در نشست خبری چهارمین جشنواره تئاتر شهر مطرح شد: نشست خبری چهارمین جشنواره تئاترشهر صبح امروز ۲۳ شهریورماه با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و شهرام کرمی مدیرهنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دبیر چهارمین جشنواره تئاترشهر برگزار شد. به گزارش جامع خبر، عبدالحسینی در […]

در نشست خبری چهارمین جشنواره تئاتر شهر مطرح شد:

نشست خبری چهارمین جشنواره تئاترشهر صبح امروز ۲۳ شهریورماه با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و شهرام کرمی مدیرهنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دبیر چهارمین جشنواره تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش جامع خبر، عبدالحسینی در نشست خبری چهارمین جشنواره تئاتر شهرگفت: جشنواره تئاترشهرجایگاهی برای تعامل میان جامعه حرفه‌ای و گروه‌های آماتوراست

عبدالحسینی در ادامه به اهمیت پژوهش و توجه به آن در این دوره از جشنواره تئاتر شهر اشاره کرد و افزود: «مدرسه تئاتر فرهنگسراها ایجاد شده و قرار است چندین کتاب تخصصی در حوزه نمایش به نشر سپرده شود که این کتب از یکی دو هفته آینده منتشر و رونمایی خواهد شد.»

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاترشهر در ادامه سخنانش از دیگر ویژگی‌های جشنواره را تعامل میان جامعه حرفه‌ای و گروه‌های آماتور معرفی کرد و سپس تصریح کرد: «در این دوره اساتید پیشکسوت و متخصص در داوری و تدریس و آموزش و جوانان به عنوان شرکت‌کنندگان جشنواره در حوزه اجرا حضور خواهند داشت.»

عبدالحسینی درباره پوستر این دوره جشنواره اعلام کرد: «پوستر هم برای کارگردانان تئاتر و هم از نظر بسیاری از هنرمندان صاحب نام که کارهای ویژه ارائه می‌کنند، اهمیت دارد که از این دست می توان به کارهای استاد سمندریان و نصرالله قادری و آثار قباد شیوا و ابراهیم حقیقی اشاره کرد.»

وی گفت: «پوستر چهارمین دوره جشنواره تئاترشهر توسط مازیار تهرانی هنرمند جوان عرصه تئاتر و گرافیک طراحی شده است.»

شهرام کرمی نیز در این نشست رسانه‌ای گفت: «چهارمین جشنواره تئاتر شهر به عنوان یک جشنواره شناخته شده است که علاوه بر استقبال خوب هنرمندان به عنوان رویداد موثر مطرح است. این جشنواره از متنوع‌ترین جشنواره‌های تئاتر کشور است که عمده ژانرهای متنوع را در بر می‌گیرد. »

وی اعلام کرد: «چهارمین جشنواره تئاترشهر در ۷ بخش صحنه‌ای، تئاتر مذهبی، مسابقه تئاتر کودک و نوجوان، مسابقه تئاتر خیابانی، نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی و مدرسه تئاتر و بخش مسابقه عکاسی برگزار خواهد شد که بخش عکاسی رویکرد بسیار جدیدی خواهد داشت که صرفاً به عکس از تئاتر منتهی نمی‌شود، بلکه با تمرکز و توجه به آموزش برای کمک به کسانی که به عکاسی علاقه‌مند هستند، در نظر گرفته شده است.»

دبیر چهارمین جشنواره تئاترشهر گفت: «در این دوره ۱۰۷۵ گروه نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره بودند و که در نهایت ۷۳ گروه نمایشی به جشنواره راه یافتند. چهارمین جشنواره تئاترشهر از ۲۶ شهریورماه تا ۲ مهرماه برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن پنجشنبه ۲مهرماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای اندیشه برپا خواهد شد. مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره تئاتر شهر پنجشنبه ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۹:۳۰ در محوطه تئاتر شهر با اجرای نمایش «دریادلان» آغاز می‌شود. همچنین کارگاه تئاتر شورایی زیر نظر آرین رضایی برگزار شده و قرار است نمایش تولید شده در آن به مدت ۳ روز در فرهنگسرای ارسباران اجرا شود.»

وی در ادامه عنوان کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم در این دوره ۱۶۴ اجرا در ۱۵ مکان مختلف که تعدادی از آنها فرهنگسراها هستند، داشته باشیم. همچنین با توجه به رویکرد حمایت از گروه‌های تئاتری جوان، در این دوره میزبان چیزی حدود ۱۰۲۴ هنرمند شرکت‌کننده هستیم .»

کرمی با تاکید بر این‌که هدف ما حمایت از تئاتر در مراکز شهرداری و گروه‌های جوان است، به خروجی سومین دوره جشنواره و اجرای عمومی آنها اشاره کرد. وی در سخنانش نسبت به ساخت و آماده سازی سالن‌های ویژه تئاتر و ایجاد بخش بین‌الملل و بخشی دیگر برای توجه به تئاترهای حرفه‌ای در دوره بعدی جشنواره تئاترشهر اظهار امیدواری کرد.

وی در سخنانش همچنین به این نکته اشاره کرد که در چهارمین جشنواره تئاترشهر ۳ عنوان کتاب شامل نمایشنامه «سردار مهر وماه» نوشته محمدرضا کوهستانی، کتاب پژوهشی «تئاترشورایی و شهروندی» نوشته علی‌ظفر قهرمانی و نمایشنامه کودک و نوجوان با عنوان «سنگ بیداری» نوشته مجتبی مهدی منتشر خواهند شد.»

کرمی در اظهاراتش تصریح کرد: «در بخش مدرسه تئاتر نیز ۲۵۶ هنرجو زیر نظر محمد چرمشیر، فرهاد تجویدی، رضا موسوی و احسان فلاحت پیشه آموزش دیدند که فعالیت این مدرسه تداوم خواهد داشت و تنها مربوط به زمان جشنواره نخواهد بود. همچنین در بخش بزرگداشت جشنواره، داود رشیدی پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی تجلیل خواهد شد. همچنین در این دوره از داود دانشور به عنوان هنرمندی که در آموزش و گسترش تئاتر نقش به سزایی داشته تقدیر خواهد شد.»

وی در معرفی هیأت داوران جشنواره اعلام کرد: «ایرج راد، قطب الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی داوران مسابقه تئاتر صحنه ای، اصغر همت، رحمت امینی، علی مؤذنی داوران بخش تئاتر باران، داریوش مودبیان، رویا افشار و مریم معترف داوران بخش نمایشنامه نویسی، بهرام شاه محمدلو، رضا فیاضی و لیلی رشیدی داوران بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان، حسین عاطفی، محمد مهدی خاتمی و گلبرگ ابوترابیان نیز داوران بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی خواهند بود. همچنین مسابقه عکاسی شامل ۳ بخش خواهد بود که در بخش مسابقه نهایی عکاسان تئاتر سیف الله صمدیان، محمود کلاری و فردین خلعتبری داوری آثار را برعهده دارند. در بخش عکاسان صحنه ای مریم زندی، حسن غفاری و ابراهیم حسینی و در بخش مسابقه عکاسی تئاتر خیابانی امر داوری برعهده ابراهیم سیسان، شکوفه هاشمیان و ابراهیم حسینی داور آثارخواهند بود.»

دبیر چهارمین جشنواره تئاترشهر گفت: «با انتشار فراخوان برای بخش عکاسی که امسال با مدیریت رضا موسوی به شکل یک رالی عکاسی برگزار می‌شود، ۷۶ نفر عکاس به جشنواره راه‌یافتند که در زمان برگزاری جشنواره در سالن‌های مختلف پخش می‌شوند و هر گروه امکان عکاسی از ۱۰ کار را پیدا خواهد کرد که در پایان هر روز منتخب‌های عکاسی در هر گروه مشخص خواهند شد. در پایان هم از مجموعه عکس‌های گرفته شده از اجراها یک کتاب منتشر خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا از تمامی آثار حمایت لازم به عمل آید، گفت: «یکی از دلایلی که باعث می‌شود از ۷۳ اثر بخش صحنه‌ای حمایت نکنیم این است که بازخوردهای اجراها در برخورد با مخاطب مورد بررسی قرار می گیرد و از آنجا که برخی گروه‌ها ممکن است اجرای‌شان تنها تجربه‌ای برای گروه باشد و مورد توجه مخاطب قرار نگیرد، از آن‌ها برای اجرای عمومی حمایت نخواهد شد.»

کرمی در در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلایل آماده‌ نشدن مجموعه صبا و پردیس تئاتر برای این دوره جشنواره گفت: «به منظور آماده‌سازی و افتتاح این دو مرکز تئاتر، روز گذشته جلسه مؤثری با قالیباف، شهردار تهران داشتیم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که در این دوره از جشنواره این سالن‌ها در اختیارمان قرار داشته باشند اما پردیس خاوران مشکل برق دارد و از آنجاکهه ساختمان عظیمی است به برق فشار قوی نیاز دارد که این مشکل‌ هنوز برطرف نشده است.»

وی در ادامه سخنانش از آماده‌سازی پردیس تئاترتهران تا مهرماه خبرداد و افزود: «پردیس تئاتر صبا نیز با وجودی که قرار بود تا پایان شهریور ماه سالن اصلی آن آماده شود به دلیل مشکلات ماشینری آماده بهره‌برداری نیست. ضمن این‌که شهردار تأکید دارد هر دو سالن با هم افتتاح شود که امیدواریم افتتاح این دو سالن ظرف چند ماه آینده میسر شود.»

عبدالحسینی در تکمیل این صحبت‌ها خاطر نشان کرد: «بحث خانه‌موزه انتظامی، پردیس تئاتر تهران و خاوران و همچنین مرکز تئاتر تجربی صبا مباحثی است که در چند ماه گذشته بسیار مطرح شده است. چند وقت قبل نیز با حضور آقای راحتی مدیر عامل توسعه فضاهای فرهنگی و آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین شهرام کرمی این فضاها مورد بازدید قرار گرفت و درباره ویژگی ها و کاربردهای‌شان صحبت شد که ماحصل این بازدیدها در اختیار شهردار تهران قرار گرفت که جلسه روز گذشته نیز در همین راستا برگزار شد.»

وی ادامه داد: «در این جلسه قرار بر این شد که شورای سیاست گذاری تئاتر تهران شکل گیرد که این شورا یک شورای مشورتی متشکل از همه مدیران تئاتری از جمله مدیران تئاتر حوزه هنری، خانه هنرمندان و دیگر مکان‌های فرهنگی خواهد بود و قرار است این شورا مدیریت تئاتر شهر تهران را به صورت یکپارچه و متمرکز اداره کند. برای مدیریت تئاتر فضاهای شهرداری تهران نیز قرار است یک تیم دیگر شکل بگیرد که مسئولیت سالن‌ها و فضاهای تئاتر شهری را که در اختیار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است، بر عهده خواهند داشت. امیدوارم شکل عملیاتی و اجرایی این تیم و ترکیب اعضای ستاد اجرایی بتواند در اختتامیه جشنواره در اختیار هنرمندان و رسانه ها قرار گیرند. بنابراین از این پس قرار است مدیریت تئاتر شهر تهران متمرکز و با یک رویه مشخص اداره شود.»

در پایان این نشست پوستر چهارمین جشنواره تئاترشهر توسط عبدالحسینی و کرمی رونمایی شد.