جامع نیوز:رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت پایه گذاری اقتصاد عادلانه در کشور تصریح کرد: کلمه عدالت، موجب برقراری عدالت نمی شود بلکه باید ساز و کار مناسب برای اجرای آن در کشور ایجاد شود تا به واسطه آن دولت بر بازار نظارت کرده و از ساز وکار رقابتی بازار حمایت و پاسداری کند […]

جامع نیوز:رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت پایه گذاری اقتصاد عادلانه در کشور تصریح کرد: کلمه عدالت، موجب برقراری عدالت نمی شود بلکه باید ساز و کار مناسب برای اجرای آن در کشور ایجاد شود تا به واسطه آن دولت بر بازار نظارت کرده و از ساز وکار رقابتی بازار حمایت و پاسداری کند

دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره فن آوری نانو با تقدیر از تلاش همه فعالان و تلاش گران که با پشتکار و خستگی ناپذیری در این عرصه فعالیت می کنند، گفت: امروز یکی از افتخارات ملی ما جایگاهی است که در حوزه فناوری های نانو به آن دست یافته ایم و باید این مسیر ادامه پیدا کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید با نگاهی به گذشته و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن ، اهداف آینده را برای خود ترسیم کنیم، اظهار داشت: شاید شرایط امروز اقتصاد کشور انگیزه ما را برای انجام این کار قوی تر کند.

وی اقتصاد حال حاضرکشور را رکود و تورمی ارزیابی کرد و با طرح این سوال که چگونه می شود ایران با توجه به همه امکاناتی که در اختیار دارد دو سال پیاپی به جای رشد ،‌افول داشته و در حدود ۵ درصد در تولید ملی کاهش رشد داشته باشد ، گفت: مشخص است اقتصاد ما مقاوم سازی نشده و حسن مدیریت و تدبیر ساختاری برای مقابله با آفت های اقتصادی نداشته ایم.

نهاوندیان با بیان اینکه اگر بخواهیم با نگاهی رو به جلو در همین شرایط دشوار و پرچالش راه آینده را درست تشخیص داده و بهترین بهره را از آن ببریم، خاطر نشان کرد: اگر کلان یک اقتصاد بخواهد رشد کند باید توان تولید ارزش افزوده آن افزایش یابد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: فن آوری های نوین و نانو در پیش برنده ترین شکل خود می تواند موجب ایجاد رشد در اقتصاد شود.

وی با بیان این مطلب که هنوز تا مرحله ای که رشد اقتصاد کشور، مبتنی بر بهره وری و نوآوری در فن آوری باشد، فاصله زیادی داریم ، اظهار داشت: تشویق و حمایت از فن آوری های نوین امری لازم بوده اما کفایت نمی کند و ما اگر می خواهیم در کلیّت اقتصاد رشد داشته باشیم، باید به گونه ای رفتار کنیم که مجموعه بنگاه های ما سود‌آور باشد.

نهاوندیان اظهار داشت: تا زمانی که بازار ، اقتصاد و صنعت ما علامت هایی را می دهند که معنای آن این است که با دسترسی به رانت و امتیاز خاص عمده ترین درآمدها کسب می شود در این اتفاق فناوری های نوین رشد نخواهد کرد.

وی رانت و رانت خواری را آفت عمده اقتصاد دانست و گفت: ما نمی توانیم جز با سالم سازی اقتصاد، حرکت های پیش رو را مورد حمایت قرار دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: همه باید عزم خود را جزم کرده و به سمت بازار شفاف و رقابتی برویم و اساس اقتصاد را برپایه آن بنا بگذاریم.

وی با تاکید بر ضرورت پایه گذاری اقتصاد عادلانه در کشور تصریح کرد: کلمه عدالت، موجب برقراری عدالت نمی شود بلکه باید ساز و کار مناسب برای اجرای آن در کشور ایجاد شود تا به واسطه آن دولت بر بازار نظارت کرده و از ساز وکار رقابتی بازار حمایت و پاسداری کند.

نهاوندیان با بیان اینکه فن آوری جز با رشد علم، توسعه نخواهد یافت ، اظهار داشت: نباید در شاخص ها بزرگ نمایی یا کوچک نمایی کنیم؛ اگر وضع دانشگاه ها در کشور خوب است ،تجلی آن باید در اقتصاد کشور نمایان شود چرا که دانشگاه محلی برای تولید مدرک نبوده بلکه برای پرورش انسان هایی است که برای کشور سودمند باشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: تولید مقالات گوناگون در ارزیابی های داخلی خوب است ، اما این مقالات باید بتواند به اقتصاد کشور توان تولیدی بدهد و تجربه ثابت کرده که این توان در کشور وجود دارد.

نهاوندیان با بیان اینکه باید ساختار ، سیاست ها و رفتارها در کنار هم اصلاح شود، خاطر نشان کرد: باید ساختار و سیاست گذاری اقتصادی و علمی و رفتار ما ، رفتاری رقابتی باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت ، ایجاد، حمایت و حراست از فضای رقابتی در اقتصاد است ، گفت: باید سیاست های کار ، ابتکار و توانمند سازی در کشور جای سیاست های توزیع صدقه برا بگیرد و در این راستا رقابت باید ، رقابت در عرصه تولید و درآمد حاصل از آن باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: اینکه بخواهیم همه ملت ایران را نیازمند به کمک بدانیم توهینی به این ملت بزرگ است ، البته باید به ناتوانان رسیدگی کرد.

نهاوندیان با بیان اینکه بازاریابی بین المللی و نفوذ به بازارهای جهانی از دیگر وظایف دولت در راستای توسعه فن آوری و اقتصاد است ، اظهار داشت: متصل کردن توان عظیم اختراع و ابتکار به فرصت های موجود در بازارهای جهانی برای عرضه آنها از وظایف دولت است و این حق مسلم محققان و مبتکران ایرانی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحریم های ظالمانه و غیرمنطقی علیه ایران باید شکسته شود ، تصریح کرد: هوشمندی و ایجاد موقعیت ، زمانی شکل می گیرد که ما بتوانیم کسانی را که می خواهند ما را منزوی کنند در جهان دچار انزوا کنیم و امروز می بینیم با دیپلماسی جمهوری اسلامی نحوه سخن گفتن صهیونیسم جهانی تفاوت کرده است.

نهاوندیان ادامه داد: جامعه علمی ما باید در این راستا کمک کرده و همه دانشگاه ها و نهادهای مدنی باید در دنیا ظالمانه بودن تحریم ها را با منطق بیان کنند.

وی با بیان اینکه باید صنایع سنتی و نانو را به یکدیگر نزدیک کنیم و این باید از سوی تشکل ها و اتاق های بازرگانی صورت گیرد ، گفت: گام های خوبی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برداشته شده حتما باید تقویت کرد تا به افق های بالاتر برسد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری خود نباید وارد میدان تصدی و اجرای پروژه ها شود ، گفت: وظیفه این معاونت، اجرای سیاست ها، نهادینه سازی و رصد کردن چگونگی انجام امور است و ان شاءالله این حرکت های شایسته با قوت بیشتری در دولت تدبیر و امید ادامه خواهد یافت.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه حوزه فن آوری های نو نیاز به روحیه و افتخارات جدید دارد، تصریح کرد: پیشاهنگان این مسیر، محققان جوان و فرهیختگان نوآور به عنوان سرمایه های اصلی جامعه ما هستند؛ هیچ کاری جز با روحیه های انگیزاننده و ابتکارهای نوآورانه محقق نخواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مطمئناً دولت تدبیر و امید هم باید فضایی را ایجاد کند که همه جوانان صاحب اندیشه کشور، احساس کنند که در این تدبیر جایگاه دارند.

پیش از سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور، سلطانخواه، معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور گزارشی از پیشرفت ها و دستاوردهای کشور در عرصه فن آوری های نانو ارائه کرد.