جامع خبر(جامع نیوز):رئیس و جمعی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام، با برخی مسئولان این منطقه دیدار و گفت‌گو کردند.   به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این دیدار غلامرضا حمیدی، معاون منطقه ویژه اقتصادی پیام ضمن ارائه […]

جامع خبر(جامع نیوز):رئیس و جمعی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام، با برخی مسئولان این منطقه دیدار و گفت‌گو کردند.

  به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این دیدار غلامرضا حمیدی، معاون منطقه ویژه اقتصادی پیام ضمن ارائه توضیحاتی در مورد پیشینه این منطقه در دهه ۶۰ و ۷۰، گفت که براساس مصوبه هیأت وزیران در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۶۰۰ هکتار به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در محدوده منطقه پیام در نظر گرفته شده است. از این میزان هزار هکتار منطقه فرودگاهی است و مابقی برای صنایع در نظر گرفته شده است.

او اعلام کرد که تاکنون حدود ۲۶۰ هکتار از این منطقه واگذاری شده و با ۳۰۰ شرکت نیز قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شده است. همچنین برای ۱۷۰ شرکت پروانه بهره‌برداری صادر شده که در حال کارند و باقی شرکت‌‎ها نیز مشغول ساخت و ساز هستند.

حمیدی استفاده از قوانین منطقه ویژه اقتصادی پیام را موضوع مهمی دانست و افزود: مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری توسط خودمان صادر می‌شود و از سایر مراجع استعلامی گرفته نمی‌شود. نه اینکه در این منطقه بروکراسی بی‌نقص باشد اما تا جایی که مقدور است کارها را تسریع و تسهیل می‌کنیم.

او با بیان اینکه این منطقه به دلیل فرصت زیاد سرمایه‌گذاری و همچنین نیروی کار ارزان جذابیت زیادی برای شرکت‌ها دارد و با کثرت تقاضا برای سرمایه‌گذاری مواجه هستند، این منطقه را به عنوان اولین قطب دیتاسنتر در کشور معرفی کرد و افزود: شاتل و ابرآروان دو دیتاسنتر فعال در این منطقه هستند.

حمیدی از ایجاد گمرک تخصصی و آزمایشگاه مستقر در این منطقه نیز خبر داد و گفت: اقدامات لجستیکی در این زمینه در حال انجام است. این اقدام به دلیل شکایات بخش خصوصی در حوزه واردات انجام خواهد شد.

هاب اقتصاد دیجیتال

حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم در سخنانی با ابراز امیدواری از اینکه منطقه اقتصادی ویژه پیام به عنوان هاب اقتصاد دیجیتال در کشور تبدیل شود، اقدامات تعاملی در چنین مجموعه‌ای را مهم‌ترین عامل جذب شرکت‌ها در این منطقه خواند. او گفت: استقبال از کسب‌وکارهای بخش خصوصی با رویی گشاده، همراهی و کمک به رفع مشکلات آنان با رویکردی عملی و مناسب زمینه‌ساز توسعه اقدامات تعاملی خواهد بود.

اسلامی با اشاره به آئین‌نامه ترانزیت از آمادگی نصر تهران به ویژه کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا در این زمینه خبر داد و گفت: ایجاد گمرک تخصصی در عین داشتن مزیت‌ پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارد. در گمرک تخصصی باید افراد متخصص حضور داشته باشند و نحوه تعامل آنها هم متفاوت با سایر گمرک‌ها باشد و به کاهش هزینه و زمان و خلق ارزش افزوده منجر شود.

موضوع دیگری که اسلامی به آن اشاره کرد، مسئله سرمایه‌گذاری بود. او تاکید کرد که اگر موضوع مالکیت زمین و بنا در این منطقه حل شود، افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌دانند بازگشت سرمایه آنها قطعی است و همین موضوع برای شرکت‌ها جاذبه ایجاد خواهد کرد.

در پاسخ به این گفته‌ها حمیدی توضیح داد که از سه هزار و ۶۰۰ هکتاری که به عنوان منطقه ویژه اقتصادی پیام شناخته می‌شود، هزار و ۲۹۴ هکتار در مالکیت منطقه است. او گفت: شرکت‌هایی که زمین آنها در این هزار و ۲۹۴ هکتار باشد، قابلیت واگذاری دارد. اما با محدودیت‌هایی هم مواجه هستیم و اولویت واگذاری با شرکت‌هایی است که ساختمانشان را ساخته‌اند و همچنین شرکت‌های حوزه آی‌سی‌تی.

سیدمجتبی حسین‌پور کاشانی، مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز در توضیحاتی قیمت اجاره هر متر مربع در این منطقه را ۱۶.۵ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد. یعنی اجاره هر ۱۰۰۰ متر زمین ۱۶.۵ تا ۲۵ میلیون تومان است. اجاره‌بها براساس همان سالی که زمین اجاره می‌شود تعیین می‌شود. تا سه سال این مبلغ ثابت است و از سال چهارم به بعد تا ۲۵ سال، هر سال ۱۵ درصد به آخرین رقم اجاره اضافه می‌شود.

پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه

گفتنی است در این نشست موضوعات مختلفی از جمله پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک و استفاده از ظرفیت‌های موجود دو طرف، ایجاد و تقویت فضای کار اشتراکی، تعریف کار گروهی و ایجاد تعامل بیشتر میان شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی از سوی اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح شد که این موضوع با استقبال معاون منطقه ویژه اقتصادی پیام همراه بود.

همچنین نمایندگان نصر تهران از اکبر قنبرپور، مشاور وزیر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام و همچنین معاونان ایشان دعوت کردند تا جهت ادامه و توسعه تعاملات در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران حضور یابند.

در پایان این دیدار نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از برخی شرکت‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی پیام از جمله شاتل، رهنمون فناوری اطلاعات و مادیران بازدید کردند.