جامع نیوز: با حضور مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس مجمع، دکتر نوروز زاده رئیس هیات عامل سازمان و سایر اعضای مجمع و هیات عامل ایدرو برگزار شد. به گزارش جامع نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجمع ایدرو ضمن تقدیر از عملکرد رئیس و اعضای هیات عامل و مدیران این […]

جامع نیوز: با حضور مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس مجمع، دکتر نوروز زاده رئیس هیات عامل سازمان و سایر اعضای مجمع و هیات عامل ایدرو برگزار شد.
به گزارش جامع نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجمع ایدرو ضمن تقدیر از عملکرد رئیس و اعضای هیات عامل و مدیران این سازمان اظهار داشت: سازمان گسترش یک سازمان باسابقه است و عملکردهای بسیار مثبتی در سالهای قبل و بعد از انقلاب داشته است ولیکن انتظارات بیش از اینهاست.
مهندس نعمت زاده افزود: اگرچه قوانین جاری کشور محدودیت‌هایی برای سازمان‌های توسعه ای ایجاد کرده لیکن نیت این بوده که فعالیت ها به سمت بخش غیردولتی برود و امیدوارم هیات عامل و مدیران ایدرو علیرغم محدودیت های داخلی و خارجی راه هایی را برای انجام کار پیدا کنند.
وی ادامه داد: اختیارات اساسنامه ای سازمان های توسعه ای در قالب قوانین و برنامه های متعددی محدود شده و این سازمانها را از توانمندی لازم دور کرده ولی خوشبختانه در لایحه ۳۰ ماده ای اخیر که در هیات دولت تصویب شده و به مجلس ارائه شده، مقرر است سازمان های توسعه ای به اساسنامه خود بازگردند و برابر آن عمل کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که بجای کارهای کوچک باید به کارهای بزرگ پرداخت، تصریح کرد: اگرچه ایدرو باید در زمینه تحقیق و توسعه و نوآوری از بخش های مختلف صنعت حمایت مالی و فنی نماید اما باید به کارهای توسعه ای مهم نیز بپردازد که بخش خصوصی در شرایط کنونی آماده انجام آنها نیست.
مهندس نعمت‌زاده با تاکید بر لزوم توسعه مناطق محروم، یادآور شد: در زمینه صنعت خودرو، صنعت ساخت شناورهای دریایی و بسیاری از صنایع دیگر نیازمندی‌های گسترده‌ای در کشور وجود دارد که سازمان گسترش باید با تفکر توسعه ای به تامین این نیازها بپردازد.
وزیر صنعت در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت و اراده اعضای مجمع و هیات عامل ایدرو، منابع مالی لازم برای طرح های ایدرو فراهم شود و انشاالله این سازمان در سال جاری به نتایج خوبی دست یابد.
همچنین دکتر نوروز زاده رئیس هیات عامل ایدرو ضمن خوشامدگویی به وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای مجمع ایدرو اظهار داشت: گزارش فعلی، عملکرد ایدرو در سال ۹۲ است که بر مبنای استراتژی تغییرات بنیادی در استراتژی سازمان گسترش ایجاد کرده‌ایم تا از مشارکت در طرح های کوچک اجتناب شود و ایدرو فقط در طرح های بزرگ سرمایه گذاری کند.
دکتر نوروز زاده افزود: با استراتژی جدید، ایدرو خواهد توانست نقش توسعه ای خود را تحت عنوان نام خود که مشتمل بر “گسترش” و “نوسازی ” است، ایفا نماید.
در انتهای این مجمع، صورت‌های مالی ایدرو مربوط به سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۲ بررسی و مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفت.
گزارش عملکرد ایدرو
در سال ۱۳۹۲ در حوزه صنایع پیشرفته ۳۴ پروژه پژوهشی شامل ۱۷ طرح نوآوری، ۱۵ طرح توسعه کسب و کار کوچک و ۲ طرح تحقیق و توسعه با اعتبار ۵۹۳ میلیارد ریال توسط سازمان گسترش به اجرا در آمده است.
برخی از این طرح ها شامل طرح تولید موتور توربینی ۴ مگاوات، طرح تولید غشای اسمز معکوس با هدف شیرین سازی آب، بهسازی اتوبوس هیبرید، ارتباطات هوشمند خودرویی، طرح تولید آنتی بادی منوکلونال با هدف تولید داروی ضدسرطان، بیواتانول سوختی، ربات انسان نما و طرح تولید ۶ کاتالیست پرمصرف است.
در حوزه نظارت بر امور اجرایی طرح های صنایع پیشرفته ۸ طرح بزرگ با اعتبار بیش از ۴۸۲۷ میلیارد ریال شامل طرح های تولید دایکست منیزیم، حلال های صنعتی، الیاف پیشرفته کربن، هفت مرکز تولید بیوایمپلنت، داروهای درمان امراض پوستی، توربین های گازی و دستگاه دیالیز است.
در حوزه سرمایه گذاری های صنعتی و در راستای توسعه مناطق محروم، مطالعه امکان سنجی مقدماتی و جامع ۶۰ طرح سرمایه گذاری صورت گرفته و ۶ طرح سرمایه گذاری با اعتبار ۶۲۴۲ میلیارد ریال توسط کمیته توسعه صنعت مصوب شده است.
۶ طرح دیگر از جمله تولید موتورهای دریایی، جداگرهای لرزه ای، ایجاد خط نورد و تولید تسمه، میلگرد و مقاطع آلیاژی و … با مشارکت بخش غیردولتی و طرح های ممبران، بیواتانول سوختی از غلات و الیاف شیشه بصورت ۱۰۰درصدی بدلیل عدم مشارکت بخش غیردولتی جمعا با اعتبار ۵۸۳۳ میلیارد ریال در این حوزه در دست اجراست.
در حوزه پیمانکاری عمومی پروژه فاز ۱۷ و ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز و روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، از طریق کنسرسیومی به رهبری ایدرو توسط ایدرو در دست اجراست که پیشرفت فیزیکی این پروژه تا پایان سال گذشته ۹۰.۷۳ درصد بوده است.
همچنین فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز، ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، روزانه ۱.۱ میلیون تن گاز مایع، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰تن گوگرد و یک میلیون تن گاز اتان توسط کنسرسیومی به رهبری ایدرو در دست اجراست که پیشرفت فیزیکی این فاز تا پایان سال ۹۲ حدود ۵۴ درصد بوده است.
در حوزه بازسازی و نوسازی در سال ۹۲ فاز دوم بازسازی و نوسازی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و نیز شرکت فراورده های غذایی و قند یاسوج با اعتبار بیش از ۳۲۱ میلیارد ریال انجام گرفته است.
در بخش صنایع زیربنایی در سال گذشته در شرکتهای زیرمجموعه ایدرو، تولید انواع قطعات ریختگی ۷۶ درصد، مقاطع فولادی ۶۴ درصد، لوله های فلزی ۳۲ درصد و انواع ماشین ابزار ۵۱ درصد رشد نشان می‌دهد.
در حوزه صنایع دریایی ادامه ساخت شناور کانتینربر اقیانوس پیما بنام ایران کاشان و نیز ادامه ساخت دومین شناور فراورده بر نفتی با نام ایران فهیم از مهم ترین اقدامات شرکت ایزوایکو-زیرمجموعه ایدرو- بوده است. ساخت حوضهای خشک تعمیر و ساخت کشتی های پهن پیکر با اعتبار ۴۴۳ میلیون دلار و پیشرفت بیش از ۸۲ درصد و طرح تولید موتورهای دریایی با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات ایدرو در این حوزه بوده است.
در حوزه صنعت خودرو در سال گذشته ۶۷۷ هزار و ۸۸۱ دستگاه خودرو سواری و وانت و نیز ۴۱۹۱ دستگاه خودروی تجاری در شرکتهای ایران خودرو سایپا تولید شده است.
همچنین شرکت های تابعه ایدرو در سال ۹۲ بیش از ۸۹ میلیون دلار صادرات داشته اند که سهم سایپا ۶۵.۴ درصد و سهم ایران خودرو از این مبلغ ۲۵.۶ درصد بوده است.