جامع خبر:در آستانه روز جهانی پست و در نشست خبری با اصحاب رسانه، مدیرعامل شبکه پستی خبر داد: ۲۱ سرویس و پروژه پستی شامل ۹ سرویس، ۶ پروژه عمرانی و ۶ پروژه توسعه زیرساخت همزمان با روز جهانی پست، هفدهم مهرماه به بهره برداری خواهد رسید. به گزارش جامع خبر،مدیرعامل با بیان این که شبکه […]

جامع خبر:در آستانه روز جهانی پست و در نشست خبری با اصحاب رسانه، مدیرعامل شبکه پستی خبر داد: ۲۱ سرویس و پروژه پستی شامل ۹ سرویس، ۶ پروژه عمرانی و ۶ پروژه توسعه زیرساخت همزمان با روز جهانی پست، هفدهم مهرماه به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش جامع خبر،مدیرعامل با بیان این که شبکه پستی نخستین و کهن ترین شبکه ارتباطی می باشد افزود: در حال حاضر پست از شکل سنتی به نوین گراییده و ماموریت های جدیدی را به خود گرفته است .

وی با اشاره به این که پست امروزه صرفا یک شبکه فیزیکی نبوده اظهار داشت: شرکت پست در راستای سه بعدی سازی خدمات خود ابعاد الکترونیکی و مالی را به فعالیت های مجموعه افزوده که با تلفیق این سه وجه خدمات جدیدی را در جهت پاسخگویی به نیازها و انتظارات مردم طراحی و ایجاد نموده است.

مهندس مهری با اشاره به قبول و جابه جایی ۲۹۶ میلیون مرسوله پستی در شش ماهه نخست سال جاری افزود: طی این مدت سرویس های الکترونیکی با رشد ۴۱درصدی، سرویس پست ویژه با رشد ۱۷ درصدی، سرویس سفارشی با رشد ۳ درصدی و تجارت الکترونیک و امانت با رشد ۲ درصدی ترافیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده است.

وی در همین ارتباط گفت: سرویس های عادی کاهش ۲۲ درصدی و پیشتاز کاهش ۲ درصدی را تجربه نمود که دلیل آن ساماندهی آمار و ارقام و حذف قراردادهای زیان ده نظیر قبوض خدماتی که توجیه اقتصادی نداشت بوده است.

مهندس مهری با بیان این که توسعه سرویس‌های پستی براساس نیازهای روز جامعه در دستور کار شبکه قرار گرفته افزود:شرکت پست طی سال گذشته ۹ سرویس و ۱۳۲ خدمت جدید پستی را تعریف و راه اندازی نمود که خوشبختانه مورد استقبال عمومی قرار گرفت .

وی ادامه داد: همزمان با هفدهم مهرماه روز جهانی پستی ۹ سرویس نوین پستی شامل: تجارت الکترونیک بین المللی (بدون مرز) یاتا؛ پست مستقیم الکترونیکی پست ترکیبی خدمات ویژه شهروندی (خوش) تمبر فاخر طلا و نقره پست لجستیک پست پخش پست رسانه من و پست رونمایی خواهد شد.

رییس هیات مدیره با اشاره به افتتاح ۱۲ پروژه عمرانی و توسعه زیرساخت های پستی در ایام گرامیداشت روز جهانی پست افزود: آغاز پروژه مرکز داده اختصاصی سرویس های الکترونیکی پستی (دیتا سنتر)؛ بهره برداری از سامانه تعیین مختصات جغرافیایی مکان های کشور در راستای اجرای پروژه GNAF ؛ راه اندازی ۲ هزار صندوق هوشمند پستی معابر (Cashless )؛ راه اندازی هاب پستی شمال غرب کشور؛ افتتاح مرکز مبادله پستی بین الملل؛ رونمایی از لوازم و تجهیزات نامه رسانی؛ راه اندازی ایستگاه پست ۲۴ ساعته و ۶ پروژه عمرانی احداث و تجهیز تجزیه و مبادلات پست استان کردستان؛ اداره کل پست استان لرستان؛ ادارات پست شهرستان های دورود و گیلاوند و افتتاح دو دفتر نمونه پستی پروژه هایی است که به زودی در هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل افزود:برای پروژه ها و سرویس های پستی مورد افتتاح ۲ هزار و هفتصد و هفتاد و هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به این که سرویس های جدید براساس سه بعد فیزیکی، الکترونیکی و مالی ایجاد شده است افزود: در طراحی این سرویس ها از تجارب کشورهای موفق دنیا الگو برداری و با همکاری بخش خصوصی پیاده سازی شده تا هم کیفیت سرویس افزایش و هم قیمت تمام شده کاهش یابد.

مدیرعامل درخصوص اساس نامه جدید شرکت پست گفت: اساس نامه شرکت پست برای تبدیل به شرکت ملی ، اواخر سال ۱۳۹۲ به مجلس شورای اسلامی ارایه شد اما با توجه به ایام بررسی لایحه بودجه در آن سال، بررسی اساس نامه به سال ۱۳۹۳ موکول شد که تا پایان سال گذشته با تلاش و اهتمام نمایندگان محترم مجلس مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت.

مهندس مهری خاطرنشان کرد: در سال جاری اساس نامه جدید شرکت در صحن علنی به منظور تصویب طرح خواهد شد که در صورت تصویب بخش خصوصی به طور رسمی به موازات بخش دولتی فعالیت خواهد نمود.

وی با اشاره به زیان های انباشته و بدهی های کلان مجموعه در بدو ورود خود به شرکت تصریح کرد:خوشبختانه بخش عمده ای از بدهی ها تسویه شده است و با رویکرد اصلاح در بخش های فنی، اقتصادی و نیروی انسانی وضعیت بهبود یافت؛ به طوری که شرکت پست به وضعیت سر به سر رسیده است.

رییس هیات مدیره با اشاره به رشد فزاینده کاهش پست نامه ها در دنیا به واسطه شکل گیری شبکه های الکترونیکی اظهار داشت: دنیا در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۱/۵درصدی، در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۳ درصدی و در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۴ درصدی پست نامه ها روبرو بوده است که در برخی کشورها این رقم به ۸ تا ۹ درصد می رسد.

مدیرعامل افزود: ۵۰ درصد از درآمد پست های دنیا از محل پست نامه ها تامین می گردد که با چنین وضعیتی ادارات پست به سوی سرویس های الکترونیکی و دارای ارزش افزوده نظیر: تجارت الکترونیکی، پست لجستیک و غیره سوق یافته اند.

وی با اشاره به این که پست های دنیا کالا و خدمات را جایگزین اسناد نموده اند اظهار داشت: شبکه پستی کشور نیز با در پیش گرفتن این رویکرد توسعه تجارت الکترونیک را به عنوان یک هدف اساسی دنبال می نماید.

مهندس مهری اضافه کرد: از این رو با شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند نظیر دیجی کالا و پیک بادپا در سطح داخلی و با شرکت های E-Bay و Amazon در سطح بین المللی وارد همکاری گردیده ایم.

وی در ادامه به مقایسه سرانه پستی ایران با دیگر کشورها پرداخت و عنوان کرد:سرانه پستی کشور ایالات متحده آمریکا یک هزار، سوییس ۷۰۵، آلمان ۴۶۰ مرسوله برآورد گردیده؛ این درحالی است که در کشور ما سرانه مرسوله پستی ۸ می باشد که این مقایسه بیانگر فاصله عمیق ما با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته می باشد.

مهندس مهری با اشاره به این که آمار یادشده نشانگر موضوع دیگری است گفت: سرانه این کشورها حاکی از این است که علی رغم توسعه شبکه های ارتباطی جدید از مسئولیت های پست کاسته نشده بلکه این شبکه ها تقویت و توسعه شبکه پستی را موجب گردیده است.

وی ورود فناوری های نوین را فرصت و تهدید تلقی کرد و افزود: پست اگر فناوری را در جهت توسعه خدمات خود به کار گیرد به منزله فرصت است و اگر بخواهد از سنتی خروج نیافته به منزله تهدید و حتی خاتمه حیات آن می باشد.

رییس هیات مدیره در پایان با تاکید بر این که پست می بایست خود را با تغییرات و تحولات منطبق نماید اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد باز آفرینی و تحول چشمگیر پست کشور باشیم.