در زمینه توسعه مشتریان به‌خوبی فعال شوند.
شمسی‌نژاد تأکید کرد: در سال جدیدی اولویت ما بازاریابی است. در ۶ ماه گذشته با تلاش همه مدیران و کارکنان توفیقات خوبی در طرح مهریار به دست آمد و ۱۲۰۰ شرکت به این طرح متصل شدند. سال جاری نیز سال بلوغ طرح مهریار است.
وی گفت: نیازهای بانک به‌گونه‌ای است که باید در حوزه فناوری اطلاعات بیش از پیش فعال شویم و در زیرساخت‌های مختلف نیاز به بازبینی و بهبود داریم. هر چند کارکنان بخش فناوری اطلاعات بسیار بیش از توان خود در حال فعالیت و تلاشند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره پروژه مزد خدمت بیان کرد: اگر این پروژه اجرایی شود، باید همه مشتریان و ضامنین اعتبارسنجی شوند و لازم است برای این شرایط آماده شویم. سال جدید باید در حوزه فناوری اطلاعات و بازاریابی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشیم و عمده فعالیت‌های ما معطوف به این دو حوزه باشد.
وی در پایان گفت: مطمئنم با تلاش همه مدیران و کارکنان می‌توانیم حتی به مبالغی بیش از هدف‌هایی که تعیین شده، دست یابیم. سهم درصد بانک از نقدینگی در سال جاری باید به ۳ درصد برسد، هر چند هدف اصلی ما ۵ درصد است که حتماً قابل دستیابی است. برای رسیدن به این هدف باید کاری کنیم که شعب بانک خلوت شوند و عمده خدمات بانک از طریق سامانه‌های برخط و غیرحضوری انجام شود.