جامع نیوز: مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به راه اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی در آینده ای نزدیک گفت: در شرایطی که سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند ، بطور قطع با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی می توان حداقل […]

جامع نیوز: مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به راه اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی در آینده ای نزدیک گفت: در شرایطی که سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند ، بطور قطع با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی می توان حداقل جان ۲هزار انسان را نجات داد.

به گزارش جامع نیوز ولی ا… آذروش صبح امروز در نشست خبری معاینه فنی – سفر ایمن و کاهش تصادفات که در محل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران برگزار شد با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران به نحوی نامطلوب است، گفت: گرچه در سال جاری ۲۰ روز بیشتر هوای سالم نسبت به زمان مشابه سال ۹۲ داشته ایم که آن هم نتیجه ارتقا کیفیت سوخت است اما همچنان تولید آلایندگی از مبدا در شهر تهران وضعیت هوا را با بحران مواجه کرده است .

وی با بیان اینکه سالانه برحسب آمار بانک جهانی بیش از ۸ میلیارد دلار به عبارتی ۲۶ میلیارد تومان صرف خسارات ناشی از آلودگی هوا می شود، اضافه کرد: انجام معاینه فنی خودرو ۲۳ درصد در کاهش آلودگی هوا موثر است.

آذروش با اشاره به اینکه وضعیت خسارات ناشی از آلودگی هوای تهران بسیار بدتر از کشور است، گفت: طبق آمار وزارت بهداشت در سال گذشته حدود ۳۷۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا فوت شدند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تهران دو میلیون و هفتصدهزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی ،در پایتخت تردد می کنند، گفت: بر اساس آمار مراکز در حدود ۲۷ درصد از این خودروها در آزمون آلایندگی مردود می شوند .

وی با بیان اینکه طی سال جاری تنها ۴۰۷ دستگاه خودرو جهت انجام معاینه فنی مراجعه کرده است، گفت : از این تعداد ۲۷ درصد در انتشار تست آلایندگی مردود شده و ۱۸درصد در آزمون همراستایی چرخ ها و میزان فرمان و ۵ درصد در آموزن کمک فنر، ۱۱ درصد نقص ترمز و ۴۰ درصد عیوب ظاهری خودرو مردود شده اند .

آذروش تاکید کرد: براساس گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در آذرماه ۹۳ میانگین مصرف سوخت تهران در یک روز ۱۴ میلیون لیتر می باشد که قطعاً با رفع ایراد وضعیت آلایندگی۷۲۹۰۰۰ دستگاه خودرو درصد بالایی از این مصرف روزانه سوخت کاهش و موجب صرفه جویی ملی خواهد شد .

وی در ادامه تصریح کرد: از منظر دیگر که تولید آلایندگی می باشد؛ با فرض این مسئله که خودروهای مردود شده از آزمون آلایندگی تنها به علت خرابی کاتالیست از استاندارد یورو ۲ به یورو ۱ تنزل یافته باشند، براساس جداول استاندارد یورو ۷۲۹۰۰۰ دستگاه خودرو مردود شده از آزمون آلایندگی با پیمایش متوسط ۲۰ هزار کیلومتردر سال ،سالانه موجب افزایش آلایندگی به میزان ۷۲۹۰ تن مونواکسید کربن و ۶۸۵۳ تن هیدروکربن های نسوخته و ناقص خواهند شد .

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش تقاضاهای سفر در ایام نوروز نیز مراکز معاینه فنی فعالیت خواهند داشت، گفت: تمامی مراکز معاینه فنی تنها در نخستین روز از فروردین ماه تعطیل خواهند بود و پس از آن در ایام تعطیلات نوروز هم از ۲ لغایت ۴ فروردین ۹۴ چهار مرکز معاینه فنی بیهقی ، سراج، آبشناسان و الغدیر فعال خواهند بود.

به گفته وی همچنین در روزهای کاری تا ۱۳ فروردین ماه نیز تمامی مراکز فعال هستند و به شهروندان برای سفر ایمن تر خدمت رسانی می کنند. در عین حال ظرفیت پذیرش ۶ هزار خودرو در هر شیفت کاری وجود دارد .

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به تاکید پلیس بر داشتن معاینه فنی در جاده به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز در سفرهای نوروزی گفت: به منظور رفاه حال شهروندان از ابتدای اسفندماه تا پایان ۱۵ فروردین ماه ۹۴ پنل های پاسخگویی و مشاوره فنی با عنوان «از من بپرسید» در تمامی مراکز معاینه فنی تهران استقرار یافته اند تا به سوالات شهروندان در ارتباط با مسائل فنی خودرو و نحوه آماده سازی خودرو قبل از سفر پاسخ دهند .

به گفته آذروش در خیلی از تصادفات جاده ای و یا خرابی و توقف خودروها در هنگام سفر به علت عدم آماده سازی خودرو قبل از سفر حادث می شود که رانندگان با داشتن آگاهی و اطلاعات عمومی در این خصوص می توانند از بروز خیلی از حوادث از این دست جلوگیری نمایند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه توصیه کرد : به هیچ عنوان اجازه خروج خودورهای سنگین فاقد معاینه فنی و تاییدیه فنی اتوبوس اعم از اتوبوس های برون شهری که جان ۴۰ مسافر در میان است صادر نشود چرا که با توجه به حجم انبوه مسافرانی که در اتوبوس های برون شهری جابه جا می شوند نقص فنی می تواند فاجعه ای اسف بار را به بار آورد .

وی با تاکید بر اینکه یکی از مدارک مهمی که هر ساله در سفرهای نوروزی توسط پلیس راهور به جد کنترل می شود معاینه فنی خودروهاست، تصریح کرد: به شهروندان توصیه می شود خارج از الزام قانونی برای سلامت خود و خانواده محترمشان صرف مشمول و یا غیر مشمول بودن خودرو جهت اخذ معاینه فنی حتماٌ قبل از سفر به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و از وضعیت عمومی و ایمنی خودرو نظیر وضعیت ترمز و کمک فنر،وضعیت اتصالات جلوبندی، وضعیت اهرم بندی فرمان،میزان فرمان و…مطلع شوند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران همچنین گفت: بنابر آمار جهانی ۱۱درصد از تصادفات منجر به جرح و فوت ناشی از نقص فنی و ۴۰ درصد بر اثر واژگونی خودرو است که می تواند بر اثر خطای انسانی و یا پایین بودن سطح ایمنی خودرو در حفظ پایداری سمتی خودرو حادث شده باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند ، به طور قطع با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی قبل از سفر و صرف زمان کمتر از ۱۵ دقیقه برای هر خودرو می توان با لحاظ نقش ۱۱ درصدی نقص فنی در تصادفات حداقل جان ارزشمند ۲هزار انسان را نجات داد.

وی اظهار داشت: به گفته آذروش جهت تشویق و ترغیب شهروندان به انجام معاینه فنی و تکریم ارباب رجوعانی که با گرفتن معاینه فنی وظیفه و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال احترام به قانون و دیگر شهروندان به انجام رسانده اند، در راستای استقبال از بهار از ابتدای اسفند ماه ۹۳ تا پایان ۱۵فروردین ماه ۹۴ در سه بازه ۱۵ روزه به قید قرعه در هر بازه به سه نفر از مراجعه کنندگان هدیه استفاده سه نوبت معاینه فنی رایگان اهدا خواهد شد.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه۸۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از آلودگی منابع متحرک (خودروها) است، گفت: آئین نامه اجرایی معاینه فنی سال ۸۲ اصلاح شده و ابهامات موجود در آیین نامه برطرف شده است. ابهاماتی که در قبل بوده کاملا” برطرف شده و دستگاه هایی که باید نظارت مستقیم داشته باشند و متولی این مسئله می باشند در آئین نامه اجرایی جدید کاملا” قید گردیده است .

آذروش با تاکید بر اینکه می تواند گامی موثر در جهت بهبود وضعیت معاینه فنی در سطح کشور باشد، گفت: در آئین نامه جدید دوره زمانی اعتبار معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع کاربری مشخص شده که در مقایسه با آئین نامه اجرائی سال ۱۳۸۲ تنها تغییرات بسیار جزئی در مدت اعتبار وسایل نقلیه عمومی داشته است ، همچنین از موارد بسیار مهمی که در این آئین نامه می توان به آن اشاره کرد الزام مراکز معاینه فنی به استفاده از سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی با قابلیت تجمیع اطلاعات و برخط بودن با بهره‏ گیری از زیرساخت های الکترونیکی جهت اتصال این سامانه به بانک اطلاعاتی پلیس راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی می باشد.

به گفته وی در این آئین نامه به طور مشخص مسئولیت نظارت برمراکز برعهده ستادهای معاینه فنی است که به نحوی عملکرد این ستادها توسط یک کارگروه استانی با مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نظارت خواهد شد. این در حالیست که باتوجه به آنکه در حال حاضر تعدادی از شهرداری های در سطح کشور دارای تشکیلات متمرکز ستادهای معاینه فنی نمی باشند در این آئین نامه دیده شده که نهایتاً در ظرف ۶ماه ساختارهای ستادهای معاینه فنی توسط وزارت کشور به شهرداری ها ابلاغ گردد.

آذروش تصریح کرد : به طور قطع با انجام این کار دغدغه های پلیس در خصوص این مساله که نظارت بر مراکز در سطح کشور دارای متولی مشخص نمی باشد نیز مرتفع خواهد شد و پلیس هم می تواند پس از استقرار سامانه ملی در مراکز بنابر مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت ماه ۹۴ نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه اقدام نماید.
آذروش در ادامه از راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با سیستم یکپارچه معاینه فنی در کلیه مراکز سطح کشور این دغدغه پلیس که تعدادی از مراکز سطح کشور با تساهل و یا احیانا” بدون حضور خودرو برگه معاینه صادر می کنند برطرف خواهد شد و پلیس می تواند به تکلیف قانونی خود که به تصویب هیات دولت در اردیبهشت ۹۳ رسیده، در خصوص اعمال قانون و جریمه به صورت نرم افزاری در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی اقدام کند.