جامع نیوز:تصور اولیه از نشریه ای با حجم صفحات بالا و نویسندگان و همکاران متعدد که هر کدام در عرصه ادبیات و طنز کشور وزنه ای محسوب می شوند، دفتری وسیع و پر رفت و آمد است. با ورود به دفتر نشریه «سه نقطه» اما این پیش زمینه از بین می رود: اتاقی کوچک که […]

جامع نیوز:تصور اولیه از نشریه ای با حجم صفحات بالا و نویسندگان و همکاران متعدد که هر کدام در عرصه ادبیات و طنز کشور وزنه ای محسوب می شوند، دفتری وسیع و پر رفت و آمد است. با ورود به دفتر نشریه «سه نقطه» اما این پیش زمینه از بین می رود: اتاقی کوچک که تنها شامل سه میز سردبیر، دبیر تحریریه و مدیر اجرایی می شود.

به گزارش جامع نیوزازپایگاه خبری حوزه هنری: به بهانه برگزاری جشن انتشار ماهنامه سه نقطه به دفتر نشریه در ساختمان اداری حوزه هنری رفتیم. سعید طلایی، شاعری که امسال شعری زیبا و طنزآمیز را در حضور رهبر معظم انقلاب خوانده بود، به گرمی از ما استقبال کرد.
طلایی در معرفی تحریره با اشاره به اتاق کوچکی که در آن قرار داشتند، به شوخی گفت: تمام تحریریه سه نقطه همین سه میز است و همکاران، نویسندگان و شاعرانی که با ما همکاری دارند تنها آثارشان را برایمان ارسال می کنند و ما نیز از این آثار استفاده می کنیم.
وی و امید مهدی نژاد سردبیر نشریه طنز «سه نقطه» در طول صحبت هایشان تاکید بسیاری بر جدی گرفتن طنز داشتند. البته این جدی گرفتن را از عبوس بودن متمایز دانستند و توضیح دادند که نشریه طنز «سه نقطه» هم مانند هر نشریه طنز دیگری لبخند بر لب مخاطبانش خواهد آورد.
امید مهدی نژاد که ایده اولیه انتشار این ماهنامه را به حوزه هنری ارائه کرده بود، با بیان این که تا به حال ۲ پیش شماره از این نشریه منتشر شده است، اظهار کرد: اگرچه در تدوین و طراحی این دو پیش شماره می دانستیم به دنبال چه چیزی هستیم، اما در برخی موارد نیز، به خصوص در زمینه طراحی گرافیک دست به آزمون و خطاهایی زدیم.
وی افزود: از ابتدا بنا را بر این گذاشته بودیم که مبنای گرافیکی مجله، کارتون و کاریکاتور نباشد و برای این که به فرمی متشخص در نشریه برسیم که به طنز ارجاع داشته باشد، زمان و انرژی زیادی صرف شد و چند جنس گرافیکی را امتحان کردیم. حتی برای چاپ نیز دو نوع کاغذ مختلف را تجربه کردیم و در نهایت به شکل و فرمی رسیدیم که در شماره یک ملاحظه می شود. برای همین ترجیح می دادیم هر اتفاق خبری و رسانه ای که درباره «سه نقطه» قرار است رخ دهد هم زمان با انتشار شماره یک باشد.
مهدی نژاد با اشاره به این که شماره های آینده مجله «سه نقطه» در ادامه شماره یک خواهند بود، عنوان کرد: از ابتدا می خواستیم بگوییم بر روی وجه جدی طنز تاکید می کنیم و شاید شوخی های نشریه از جنس شوخی هایی که از فکاهیات توقع می رود، نباشد و البته کمتر پیش آمده است که نشریات طنز تا این حد به این شکل از طنز بپردازند. البته فکر می کنم اگر مخاطب یک یا دو شماره نشریه را ببیند و بخواند، می تواند با این جنس طنز ارتباط برقرار کند.
این شاعر و نویسنده در پاسخ این سوال که چرا نشریه با این که طنز است اما گران است، گفت: مگر لزوما نشریه طنز باید ارزان باشد؟ مجله روی همان کاغذی چاپ می شود که مجلات جدی هم روی آن چاپ می شود و چاپخانه همان قدر برای «سه نقطه» هزینه می گیرد که از مجلات دیگر. «سه نقطه» نشریه تخصصی طنز است و قیمت ۱۰ هزار تومانی آن با توجه به چاپ حدود ۲۰۰ صفحه در هر شماره، طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: تقریبا تمام صفحات «سه نقطه» ثابت است و نویسندگان و شاعران برجسته ای با این نشریه همکاری دارند. مخاطبی که دغدغه جدی طنز دارد می تواند با این نشریه ارتباط خوبی برقرار کند. البته نمی توانم بگویم این نشریه تنها برای خواص است اما احتمالا عموم مخاطبان که به دنبال طنز به معنای فکاهی آن هستند، دیرتر با آن ارتباط برقرار می کنند.
طلایی: قرار نیست «سه نقطه» در اتوبوس ها توزیع شود
سعید طلایی دبیر تحریریه مجله نیز با اشاره به این که «سه نقطه» به طنز، جدی می نگرد، عنوان کرد: قرار نیست این نشریه صرفا باعث خنده شود و یا مثلا در اتوبوس ها توزیع شود تا در فاصله رسیدن به مقصد با دیدن کاریکاتورهایش سرگرم شویم.
وی ادامه داد: قرار است این نشریه به طنز به شکل جدی نگاه کند و به آن بها دهد و به همین دلیل است که وقتی با مطالب مختلف نشریه رو به رو می شوید شاید با نگاه اول فکر کنید مطالب جدی است. اما بعد از مدتی که عادت می کنید به مطالب، می توانید طنز را پیدا کنید، البته قطعا طنز به این معنا نیست که عبوس باشد بلکه باید خنده را به لب مخاطب بیاورد و این رسالتی است که قطعا «سه نقطه» هم به عهده خواهد داشت.
این شاعر طنزپرداز همچنین گفت: مخاطب باید خود را آماده کند تا برخی مطالب را در لایه های زیرین طنز نشریه «سه نقطه» بشنود. نویسندگان خیلی خوبی در حوزه داستان، شعر و طنز برای «سه نقطه» می نویسند.
ماهنامه «سه‌نقطه» که عنوان «آخرین ماهنامه طنز فارسی» را بر پیشانی دارد، به مدیرمسئولی محسن مؤمنی شریف و صاحب‌امتیازی حوزه هنری و با سردبیری امید مهدی‌نژاد منتشر می‌شود.
گفتنی است، جشن انتشار ماهنامه «سه نقطه» یک شنبه ۵ بهمن ماه با حضور رضا امیرخانی، اسماعیل امینی، دکتر احمد توکلی، حجت الاسلام محمدرضا زائری، ابوالفضل زرویی نصرآباد، مرتضی سرهنگی، ناصر فیض، هادی مقدم دوست، طنزنویسان، طنزسرایان و اهالی رسانه و مطبوعات در تالار مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.