جامع نیوز:نشست رسانه ای سومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره با حضور حسن دولت آبادی و حجت الله ناظری شنبه ۱۳ دی در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش جامع نیوز، حسن دولت آبادی دبیر هنری سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره در نشست رسانه ای این جشنواره با بیان […]

جامع نیوز:نشست رسانه ای سومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره با حضور حسن دولت آبادی و حجت الله ناظری شنبه ۱۳ دی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش جامع نیوز، حسن دولت آبادی دبیر هنری سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره در نشست رسانه ای این جشنواره با بیان این که سال گذشته جشنواره به دلیل وجود مشکلاتی در نیمه راه متوقف شد، اظهار کرد: از گروه هایی که در سال گذشته آثارشان پذیرفته شده بود امسال نیز دعوت کردیم تا در کنار دیگر گروه ها در جشنواره حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع تئاتر کودک و نوجوان در جهان و در کنار تمام امکانات تکنولوژیک، این هنر توجه ویژه ای را می طلبد و امروزه شاهد مراجعه مجدد به تئاتر برای ساختن جامعه متعادل هستیم.
دولت آبادی: حضور روان شناس کودک در کنار گروه های شرکت کننده
دولت آبادی با اشاره به حضور روان شناس کودک و نوجوان در سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره، اظهار کرد: جای این حرکت در تمام فعالیت های هنری و ادبی مربوط به کودکان خالی است و ما برای نخستین بار در جشنواره سوم تئاتر سوره یک روان شناس را به خدمت گرفته ایم تا آثار تولیدی این جشنواره را بر مبنای اصول روان شناسی کودک تولید و ارائه شود.
مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری خاطرنشان کرد: خانم دکتر اناری، مدرک پیش از دکترای خود را در رشته تئاتر گرفته است و اشراف کاملی به تئاتر و روان شناسی تربیتی و تعلیمی کودکان دارد. ایشان به شهرستان ها رفته و از نزدیک با گروه های تئاتری به گفت و گو نشته است و همچنین در برخی موارد فیلم های آثار را دیده و به صورت تلفنی نظرات خود را برای عوامل تولید نمایش ها ارائه کرده است.
کارشناسان تئاتر برای مشاوره گروه ها به شهرستان ها اعزام شدند
وی افزود: همچنین برای آثاری که به مرحله نهایی راه پیدا کرده اند، کارشناسانی را اعزام کرده ایم تا کنار گروه بروند و بدون آن که نظراتشان را به گروه ها تحمیل کنند، ایرادها و کاستی های اولیه را رفع کنند. البته کارشناسان چند اثر را هم به صورت مکاتبه ای و تلفنی مشاوره دادند. اعتقاد داریم آثاری که به مرحله نهایی جشنواره سوره می آیند باید از حداکثر کیفیت برخوردار باشند.
ضبط تلویزیونی آثار برتر برای پخش در شبکه نمایش خانگی
دولت آبادی با بیان این که آثار با کیفیت بالا و مناسب در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره ضبط تلویزیونی می شوند، اظهار کرد: پیش بینی کرده ایم تا آثار با کیفیت را ضبط و در شبکه نمایش خانگی توزیع کنیم. همچنین در طول روزهای برگزاری جشنواره نشست ها و کارگاه های آموزشی با حضور اساتید مجرب خواهیم داشت. مریم جلالی، سیمین امیریان و اکرم قاسم پور برگزاری این کارگاه ها را بر عهده خواهند داشت و با موضوعاتی همچون ادبیات کودک و نوجوان، نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان و تئاتر خلاق صحبت می کنند.
حضور دو تعزیه کودک و نوجوان در سومین جشنواره
وی همچنین گفت: گروه های شهرستانی در این جشنواره پس از اجرا تا پایان برگزاری جشنواره، حضور خواهند داشت تا بتوانند از دیگر اجراها و کارگاه های آموزشی بازدید کنند. دو تعزیه کودک و نوجوان با نام های «عدالت سلیمان» و «عروسی سلیمان و بلقیس» از بخش های جنبی این جشنواره است که محمد دریایی نمایشنامه آن ها را به نگارش درآورده و کارگردانی کرده است. همچنین طی رایزنی هایی که با آموزش و پرورش داشته ایم، برای اجراهای صبح این جشنواره از کودکان دعوت به عمل آورده ایم و حضور کودکان را در اجرای نمایش ها خواهیم داشت.
ناظری: مراقبت های ویژه در بخش آموزه هایی کودک و نوجوان داریم
حجت الله ناظری، دبیر اجرایی سومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره، نیز با بیان این که منظومه رشدی که بتوانیم بر اساس آن برای کودکان و نوجوانان کشورمان آثار هنری تولید کنیم نداشته ایم، اظهار کرد: حوزه هنری کودک و نوجوان با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری، ۸ موضوع اساسی را در فراخوان این جشنواره مد نظر قرار داده است تا هنرمندان آثار خود را در حیطه این موضوعات ارسال کنند.
وی ادامه داد: در این جشنواره همچنین به دنبال مراقبت های ویژه در بخش آموزه هایی هستیم که به مخاطب کودک و نوجوان ارائه می شود. همچنین توجه ویژه به آموزش نیروهای متخصص و ارائه الگوهای مناسب برای کودکان و نوجوان و امکان نمونه سازی از مضامین نمایشی هستیم.
رقابت ۳اثر تهرانی و ۵ اثر شهرستانی در جشنواره
ناظری درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره گفت: ۱۶۰ اثر به دبیرخانه جشنواره به عنوان نمایشنامه ارسال شد و ۱۹ اثر از تهران و باقی آثار از شهرستان ها بود. از این تعداد ۳۷ اثر به صورت قطعی برای حضور در بخش مسابقه پذیرفته شد. همچنین فضایی ایجاد کردیم که گروه ها بتوانند فیلم آثارشان را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و از درون این فیلم ها نیز ۲۰ اثر انتخاب شد و به بخش مسابقه راه پیدا کرد. در مرحله پایانی داوری ها نیز ۸ اثر به بخش مرحله نهایی که از این تعداد، ۳اثر از تهران و ۵ اثر از شهرستان های کشور هستند. ۵ نمایشنامه نیز در بخش ویژه جشنواره حضور دارد.
پایان سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره در ۱۹ دی ماه
دبیر اجرایی سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره نیز با بیان این که نمایش ها در سه سالن مهر، ماه و سوره و طی روزهای سه شنبه ۱۶ دی ماه تا جمعه ۱۹ دی ماه برگزار می شود، گفت: اختتامیه جشنواره۹ نیز ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه جمعه ۱۹ دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری خواهد بود.
دولت آبادی: هر جشنواره ای باید محصول یک دوره تولید باشد
دولت آبادی نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان این که تمام آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره برای کودکان و نوجوانان تولید شده است، اظهار کرد: اجرای عمومی آثار نیز برای ما مهم بوده است و هر جشنواره ای باید محصول یک دوره تولید باشد. تئاتر برای مردم است و جشنواره ای اگر برگزار می شود برای تولید بهتر آثار هنری برای مردم است. تئاتر سوره حوزه هنری نیز به آثاری توجه کرده است که قبلا اجرای عمومی داشته اند.
نسبت به شهرستان ها بی تفاوت نباشیم
وی همچنین با اشاره به این که درصد بالایی از آثار ارسال شده به جشنواره تئاتر سوره، از شهرستان ها بوده است، اظهار کرد: سرمایه هنری کشورمان در شهرستان ها نهفته است و نباید نسبت به شهرستان ها بی تفاوت باشیم.
ناظری نیز درباره حمایت مالی از گروه های شرکت کننده در جشنواره، گفت: به گروه های شهرستانی حاضر در جشنواره یک میلیون تومان به عنوان کمک هزینه مالی و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه ایاب و ذهاب و به گروه های تهرانی نیز یک میلیون تومان به عنوان کمک هزینه مالی و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه ایاب و ذهاب داده می شود. در بخش پایانی نیز، به نفر اول ۲ میلیون تومان، نفر دوم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نفر سوم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اهدا می شود.
دولت آبادی نیز گفت: سیمین امیریان دکترای تئاتر، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر و هنگامه مفید نمایشنامه نویس و شاعر کودک و نوجوان داوری آثار را بر عهده خواهند داشت و در روزهای برگزاری جشنواره به تماشای تمام آثار می نشینند.