جامع خبر:احتمال مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی سگ یا رعد و برق از مردن در اثر سانحه سقوط هواپیما بیشتر است. طبق آمار در رانندگی در مسافتی برابر با یک پرواز با هواپیمای مسافربری، ۶۵ درصد بیشتر ریسک آسیب دیدگی وجود دارد. با این حال در سفرهای هوایی ناگفته هایی وجود دارد که […]
جامع خبر:احتمال مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی سگ یا رعد و برق از مردن در اثر سانحه سقوط هواپیما بیشتر است. طبق آمار در رانندگی در مسافتی برابر با یک پرواز با هواپیمای مسافربری، ۶۵ درصد بیشتر ریسک آسیب دیدگی وجود دارد. با این حال در سفرهای هوایی ناگفته هایی وجود دارد که آگاهی از آنها سفر شما را ایمن تر می کند.
به گزارش جامع خبراز قاصدک ۲۴، اگر برای سفر، مسیر هوایی را انتخاب کرده باشید؛ بی شک راحت تر و در مدت زمان کوتاه تری به مقصدتان خواهید رسید اما نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل از پرواز از آنها مطلع باشید تا سفر دلچسب تری تجربه کنید.
هر شغلی پر از ناگفته هایی است که تنها افراد شاغل در آن حرفه از آن آگاهند. این ناگفته ها در حرفه های مرتبط با صنعت هوایی نیز به وفور یافت می شوند. مسائلی نظیر نحوه کار خدمه، جزئیات و مسائل پشت پرده یک پرواز و مسائل ایمنی آن که شاید آگاهی از آن ها بتواند سفر کاملتری را برایتان رقم بزند. در ادامه به بررسی برخی از این ناگفته ها می پردازیم.
احتمال سانحه در هواپیما
احتمال مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی سگ یا نیش زنبور یا رعد و برق از نظر آماری از مردن در اثر سانحه سقوط هواپیما بیشتر است. همچنین انستیتو تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان اعلام کرده است که رانندگی به مراتب خطرناک تر از پرواز است. طبق آمار، در رانندگی در مسافتی برابر با یک پرواز با هواپیمای مسافربری، ۶۵ درصد بیشتر ریسک آسیب دیدگی وجود دارد.
با این حال در صورت وقوع سانحه هوایی، پژوهشها نشان میدهد که ۸۰ درصد سوانح هوایی در سه دقیقه نخست پس از برخاستن هواپیما و هشت دقیقه آخر قبل از فرود رخ میدهد. طبق مطالعهای که توسط یکی از شرکتهای مشهور هواپیمایی صورت گرفته است، احتمال زنده ماندن سرنشینان نزدیک دم هواپیما در یک سانحه هوایی ۴۰ درصد بیشتر از سرنشینانی است که در ردیف های اول هواپیما هستند. مطابق با قوانین انجمن هوانوردی فدارل، همه هواپیماها باید قادر به تخلیه در عرض ۹۰ ثانیه باشند چراکه تنها یک دقیقه و نیم طول میکشد که آتش کل هواپیما را فرا بگیرد. با این حال بطور کلی اگر افراد طی ۹۰ ثانیه اول یک حادثه بتوانند خونسردی خود را حفظ کنند شانس بیشتری برای نجات یافتن دارند.
اختیارات کاپیتان پرواز
بعد از بسته شدن درهای هواپیما اختیارات کاپیتان پرواز دیگر حد و حدودی ندارد تا جایی که می تواند در بسیاری از امور دخالت و حتی برای دستگیری یک فرد اقدام کند. همچنین خلبانان در یک زمان خاص فقط اجازه پرواز با یک هواپیمای خاص را دارند و برای گرفتن مجوز پرواز با یک هواپیمای دیگر آنها باید یک دوره آموزشی ۸ تا ۱۲ ماهه سپری کنند.
دوام ماسک های اکسیژن
هنگام بروز تغییرات ناگهانی در فشار کابین، استفاده از ماسک های اکسیژن موجود در هواپیما توصیه می شود که تنها ۱۵ دقیقه دوام دارند. این زمان معمولا برای اینکه خلبان، هواپیما را تا ارتفاع مناسبی برای تنفس طبیعی برساند کافی است پس نگران نباشید.
تمایز در غذای خلبان ها
با اینکه تمایز در غذای خلبان ها جزو قوانین تدوین شده صنایع هوایی نیست، بسیاری از ایرلاین ها غذای متفاوتی به هریک از خلبان های پرواز می دهند تا در صورت بروز مسمومیت غذایی، خلبان دیگر کنترل پرواز را به دست گیرد. همچنین خلبان ها اجازه ندارند غذای خود را با هم تقسیم کنند.
هوای درون کابین
هوایی که در داخل کابین حین پرواز تنفس میشود در واقع هوای فشرده شده موتور هواپیماست. از ۱۰۰ درصد حجم کلی هوای موتور هواپیما، چیزی در حدود ۲۵ الی ۵۰ درصد از عرشه خارج شده و باقی آن جهت تنفس مسافران به داخل کابین هدایت می شود. تنفس این هوا مشکل ساز نیست زیرا که توسط کمپرسورهای موتور تولید شده است نه اگزوز آن، پس جای نگرانی نیست.
بالش و پتوهایی که در اختیار شما قرار میگیرد تا به حال شسته نشدهاند!
بسیاری از پتوها و بالشهایی که در اختیار مسافران قرار میگیرد مدت های زیادی است که شسته نشدهاند و در پروازهای متعدد مورداستفاده قرار میگیرد. تنها در پروازهای فرست کلاس پتوها و ملحفهها یک بار در روز شسته میشود. یکی دیگر از آلوده ترین محیط ها که در دسترس مسافرین قرار دارد، سینی تاشوی رو به روی آنهاست که نظافت و ضد عفونی کردن آنها نیز در بازه های زمانی بسیار طولانی انجام میشود.
قفل سرویس بهداشتی هواپیما را میتوان از بیرون بازکرد
قفل سرویس بهداشتی هواپیما را میتوان از بیرون نیز بازکرد. به منظور باز کردن درب سرویس بهداشتی توسط خدمه در شرایط اضطراری معمولاً یک سیستم قفل مخفی در پشت نشان عبارت سیگار نکشید بر روی درب قرار دارد. کافی است تا علامت را کنار زده تا بتوانید قفل درب را بازکنید.
ممنوعیت استفاده از تلفن همراه حین پرواز
جالب است بدانید در حالی که بسیاری از ما تصور می کنیم، ممنوعیت استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی نظیر رایانه، آی پاد و … جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در سیستم ها و تجهیزات پرواز است، اما حقیقت چیز دیگری است. احتمال ایجاد اختلال در تجهیزات کابین خلبان با اینکه وجود دارد اما تقریبا نزدیک به صفر است؛ علت اصلی این قوانین، جلوگیری از پرتاب با سرعت بالای این اشیا و ایجاد ضربات احتمالی هنگام تغییرات ناگهانی ارتفاع است که ممکن است حتی منجر به مرگ مسافری شود.
گرچه موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از ناگفته های مسافرت های هوایی است، اما آگاهی از آنها در همین حد نیز برای اشخاصی که اقدام به تهیه بلیط هواپیما و از مسیرهای هوایی برای سفر استفاده می کنند، خالی از لطف نیست.