کارگاه «مکانیزمهای ارزشآفرینی و تأثیر سبک مادری بر مدیریت فرایندها در شرکتهای مادر» همسو با استقرار نظام مدیریت فرایندهای کسبوکار ستاد شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس برگزار شد. به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، این کارگاه بهعنوان نخستین نشست هماندیشی واحدهای ستاد با شرکتهای تابعه باهدف همتراز کردن الگوی ذهنی مدیران مرتبط با […]
کارگاه «مکانیزمهای ارزشآفرینی و تأثیر سبک مادری بر مدیریت فرایندها در شرکتهای مادر» همسو با استقرار نظام مدیریت فرایندهای کسبوکار ستاد شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، این کارگاه بهعنوان نخستین نشست هماندیشی واحدهای ستاد با شرکتهای تابعه باهدف همتراز کردن الگوی ذهنی مدیران مرتبط با این موضوع در سطح گروه و تمرکز بر محورهای آشنایی با اصول و مبانی نظری شرکتهای مادر، مروری بر رویکردهای ایفای نقش مادری در شرکتهای مادر، مروری بر رویکردهای ارزشآفرینی در شرکتهای مادر، برگزاری کارگاههای تخصصی مرتبط، بررسی فرصتهای ایفای نقش مادری و بررسی مکانیزمهای ارزشآفرینی گروه در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.
نمایندگان همه واحدهای ستادی و شرکتهای تابعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس در این کارگاه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، فرشاد اسفندیاری، مدیر ساختار و توسعهسازمانی و پژمان رشیدپور، رئیس ارزیابی عملکرد و توسعهسازمانی گروه صنایع پتروشیمی خلیجفارس ضمن خوشامدگویی و تبیین اهداف نشست، بر لزوم تعریف فرایندهای هلدینگ مبتنی بر مفاهیم استراتژیهای سرپرستی و سبکهای مادری، بهمنظور ارزشآفرینی حداکثری تأکید کردند.
افزون بر این، پیش از برگزاری کارگاههای هماندیشی، مروری بر مفاهیم نظری شرکتهای مادر از سوی میر سعید قاضی، مشاور معماری پروژه فرایند و نیما زاهدی، عضو ملی کمیته جایزه تعالی پیرامون موضوع نشست (همافزایی و ارزشآفرینی توسط شرکتهای مادر) ارائه شد.
نیما زاهدی در این کارگاه با بیان اینکه در دنیای مدیریت به دلیل رقابتی و جهانیشدن و همچنین افزایش عدم قطعیتها، تصدی دولتها کمتر شده و توجه به شرکتهایی با کسبوکارهای مختلف افزایشیافته است، بیان کرد: استارتآپها نیز در ایران به سمت رویکرد هلدینگها در حرکت هستند، اما پرسش اینجاست که هلدینگها هماکنون باید چگونه منابع خود را به چند کسبوکار اختصاص دهند، چگونه با آنها در ارتباط باشند و سبک مدیریتشان به چه نحوی باشد تا منجر به ارزشافزایی شود.
وی با معرفی رویکردهای مختلف مدیریتی و نگاه آنها به کسبوکار، با تأکید بر توجه به روشهایی که منجر به ارزشافزایی و همچنین جلوگیری از نابودی ارزش میشوند، گفت: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم به یک الگو کسبوکار مبتنی بر ارزشافزوده بالا با نگاه به تجربیات جهانی دست یابیم.
در ادامه این نشست، میر سعید قاضی، مشاور پروژه معماری کسبوکار نیز در ارائه خود با عنوان «تأثیر سبک مادری و مکانیزمهای ارزشآفرینی بر مدیریت فرایندها در شرکتهای مادر» اظهار داشت: استقرار سیستم مدیریت فرایندها در شرکتهای مادر یا هلدینگها با استقرار سیستم فرایند در یک شرکت متفاوت است. ازاینرو ما به دنبال این هستیم که با استقرار چنین سیستمی باهدف اثربخشی در سیستم شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ خلیجفارس در نهایت به ارزشآفرینی سهامداران برسیم.
وی با اشاره به برگزاری چهارروزه این دوره که شامل مروری بر شرکتهای مادر و مفاهیم مرتبط با آن، مدیریت فرایندهای سازمانی، الگوسازی فرایندهای سازمانی و BPMN2 است، افزود: هدف ما از برگزاری چنین دورهای این است که بتوانیم با کمک هم به طراحی الگوی مطلوبی برای فعالیت و اجرای پروژهها در هلدینگ خلیجفارس بپردازیم و شاید این الگو نیز به الگویی برای سایر هلدینگها تبدیل شود.
مشاور پروژه معماری کسبوکار در تعریف هلدینگها و انواع آنها با بیان اینکه شرکتهای هلدینگی یا سرمایهگذار هستند و یا مدیریتی تصریح کرد: هر کسبوکار چندمنظورهای هلدینگ نیست. شخصیت حقوقی مستقل کسبوکارها، نفوذ متقابل ملاحظه در شرکتهای تابعه و مدیریت و تعیین جهت و بسترسازی و ایجاد هماهنگی میان شرکتهای زیرمجموعه از جمله نکات حائز اهمیت در هلدینگها به شمار میآیند.
میرسعید قاضی ادامه داد: سازماندهی شرکتهای هلدینگی از سوی ستاد مرکزی (مادر) به صورت نفوذ قابل ملاحظه و یا کنترل خواهد بود.
وی تأکید کرد: در سازماندهی شرکتهای هلدینگ باید به راهبرد بنگاه مادر، مدیریت فرایندها، ارزشآفرینی ستاد، سبک ایفای نقش شرکت مادر و حاکمیت توجه شود.
براساس برنامهریزیهای انجام شده مقرر شده است که پروژه «طراحی فرآیندهای هلدینگ خلیجفارس» با مشارکت اعضای کارگاه در سه نشست دیگر پیگیری شود.