به گزارش جامع نیوز حمید بورد در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به افتتاح دو پروژه مهرماندگار در مناطق نفت‌خیز جنوب در هفته آینده، گفت: یکی از این پروژه‌ها مربوط به ایجاد تاسیسات فرآورشی ناشی از احداث سد گتوند در منطقه لالی است که برای آن ۴۵ میلیارد […]

به گزارش جامع نیوز حمید بورد در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به افتتاح دو پروژه مهرماندگار در مناطق نفت‌خیز جنوب در هفته آینده، گفت: یکی از این پروژه‌ها مربوط به ایجاد تاسیسات فرآورشی ناشی از احداث سد گتوند در منطقه لالی است که برای آن ۴۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی دیگر پروژه در آستانه بهره‌برداری این شرکت را ساخت بزرگراه ٢۵ کیلومتری امیدیه- ماهشهر دانست و یادآور شد: این پروژه که با اعتبار ٣٠۴ میلیارد ریال ساخته شده از جمله پروژه‌های مصوب سفرهای استانی است.

بورد با بیان این که در مناطق نفت‌خیز جنوب ١٢ پروژه مهر ماندگار تعریف شده بود، تصریح کرد: از این تعداد پروژه ٨ مورد به بهره‌برداری رسمی رسیده است.

به گفته او با بهره‌برداری از دو پروژه یاد شده در هفته آینده تنها دو پروژه‌ از مجموعه طرح های مهرماندگار این شرکت باقی می‌ماند که یکی از آن‌ها تزریق گاز نرگسی و دیگری چند راهه گناوه است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره روند پیشرفت پروژه تزریق گاز نرگسی گفت: روند ساخت این پروژه با پیشرفت مطلوبی در حال پیگیری است و انتظار می‌رود با تزریق روزانه ١۵ میلیون فوت‌مکعب گاز در میدان نرگسی حدود ١٢٠ میلیون بشکه به ظرفیت تولید مخزن افزوده شود.

وی از دیگر مزایای تزریق گاز به میدان نرگسی را افزایش عمر مخزن آن دانست و افزود: افزایش تولید از این میدان به میزان ٣ تا ۴ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

بورد همچنین به ساخت و راه‌اندازی ۵ کارخانه نمک‌زدایی در مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و گفت: این کارخانه‌ها که با پیشرفت‌های مختلف در نوبت بهره‌برداری قرار دارند مجموعا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ظرفیت نمک‌زدایی این منطقه را ارتقا می‌دهند.

وی تاکید کرد: حجم پروژه‌های سرمایه‌ای این شرکت سالانه نزدیک به ٣ تا ۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: برای سال‌جاری بسته‌های سرمایه‌گذاری ۶ پروژه سرمایه‌ای در حوزه کارخانه‌های نمک‌زدایی، طرح‌های NGL، تلمبه‌خانه‌ها و نیروگاه‌های تولید برق آماده ارایه به علاقه‌مندان در این حوزه است.

تولید ٣ میلیون بشکه نفت در سال گذشته

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب میزان تولید نفت این شرکت در سال گذشته را ٣ میلیون بشکه اعلام کرد و گفت: میزان تحقق برنامه تولید نفت این شرکت در سال ٩١ بیش از ١٠٠ درصد بوده است.

بورد میزان تحقق برنامه تولید گاز این را نیز ١١۴ درصد برنامه تعیین شده عنوان کرد و افزود: یکی از فعالیت‌های شاخص مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ٩١ افزایش یک درصدی ضریب برداشت از مخازن بوده است.

به گفته او در حال حاضر معدل ضریب برداشت از میادین نفتی این شرکت بین ٢٨ تا ٣٠ درصد است.

اختصاص ١٢٠ میلیارد تومان اعتبار به ساخت داخل تجهیزات

بورد توجه و حمایت ویژه از سازندگان داخلی برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را یکی از سیاست‌های بازر این شرکت دانست و تاکید کرد: هم‌اکنون برای حمایت از این بخش نزدیک به ١٢٠ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد است.

وی با بیا این که تاکنون با حمایت این شرکت ١٣ هزار قطعه در کشور ساخته شده است، گفت: ساخت ٨ هزار قطعه دیگر نیز در دست انجام است.
بورد از برنامه مناطق نفت‌خیز جنوب برای بومی‌سازی سه تجهیز مهم و پرمصرف صنعت نفت خبر داد و تصریح کرد: این سه تجهیز شامل پمپ‌های فرآیندی، کمپرسورها و توربین‌ها می‌شود که از پیچیده‌ترین قطعات مورد نیاز صنعت نفت هستند.