جامع نیوز:معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رشد ۱۴۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی را طی ۵ سال (۲۰۰۱۲-۲۰۰۷)داشته است، گفت: ایران یکی از ۶ کشور جهان است که طی ۴ سال گذشته رشد مستمر در افزایش میزان ورودی سرمایه خارجی را تجربه کرده است . به گزارش جامع نیوز، […]

جامع نیوز:معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رشد ۱۴۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی را طی ۵ سال (۲۰۰۱۲-۲۰۰۷)داشته است، گفت: ایران یکی از ۶ کشور جهان است که طی ۴ سال گذشته رشد مستمر در افزایش میزان ورودی سرمایه خارجی را تجربه کرده است .

به گزارش جامع نیوز، بهروز علیشیری در مراسم اعلام و انتشار رسمی گزارش جهانی سرمایه گذاری سال ۲۰۱۲ کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (UNCTAD) افزود: با وجود شرایط ویژه حاکم بر روابط اقتصادی و بین المللی کشور، ایران با ورود سرمایه گذاری خارجی به میزان ۴ میلیارد و۸۷۰ میلیون دلار توانست رشد ۱۴۲ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی را نسبت به سال پایه ۲۰۰۷ محقق کند .وی افزود: این درحالی است که هیچ کدام از کشورهای خاورمیانه دارای نرخ رشد مثبت مستمر نبوده و بعضی با نوسان شدید و گاهی منفی در جذب سرمایه گذاری خارجی مواجه بودند .
به گفته وی رشد ورود سرمایه گذاری به ایران در شرایطی محقق شده که در سال گذشته میلادی اغلب کشورهای جهان به دلیل ضعف در ساختارهای مالی ، رشد ضعیف سرمایه گذاری خارجی در کشورهای توسعه یافته و اثر مخرب بی ثباتی سیاستهای کلی بر اعتماد‌ سرمایه‌گذاران، با روند کاهشی در میزان جذب سرمایه گذاریهای خارجی روبرو بودند.
حجم جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال ۲۰۱۲ معادل ۱.۳۵ تریلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۸ درصد کاهش یافته است .
وی افزود: براین اساس کشورهای توسعه یافته رشد منفی ۳۲درصد، کشورهای در حال توسعه منفی ۴ درصد و کشورهای در حال گذار منفی ۹ درصد را در میزان جذب سرمایه گذاری های خارجی تجربه نمودند و منطقه جنوب آسیا که ایران در تقسیم بندی آنکتاد در آن قرار دارد نیز رشد منفی ۲۴ درصد را شاهد بود و منطقه غرب آسیا منفی ۴ درصد، آسیای میانه منفی ۶ درصد و شرق آسیا نیز منفی ۸ درصد را تجربه کردند .علیشیری تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته ۵۶۱ میلیارد دلار ،در حال توسعه ۷۰۳ میلیارد دلار ، در حال گذار ۸۷ میلیارد دلار، سرمایه خارجی جذب کردند .
وی افزود : در مناطق مختلف قاره آسیا نیز جنوب آسیا ۳۳ میلیارد دلار ،غرب آسیا ۴۷ میلیارد دلار و آسیای میانه ۸۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌اند ،همچنین برای اولین بار سهم کشورهای در حال توسعه از جریان سرمایه گذاری خارجی جهانی از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفت.

* تاکید آنکتاد در گزارش سال۲۰۱۳ بر زنجیره‌های ارزش جهانی
علیشیری در ادامه با اشاره به تاکید گزارش آنکتاد بر زنجیره‌های ارزش جهانی افزود: زنجیره های ارزش جهانی مجموعه‌ای ازعملیاتی است که به صورت سلسله واردر مسیر ساخت و تولید محصول نهایی انجام می پذیرد. این فرآیند به خلق ارزش منجر شده و در هر حلقه ارزش به محصول نهایی افزوده می‌گردد. این فرآیندها شامل فعالیت هایی نظیر طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع محصول نهایی است که ممکن است شامل زنجیره‌های پی درپی یا شبکه‌های پیچیده درکشورهای گوناگون باشند.

* رشد ۱۷ درصدی سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با سال گذشته
علیشیری ضمن اعلام کسب جایگاه چهارم ایران در منطقه خاورمیانه از نظر حجم سرمایه گذاری خارجی ورودی و ارتقای دوپله ای رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه نسبت به سال ۲۰۰۷، دستیابی به نرخ رشد ۱۷ درصدی را از این جهت مهم دانست که غالب کشورهای منطقه و برخی همسایگان ایران رشد منفی را نسبت به سال قبل تجربه کردند.
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران درباره حجم سرمایه گذاری های خارجی جذب شده در بخش های مختلف اقتصادی کشور اظهار داشت: بخش معدن شامل نفت، گاز و صنایع معدنی با جذب ۳.۵ میلیارد دلار و اختصاص ۷۶.۴۶ درصد از کل حجم سرمایه های خارجی جذب شده در جایگاه نخست قرار گرفته و حوزه های خدمات و صنعت به ترتیب رتبه های دوم و سوم را از کل حجم سرمایه های جذب شده در اختیار دارند.علیشیری همچنین درباره سرمایه خارجی جذب شده در استان های مختلف با بیان این که بر اساس طبقه بندی با احتساب نفت وگاز و بدون احتساب نفت وگاز، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استانها متفاوت است،گفت: با سرمایه گذاری های خارجی انجام شده درحوزه نفت وگازکشور استان های نفت خیز مانند بوشهر و خوزستان به ترتیب با جذب یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار و یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار در رتبه های اول و دوم قرارگرفته اند و درطبقه بندی بدون نفت و گاز استان های کرمان ،فارس و تهران در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

* اشتغالزایی ۱۶ هزار نفری سرمایه گذاران خارجی در کشور
علیشیری در ادامه با اشاره به نقش مثبت سرمایه گذاری خارجی در اشتغالزایی ۱۶ هزار نفری جوانان کشورمان تاکید کرد: نتایج حاصل از بررسی تحلیلی پرسشنامه های تکمیل شده توسط ۸۵ شرکت از مجموع حدود ۸۰۰ شرکت سرمایه پذیر نشان می دهد که در این نمونه آماری ۹۸درصد اشتغال ایجاد شده در اختیار ایرانیان است و ۵۸ درصد از کارکنان واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها نیز متخصصین ایرانی هستند، همچنین ۱۰ درصد شرکت های سرمایه پذیر کشور بیش از ۵/۳ درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: از کل ۸۵ شرکت مورد بررسی، در۶۱ شرکت (حدود ۷۱درصد کل جامعه آماری) انتقال تکنولوژی در انواع مختلف آن شامل تکنولوژی فرآیند ، محصول و سازمانی صورت پذیرفته است و ۶۰درصد از کل دارایی های این شرکتها از محل سرمایه با منشاء خارجی تأمین شده است.