جامع نیوزد:دوره آموزشی آکچوئری، با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مدیر مرکز ITC-ILO مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار وکارشناسان مرکز آموزش بین الملل تورین در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد. اولین دوره آموزشی آکچوئری در سازمان تأمین اجتماعی به گزارش جامع نیوز، دکترسید تقی نوربخش در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی گفت: قانون سازمان […]

جامع نیوزد:دوره آموزشی آکچوئری، با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مدیر مرکز ITC-ILO مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار وکارشناسان مرکز آموزش بین الملل تورین در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد.
اولین دوره آموزشی آکچوئری در سازمان تأمین اجتماعی
به گزارش جامع نیوز، دکترسید تقی نوربخش در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی گفت: قانون سازمان تأمین اجتماعی مربوط به ۴۰ سال قبل است که در آن زمان بر اساس مبانی اکچوئری بنیان‌گذاری و همچنین بر مبنای مزایای تعریف شده (DB) طراحی شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها از نظام (DB) به سمت نظام (DC) رفته‌اند و بسیاری کشورها نیز ترکیبی از هر دو نظام را دارند، افزود: در کشور ما با توجه به اینکه خدمات اجتماعی به صورت مطلوب برای همه افراد نیازمند وجود ندارد، این نظام (DB) می‌تواند نظام مناسب و مطلوبی باشد.
دکتر نوربخش ادامه داد: در کشور ما تمایل برای تغییر نظام بیمه‌ای در برخی افراد وجود دارد، اما ما فکر می‌کنیم که نظام بیمه‌ای که سازمان تأمین اجتماعی بر آن بنا شده است در کشور ما یک سیستم کارآمد است. البته ممکن است در رابطه با نرخ حق بیمه، برخی از قوانین و خدمات سازمان مباحثی مطرح باشد، اما مکانیسم بیمه‌ای که در کشور ما وجود دارد با توجه به شرایط کشور و نیازهای جامعه مناسب و مطلوب است که با مشارکت سه جانبه کارفرما، کارگر و دولت شکل گرفته و منشأ خدمات بسیار مناسبی به جامعه است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بودجه سال جاری این سازمان حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان و معادل یک سوم بودجه جاری کشور است که این وضعیت، اهمیت سازمان تأمین اجتماعی را نشان می‌دهد، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی مزایای متعددی را به اقشار تحت پوشش شامل بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران ارائه می‌دهد.
دکتر نوربخش گفت: با توجه به مقررات متعددی که در مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری به این سازمان ابلاغ می‌شود؛ قوانینی همچون بازنشستگی‌های پیش از موعد و مشاغل سخت و زیان آور و حتی خرید سابقه بیمه که در یک نظام بیمه‌ای بسیار مضر است و محاسبات بیمه ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی اظهار داشت: در قانون ۴۰ سال پیش سازمان تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است که مقررات بیمه‌ای هر ۳ سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد، اما این امر در طول ۴۰ سال گذشته فقط یک بار انجام شده است.
دکتر نوربخش گفت: ما از مرکز آموزش سازمان بین‌المللی کار دو انتظار داریم، یکی بررسی وضعیت موجود سازمان تأمین اجتماعی و شناخت مشکلات و چالشهای آن و دیگری کمک به بازسازی و بهبود وضعیت فعلی.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: بسیاری از کشورهای مشابه ما به لحاظ دانش بیمه‌ای بسیار عقب‌تر از ما هستند، ما با توجه به سابقه ۶۰ ساله بیمه‌های اجتماعی کارشناسان متبحری داریم و می‌توانیم به کشورهای مشابه خود کمک کنیم.
دکتر نوربخش با اشاره به سفر وی به عراق گفت: من فردا به عراق می‌روم و آنها تمایل دارند که از دانش ما استفاده کنند و ما نیز آماده هستیم تا دانش بیمه ای و تجارب خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.
وی با اشاره به عزم جدی سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه توانمندی‌های خود، تصریح کرد: با بهره‌گیری از تجارب جهانی تلاش می‌کنیم که خدمات سازمان تأمین اجتماعی را به بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی خود به بهترین نحو ارائه دهیم.
دکتر نوربخش افزود: مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار به عنوان مرکز اصلی تبادل دانش و تجربیات جهانی در حوزه تأمین اجتماعی در این امر نقش مهمی دارد و بر این اساس همکاری با این مرکز مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است و امیدواریم این ارتباط مستمر باشد و منجر به کسب تجارب بیشتر و افزایش دانش بیمه‌ای در کشور شود.
گفتنی است در سیستم بیمه‌ای DB مزایای مشخص و تعریف شده‌ای به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تعلق می‌گیرد و سازمان تأمین اجتماعی در ایران نیز بر اساس همین سیستم بیمه‌ای طراحی شده است. در سیستم بیمه‌ای DC هر بیمه شده دارای حساب انفرادی نزد سازمان بیمه‌گر است و مزایای بیمه‌ای نیز بر اساس میزان مشارکت و پرداخت حق بیمه و همچنین سود حاصل از آن تعیین شده و به افراد تعلق می‌گیرد.

مدیر مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار:
سال گذشته مرکز آموزش سازمان بین المللی کار به بیش از ۱۱ هزار نفر از سراسر جهان آموزش داده است

مدیر ITC-ILO مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار نیز در این مراسم گفت: بر اساس توافق صورت گرفته بین سازمان تأمین اجتماعی و مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار این دوره آموزشی برگزار می‌شود.
خانم داناوان افزود: این برنامه علمی در جهت اجرای تفاهم نامه سازمان بین المللی کار با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
وی گفت: مرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار برنامه های ویژه‌ای در راستای تحقق اهداف سازمان بین المللی کار اجرا می کند. این مرکز در سال ۱۹۶۴ به عنوان موسسه آموزشی فنی حرفه‌ای آغاز به کار کرد و طی ۵۰ سال گذشته به مرکز تبادل آموزش و تجارب تبدیل شده است و نیازهای آموزشی وزات‌های کار و سازمانهای کارگری و کارفرمایی کشورهای مختلف را برآورده می کند و با سازمان ملل متحد نیز همکاری دارد.
خانم داناوان گفت: سال گذشته این مرکز به بیش از ۱۱ هزار نفر از سراسر جهان آموزش داده است و برنامه های متنوع آموزشی به اجرا گذاشته است.
وی ادامه داد: تأمین بودجه برای خدمات تأمین اجتماعی از چالشهای اصلی دولتها در سراسر جهان است و اجرای این برنامه نیازمند حمایت اجتماعی است.
مدیر ITC-ILOمرکز آموزش بین‌المللی سازمان بین‌المللی کار اظهار داشت: آموزش آکچوئری در واقع بررسی متدهای پیچیده جمعیت شناختی و نقش آنها در پایداری مالی و ارزیابی خدمات تأمین اجتماعی است.
قائم مقام وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در امور بین الملل نیز در این نشست با اشاره به قرارداد همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعیILO و موسسه تورین برای ارتقا آموزشها گفت: مجموعه ای از برنامه های همکاری را پیش بینی کردیم و امکان ارتقای همکاری نیز فراهم است.
دکتر محمد تقی حسینی با بیان حمایت مطلوب دکتر نوربخش از دوره های آموزشی مذکور، افزود: من خرسندم که توانستیم اولین برنامه از مجموعه برنامه های قرار داد همکاری را برگزار کنیم.
وی ضمن تقدیر از موسسه بین المللی تورین برای برگزاری این دوره آموزشی، اظهار داشت: این دوره آموزشی می تواند یک مدل همکاری خوب برای سازمان های بیمه گر و بازنشستگی باشد.