جامع خبر: رئیس شورای سیاستگذاری جایزه خشت طلایی از شرکت ۳۰۰ پروژه داخلی و خارجی در جایزه جهانی خشت طلایی خبر داد. به گزارش جامع خبر؛ روز جهانی شهرها برای نخستین بار در قالب بیانیه‌ای و در مراسم پایانی اکفوی جهانی ۲۰۱۰ شانگهای چین با هدف تلاش برای یادآوری تجدید و پیشبرد ایده و عمل […]

جامع خبر: رئیس شورای سیاستگذاری جایزه خشت طلایی از شرکت ۳۰۰ پروژه داخلی و خارجی در جایزه جهانی خشت طلایی خبر داد.

به گزارش جامع خبر؛ روز جهانی شهرها برای نخستین بار در قالب بیانیه‌ای و در مراسم پایانی اکفوی جهانی ۲۰۱۰ شانگهای چین با هدف تلاش برای یادآوری تجدید و پیشبرد ایده و عمل شهر بهتر، زندگی بهتر اعلام عمومی شد. اولین شهری که در دنیا اقدام به برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی شهرها کرد، تهران بود که در آبانماه سال ۹۳ مراسم ویژه‌ای را با مشارکت دفتر تهران اسکان بشر سازمان ملل متحد و حضور مقامات محلی، ملی و بین‌المللی برگزار کرد و طی آن از جایزه خشت طلایی به عنوان جایزه جهانی تهران برای مدیریت شایسته شهری در جهان رونمایی شد.

جایزه جهانی خشت طلایی که به مناسبت ۳۱ اکتبر روز جهانی شهرها طراحی شده بود برای نخستین بار به سه پروژه مهم و برتر شهری شامل تونل و بزرگراه طبقاتی صدر – نیاشی، پل طبیعت و باغ ایرانی اهداء شد. خشت طلایی جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری، یک طرح جامع علمی و غیرانتفاعی است که تخصصا در تحقیقات مدیریت شهری بین‌المللی و تبادل در چارچوب جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری بصورت مختصر به عنوان خشت طلایی است. شهرام گیل‌آبادی اظهار داشت: برای تهران نگاهی ترسیم شده که اولویت شهرداری براساس آن مشخص می‌شود. یکی از موضوعاتی که در حرکت ما قرار دارد و قصد پیشبرد اهداف کلان را به واسطه آن داریم دیپلماسی شهری به عنوان یکی از جدی ترین موضوعاتی است که ذیل دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود.وی افزود: تهران مورد توجه دنیا قرار دارد و هر مهمان خارجی که وارد آن می‌شود اعجاب خود را از دیدن این شهر اعلام می‌کند. بیان پیشرفت‌ها و پیشروی‌ها یکی از اعجاب‌هایی است که میهمانان خارجی و سیاستمداران درباره تهران بیان می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه خشت طلایی با بیان اینکه شهرهایی مانند لندن علاقه‌مند با ارتباط با تهران هستند تصریح کرد: زمانی ما می‌خواستیم از تجربیات دنیا استفاده کنیم اما در حال حاضر دنیا علاقه‌مند است از تجربیات تهران که در دوران تحریم به دست آمده استفاده کند. وی افزود: اتفاق عمده‌ای که به کمک رسانه‌ها صورت گرفت دیدن پیشرفت‌های تهران توسط خارجی‌ها بود که باعث شد حصر فکری در اروپا و آمریکا درباره تهران شکسته شودو شکسته شدن این حصر فکری باعث شد ایران بهتر دیده شود. گیل‌آبادی با بیان اینکه ما در مجمعی که شرکت کرده‌ایم سعی‌مان بر این بوده تا جایزه خشت طلایی را معرفی کنیم گفت: براین اساس جایزه خشت طلایی به عنوان یک جایزه جهانی در سایت‌هایی مانند متروپلیس مطرح شد. روز شنبه افتتاحیه دومین جایزه جهانی خشت طلایی در بوستان گفت‌وگو با حضور نمایندگان سازمانهای مختلف برگزار می‌شود و شهردار پایتخت آفریقا یکی از میهمان ویژه این مراسم است. همچنین دبیرکل متروپلیس نیز در آن حضور خواهد یافت. وی ادامه داد: برای این مراسم توانسته‌ای بیش از ۳۰۰ پروژه از شهرها یمهم دنیا از جمله لندن، سئول، ملبورن و بارسلون جذب کنی.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه خشت طلایی تصریح کرد: ۲۹۸ پروژه را به مرحله بعدی راه دادیم و در ادامه ۲۴ اثر وارد لیست اصلی ما شدند. بیش از ۶۰ داور این آثار را با ملاک‌هایی که اعلام کرده‌ایم در ۸ بخش داوری می‌کنند .جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری متمرکز بر محورهای هشت‌گانه مدیریت وتوسعه از جمله معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و محیط زیست، نوآوری و خلاقیت شهری برای زندگی بهتر، توسعه زیرساخت‌های شهری، توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهر، و حمل و نقل عمومی و شهرهای هوشمند است. وی ادامه داد: ۵ داور خارجی و دو داور ایرانی هستند. ۵ شهر از شهرهای ایران نیز در این برنامه شرکت کرده‌اند و در مجموع ۱۵۰ اثر از شهرهای مختلف دنیا و ۱۵۰ اثر از تهران و دیگر شهرهای کشور در این برنامه شرکت داده شدند.

وی با بیان اینکه این جایزه می‌تواند یکی از بانکهای فوق‌العاده برای شهرهای ایرانی باشد، گفت: پروژه کاهش ۴ درجه‌ای دمای هوا با فضای سبز، مقابله با فساد اداری برای مقابله با ساخت و سازهای شهری، مداخله‌گری در رفتارهای بزهکارانه جوانان، از جمله پروژه‌هایی است که توسط شهرهای خارجی برای شرکت در جایزه خشت طلایی ارائه شده است. مظفر دبیر جایزه خشت طلایی در این نشست خبری گفت: بخش زیادی از اطلاعاتی که جذب کرده‌ایم مربوط به شهرداری داخل و خارج کشور بوده و بخش دیگری از اطلاعات متقاضیان از طریق ایمیل به دستمان رسیده است. وی افزود: ما برای هر پروژه اسناد پشتیبان را هم درخواست کرده بودیم و دستاوردهای پروژه در حوزه‌های مختلف در سایت مربوطه موجود است. ابعاد هزینه‌ا‌ی این اتفاق توسط شهرداری حمایت می‌شود اما شریک اصلی و فنی ما اسکان سازمان ملل متحد بوده است