رصد تردد راهها با ۲۷۷۹ ترددشمار و رصد آنلاین اضافهتناژ ناوگان باری، از مواردی بود که در گفتوگوی معاون مرکز مدیریت راهها مطرح شد. «مرکز مدیریت راهها از چند طریق امکان اطلاعرسانی وضعیت جادهها به مسافران و رانندهها را دارد»، این را معاون مرکز مدیریت راهها میگوید و میافزاید: راههای ارتباطی مردم با مرکز مدیریت راهها […]
رصد تردد راهها با ۲۷۷۹ ترددشمار و رصد آنلاین اضافهتناژ ناوگان باری، از مواردی بود که در گفتوگوی معاون مرکز مدیریت راهها مطرح شد.
«مرکز مدیریت راهها از چند طریق امکان اطلاعرسانی وضعیت جادهها به مسافران و رانندهها را دارد»، این را معاون مرکز مدیریت راهها میگوید و میافزاید: راههای ارتباطی مردم با مرکز مدیریت راهها جهت اطلاع از آخرین وضعیت جادهها، سامانه جامع ۱۴۱ به عنوان کانال ارتباطی ۲۴ ساعته مرکز مدیریت راهها با مردم و مسافران، اپلیکیشن ۱۴۱ و سایت www.141.ir است؛ در اپلیکیشن و سایت امکان مسیریابی، تعیین مدتزمان رسیدن به مقصد و فاصله طولی بین مبدأ و مقصد وجود دارد، همچنین آخرین تصاویر جاده و ترافیک مسیر، به متقاضی عرضه میشود؛ در حال حاضر ۱۰۱۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری در جادههای کشور فعال است که آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راهها را به سالن عملیات مرکز مدیریت راهها ارسال میکند و ما از این طریق، اطلاعات سفر و وضعیت جادهها را به آگاهی مردم میرسانیم، البته برنامه داریم در سال ۱۴۰۳ این سامانه به حدود ۲ هزار دستگاه افزایش یابد.
در ادامه مشروح گفتوگوی فارس با مهدی مخبر، معاون مرکز مدیریت راههای کشور را میخوانید.
جناب مخبر، مرکز مدیریت راهها با چه اهدافی راهآندازی شد و چه وظایفی دارد؟
مخبر: «اطلاعرسانی وضعیت راهها، وضعیت ترافیکی و شرایط جوی جادهها» همچنین «امکان ثبت شکایات در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی و مشکلات جادهای» دو ماموریت مهم و اصلی در حیطه فعالیتهای مرکز مدیریت راههای کشور سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است.
* کانالهای ارتباطی مرکز مدیریت راهها و مسافران برای ارائه اطلاعات جادهها
مردم از چه طریق میتوانند اطلاعات جادهها و آخرین وضعیت راهها را دریافت کنند؟
مخبر: سامانه جامع ۱۴۱ کانال ارتباطی ۲۴ ساعته مرکز مدیریت راهها با مردم و مسافران در همه ایام سال است، همچنین اپلیکیشن ۱۴۱ و سایت www.141.ir دیگر کانالهای ارتباطی ما با مردم است، در اپلیکیشن و سایت امکان مسیریابی، تعیین مدتزمان رسیدن به مقصد و فاصله طولی بین مبدأ و مقصد وجود دارد، همچنین آخرین تصاویر جاده و ترافیک مسیر، به متقاضی عرضه میشود.
در سالن عملیات مرکز مدیریت راهها، امکان نمایش تصاویر بیش از یکهزار دستگاه دوربین نظارت تصویری به صورت آنلاین در مانتیورها بهصورت زنده وجود دارد، آخرین تصاویر دوربینها جهت استفاده مسافران در سایت و اپلیکیشن ۱۴۱ را درج میکنیم، همچنین برای مسافران این امکان فراهم شده است که در طول مسیر بین مبدأ تا مقصد از موقعیت مکانی مجتمع های خدماتی-رفاهی، جایگاههای عرضه سوخت، امکانات امدادی، حد ترخص شرعی و غیره مطلع باشند؛ کانال دیگر ارتباط ما با مردم سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ است که امکان اطلاعرسانی وضعیت راهها و شرایط جوی جاده ها به مسافران را دارد.
آماری از میزان مراجعه رانندهها و مسافران به سایت و اپلیکیشن مرکز مدیریت راهها ارید؟ چقدر مخاطب دارید؟
مخبر: در ایام تعطیلات و شرایط خاص جوی مانند بارش برف و باران تعداد مراجعه به سایت به تناسب افزایش مییابد، از ابتدای امسال تا پایان دیماه، ۱٫۲ میلیارد درخواست در سامانه ۱۴۱ ثبت شده است، فقط در دی امسال ۱۰۷ میلیون درخواست از سامانه از سوی مردم صورت گرفته است .
اپلیکیشن ۱۴۱ از آن منظر که در بین کانالهای ارتباطی ما، بیشترین استقبال را از سوی مردم دارد، به طو مستمر در حال توسعه و بهروزرسانی است، از ابتدای سال تا پایان دی ۴۱۴ میلیون درخواست در اپلیکیشن ثبت شده است؛ فقط در دیماه ۳۳ میلیون درخواست ثبت شده داشتیم، طبق اطلاعاتی که داریم، ۱٫۴ میلیون نفر اپلیکیشن ۱۴۱ را روی تلفنهای همراه خود نصب کرده اند.
مسافران در هر استان اگر با شماره ۱۴۱ تماس بگیرند و خواهان دریافت اطلاعات جادهها باشند، به ستاد وصل میشوند؟
مخبر: در استانها مردم پس از تماس با شماره ۱۴۱ به مرکز مدیریت راههای همان استان متصل میشوند، ما ۳۳ اداره مدیریت راهها در کشور داریم، در استان کرمان دو مرکز (شمال و جنوب) و در سیستان و بلوچستان هم دو مرکز (زاهدان و ایرانشهر) داریم.
از ابتدای امسال ۲۱ میلیون تماس با تلفن مرکز مدیریت راهها ثبت شده است و در دی امسال ۱۳۰ هزار تماس داشتهایم، در موضوع سامانه پیامکی نیز از ابتدای سال ۷۷۹ هزار پیامک دریافت کردهایم، بطوریکه در دی امسال ۵۲ هزار پیامک ثبت شد.
سامانههای هوشمند حمل و نقل جادهای در راههای همه استانهای کشور امکانات نظارتی و اطلاعرسانی دارد، در هر ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر به صورت میانگین، یکی از تجهیزات هوشمند جادهای نصب است که اطلاعات ترافیکی و وضعیت راهها احصا میشود، اگر مردم پیش از عزیمت به سفر، این اطلاعات را کسب کنند، قطعا امکان مدیریت بار ترافیکی جادهها وجود خواهد داشت.
فرمودید اطلاعات سالن عملیات مرکز مدیریت راهها در مورد وضعیت جوی و ترافیکی را از طریق دوربینهای نصب شده در سطح جادهها اخذ میکنید؛ چه تعداد دوربین در جادهها دارید و این دوربینها چه ویژگیهایی دارد؟
مخبر: در حال حاضر یک هزار و ۱۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری در جادههای کشور فعال است که پیشبینی میشود در سال ۱۴۰۳ به حدود ۲ هزار دستگاه افزایش یابد؛ دوربینهای نظارت تصویری باید مقاومت و کیفیت بالایی داشته باشد به هر حال این دوربینها از دمای منفی ۳۰ درجه تا بیش از ۵۰ درجه در جادهها باید کارایی داشته باشد و همزمان در مناطق با شرایط بد آب و هوایی مانند گردوخاک، مه، طوفان و برف و بوران هم تصاویر زنده و شفاف ارائه کند.
برنامهای برای افزایش تعداد دوربینهای نظارت تصویری در سطح جادهها دارید؟
مخبر: نصب ۸۲۰ دستگاه دوربین تصویربرداری ثابت در جادهها در دستور کار قراردارد که دما و رطوبت را هم ثبت میکند و در تکنولوژیهای جدیدِ این دوربین، پلاک نیز ثبت میشود و میزان تردد وسایل نقلیه را هم اندازهگیری میکند، ۲۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت هم به زودی در جادههای شریانی کشور نصب خواهد شد. علاوه بر این حدود ۹۸۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری نیز در نقاط پر حادثه، گردنه های برفگیری و نقاط حساس جادهها در حال نصب و ارتقاء است.
با توجه به اینکه روزانه آمار تردد خودرو در جادهها و محورهای پرترافیک را اعلام میکنید، چه تعداد ترددشمار در جادههای شریانی کشور نصب دارید؟
مخبر: ۲ هزار و ۷۷۹ دستگاه ترددشمار به صورت لوپ القایی در جادههای شریانی کشور نصب شده است، که شامل رصد پنج نوع خودرو «سواری و وانت»، «مینیبوس و کامیونت »، «اتوبوس»، «کامیون دو محور» و «کامیون و تریلر بیش از سه محور» است؛ از ابتدای سال جاری تا پایان دی، ۶۷۳ میلیون تردد از این طریق ثبت شد، فقط در دیماه ۶۰ میلیون تردد خودرو در جادههای کشور ثبت شده است.
با توجه به اینکه شما امکان ثبت سرعت لحظهای و متوسط را در محورهای مواصلاتی از طریق دوربینهای ثبت تخلف سرعت دارید، این تخلفها از طریق چه تعداد دوربین احصا میشود و در اختیار پلیس قرار میگیرد؟
مخبر: سامانه جامع ثبت تخلفات عبور و مرور، شامل ۲ هزار و ۳۳۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت، در جادهها است، از ابتدای امسال تا پایان دی، ۲٫۵ میلیارد پلاک خوانده و تخلفات سرعت لحظهای و متوسط احصا شده است، در این راستا تخلف ۴۹ میلیون پلاک تا پایان ماه مذکور به پلیس جهت اعمال قانون و صدور قبض جریمه ارسال شده است.
یکی از مشکلات سازمان راهداری که درواقع معضلی برای جادههای کشور است، کمبود اعتبار نگهداری و بهسازی راهها است، از دلایل اصلی فرسودگی و تخریب جادهها، اضافه تناژ ناوگان سنگین و عبور و مرور خودروها است، برای مقابله با اضافه تناژ ناوگان سنگین چه فعالیتهایی انجام دادهاید؟
مخبر: بله اضافه تناژ ناوگان سنگین باری، از مشکلات ما در جادهها است که خسارت زیادی به راهها وارد میکند، خسارت اضافهتناژ به راهها به توان ۴ محاسبه میشود، در این راستا جادههای کشور را به سامانه توزین در حال حرکت مجهز کردهایم، 98 دستگاه سامانه توزین در حال حرکت (WIM) در سطح جادههای کشور داریم خصوصاً جادههایی که کامیونهای سنگین از آنجا عبور میکنند، پلاک این کامیونها از طریق دوربین ثبت و تخلفات به پاسگاه بعدی ارجاع میشود، پاسگاه مجدداً با توزین دقیقتر آن کامیون یا تریلر، در صورت داشتن اضافه بار نسبت به اعمال جریمه و خالی کردن بار اضافه و معرفی جهت دریافت خسارت ، اقدام میکند، تا پایان دی امسال، ۳۲۸ میلیون پلاک در موضوع اضافه تناژ خوانده شده است که تخلف ۵٫۴ میلیون پلاک به پلیس ارسال شده است.
همچنین از طریق همین دوربینها، ناوگان فاقد بارنامه با سامانه هوشمند رصد و تخلفات به پلیس ارسال میشود، از ابتدای سال تا اول بهمن، ۳۷۷ هزار پلاک متخلف به پلیس معرفی شده است.
تابلوهایی که در برخی جادهها نصب است و اطلاعات و یا هشدارها را به راننده اعلام میکند، از سوی مرکز مدیریت راهها نصب شده است؟
مخبر: بله، از اعتبارات مرکز مدیریت راهها، ۲۰۷ دستگاه تابلو پیام متغیر در جادههای کشور داریم که آخرین اطلاعات جادهها، ترافیک، شرایط جوی و انسداد را به اطلاع مسافران میرساند.
همه مواردی که عنوان شد کمک میکند که مردم در جادهها با ایمنی بیشتری تردد کنند و سوانح رانندگی کاهش یابد