جامع نیوز:با انتقال گاز ترش از سکوهای دریایی به واحدهای فرآیند ساحلی، پالایشگاه طرح توسعه فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی راه اندازی شد. به گزارش جامع نیوزازایدرو، همزمان با آغاز انتقال گاز ترش از مخزن پارس‌جنوبی، آخرین مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاه فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی با مشارکت متخصصان و مهندسان شرکت […]

جامع نیوز:با انتقال گاز ترش از سکوهای دریایی به واحدهای فرآیند ساحلی، پالایشگاه طرح توسعه فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی راه اندازی شد.
به گزارش جامع نیوزازایدرو، همزمان با آغاز انتقال گاز ترش از مخزن پارس‌جنوبی، آخرین مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاه فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی با مشارکت متخصصان و مهندسان شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران (شرکت تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)‌ و همکاری سایر پیمانکاران ایرانی کلید خورده است.
مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می شود حداکثر ظرف چند روز آینده، شیرین سازی گاز طبیعی در اولین واحد فرآیندی پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸پارس جنوبی آغاز و گاز تولیدی برای تامین نیاز مشترکان به شبکه سراسری گاز کشور تزریق خواهد شد.
به همین منظور، نشست خبری با حضور مهندس “فرداد دلیری” معاون گسترش پروژه های کلان انرژی و زیربنایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نیز مهندس “مرتضی امامی” مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) در محل این شرکت برگزار شد.
“فرداد دلیری” معاون گسترش پروژه های کلان انرژی و زیربنایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه احداث فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی به‌طور کامل توسط شرکت‌های داخلی انجام شده است، گفت: فازهای پیشین پارس جنوبی توسط شرکت های خارجی ساخته و راه اندازی شده بود، اما برای نخستین بار، همه مراحل ساخت فازهای ۱۷ و ۱۸ توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی انجام شد.
معاون ایدرو با اشاره به اینکه ایجاد پیمانکاران بزرگ داخلی گام بلندی بوده و ثمرات بسیاری برای کشور داشته است، تصریح کرد: کشورهای کره و ژاپن هر کدام دو یا سه پیمانکار بزرگ دارند و شرکتهای بزرگ اروپایی نیز وارد مراحل اجرایی نمی شوند بلکه فقط به انجام مراحل مهندسی و تدارکات می پردازند.
وی با بیان اینکه توانمندی شرکتهای ایرانی به مسئولان کشور جرات داد تا کار را به پیمانکاران داخلی واگذار کنند، افزود: قرارداد شرکت های ایرانی با شرایط بهتری نسبت به شرکت های خارجی منعقد می شود و بدین ترتیب، امکان سوءاستفاده و خروج خارجی ها از کشور به بهانه تحریم وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که ایدرو بعنوان سازمان توسعه‌ای وظیفه خود می‌داند از منابع و امکانات داخلی استفاده کند، ادامه‌داد: در این پروژه تلاش شده که از حداکثر تجهیزات و کالاهای تولید داخل و نیز نیروی انسانی ماهر داخلی استفاده شود.
دلیری در پایان از مسئولان وزارت نفت، شرکت نفت و گاز پارس و نیز شرکت ملی گاز که در این پروژه از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت مدیریت طرح های صنعتی حمایت کردند، تشکر و قدردانی کرد.
در ادامه این جلسه، مهندس امامی مدیرعامل شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران و مجری پروژه توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در خصوص حجم اقدامات انجام گرفته در این فازها بیان داشت: بخش خشکی این فاز توسط این شرکت انجام گرفته که شامل ۷ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب عملیات خاکی، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۴۵ هزار تن نصب تجهیزات، ۴۰ هزار تن لوله کشی، ۴۵۰۰ کیلومتر کابل کشی، ۳۵۰ هزار قطر/اینچ لوله گذاری زیر زمین و ۱۰۰ میلیون نفرساعت عملیات انسانی در این بخش صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه واحد اول پالایشگاه به ظرفیت ۱۲ میلیون مترمکعب در روز فعالیت خود را انجام می‌دهد، اظهار داشت: در اواسط دی ماه با راه اندازی واحد دوم پالایشگاه، ظرفیت شیرین سازی گاز به ۲۵ میلیون مترمکعب و در بهمن ماه با ورود گاز سکوی دریایی، میزان شیرین سازی به ۳۷.۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: واحد چهارم پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ نیز سال آینده به بهره برداری می رسد.
مهندس امامی نیز به نوبه خود از حمایت‌های مالی، فنی و اجرایی وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس برای به ثمر رسیدن این پروژه تشکر کرده و یادآور شد: در این پروژه نهایت حسن تعامل و حسن تدبیر از سوی کارفرما صورت گرفته است.
گفتنی است، هدف از طرح توسعه فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی و بیش از یک میلیون تن گاز مایع به منظور صادرات به بازارهای جهانی است.