جامع خبر(جامع نیوز):توجه ویژه دولت به ورزش‌های پارالمپیکی و اصلاح بسیاری از مصوبه‌های پیشین در این بخش، مدالآوران پارالمپیکی را نسبت به آینده امیدوار کرده است. بیست و هفتم شهریورماه سال ۱۴۰۰ مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی به دیدار رهبر انقلاب رفتند دیداری که در آن معظم‌له بیاناتی ایراد کردند که به نقشه راه ورزش ایران […]

جامع خبر(جامع نیوز):توجه ویژه دولت به ورزش‌های پارالمپیکی و اصلاح بسیاری از مصوبه‌های پیشین در این بخش، مدالآوران پارالمپیکی را نسبت به آینده امیدوار کرده است.

بیست و هفتم شهریورماه سال ۱۴۰۰ مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی به دیدار رهبر انقلاب رفتند دیداری که در آن معظم‌له بیاناتی ایراد کردند که به نقشه راه ورزش ایران در دولت سیزدهم تبدیل شد. نقشه‌راهی که از همان روز نخست در دستور کار قرار گرفت و مسوولان وزارت ورزش در راستای تکلیف خود به پیشبرد آن کمک کردند. یکی از مهمترین راهبردهای رهبر انقلاب در آن دیدار تاکید بر عدالت ورزشی بود. عدالتی که برخی از مدال‌آوران پارالمپیکی از آن گلایه داشتند و این گلایه را در محضر رهبری بیان کردند.

با گذشت حدود یکسال از بیانات رهبری و تکلیف به ارتقا عدالت ورزشی، اکنون لازم است نگاهی کامل به اقدامات دولت در این زمینه داشته باشیم اقداماتی که می‌تواند یکی از مهمترین مباحث فصل نخست کتاب خدمات دولت سیزدهم باشد زیرا این مولفه در گذشته آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت و حتی تصمیمات مسوولان برای ورزش پارالمپیکی بر مبنای خط کشی‌هایی بود که با واکنش‌های مختلف قهرمانان هرماه شد.

طبق مصوبه پیشین استخدام مدال‌آوران، یکی از فرزندان دارندگان مدال طلای پارالمپیک در آینده استخدام خواهد شد و این مصوبه، پاداش قهرمانی در بزرگترین تورنمنت جهانی را به چند دهه بعد حواله داد. اقدامی که نه تنها مورد استقبال کارشناسان ورزشی قرار نگرفت بلکه به دستمایه طنز در بین ورزشکاران پارالمپیکی نیز تبدیل شد زیرا بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان پارالمپیکی ایران خود شرایط سختی در بعد کاری و اقتصادی داشتند و اجرای مصوبه در آینده نمی‌توانست برطرف کننده مشکلات ورزشکاران پارالمپیکی باشد.

حواله دادن استخدام دارندگان مدال طلای پارالمپیک به چند دهه بعد در حالی است که نفرات اول تا سوم رشته‌های المپیکی ضمن معافیت از خدمت سربازی و تخفیف‌های آموزشی با ارائه مدرک قهرمانی در کمترین زمان استخدام خواهند شد و این به یکی از جلوه‌های نابرابری ورزشی تبدیل شده بود. نابرابری که موجب شد تا هاشمیه متقیان نماینده پارالمپیکی‌ها در محضر رهبری به ان اشاره کند. اشاره‌ای که با توصیه رهبری به وزیر ورزش و جوانان همراه شد و دولت سیزدهم در راستای ارتقا عدالت ورزشی این مصوبه را اصلاح کرد.

اصلاحاتی که مورد استقبال ورزشکاران و رییس کمیته ملی پارالمپیک قرار گرفت. محمود خسروی‌وفا در گفت وگو با خبرنگار ارینا با اشاره به اقدام انقلابی دولت سیزدهم گفت: توصیه مقام معظم رهبری بر عدالت ورزش و تاکید دولت سیزدهم بر رفع این مشکل، موجب شده تا ورزشکاران نسبت به آینده کاری خود امیدوار باشند.

تزریق امید به ورزشکاران و مدال‌آوران رشته های پارالمپیکی تنها در حد شعار یا دستورالعمل نبود بلکه به گواه دارنده مدال طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بعد از سال‌ها از شعار به حالت عمل درآمد. هاشمیه متقیان که در توکیو موفق به کسب مدال طلای رشته پارادوومیدانی شده بود در این زمینه به خبرنگار… گفت: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی ریاست محترم جمهور و مجموعه دولت سیزدهم با اصلاح مصوبه استخدام قهرمانان پارالمپیکی نه تنها گام مهمی در زمینه تحقق عدالت ورزشی برداشتند بلکه به صورت مستقیم با مدال‌آوران نیز دیدار داشتند و این نشان از اهمیت ورزش برای آیت‌الله رییسی دارد.

پرداخت پاداش مدال‌آوران پارالمپیکی توسط رییس جچمهوری در کمترین زمان یکی از از مولفه‌های عدالت ورزشی بود که از سوی رییس فدراسیون جانبازان و معلولین مورد تمجید قرار گرفت.

سیدمحمدشروین اسبقیان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در صد روز نخست کار خود گفت: در حوزه ورزش پارالمپیکی اقدامات بسیار مهمی انجام شد که مهمترین آن پرداخت پاداش مدال‌آوران در کمترین زمان و دستور برای اصلاح لایحه استخدام قهرمانان ملی ما بود. این اقدامات کارهای بسیار ارزشمندی است که در دولتِ پیگیر انجام شد و این خود موجب انگیزه برای ورزشکاران در تورنمنت‌های آینده می‌شود.

اقدامات وزارت ورزش و جوانان در راستای ارتقا عدالت ورزشی در بخش قهرمانان پارالمپیکی تنها یکی از چشم‌اندازهای این وزارت خانه بود زیرا عدالت در دولت سیزدهم به عنوان شعار انتخاب نشده بلکه یک گفتمان به شمار خواهد رفت. گفتمانی که اکنون نمودهایی از آن در بخش ورزشی در جریان است و بخش‌های دیگر نیز از آن بی‌بهره نماندند. گفتمانی که بنیامین شکوهی‌فر از آن به عنوان ابزاری برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات یباد می‌کند.

معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان در گفت وگویی با اشاره به تلاش وزارتخانه برای ترویج عدالت محوری گفت: نگاه و اولویت دولت سیزدهم در تمامی حوزه‌ها از جمله ورزش را عدالت‌محوری است. مدیران باید برای تحقق این مهم جهادی و انقلابی کار کرده تا نیازهای مردم در بخش های مختلف رفع شود.